Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 1 mars 2021)
Forskning i områdena lärarutbildning och skola med policy- och genusperspektiv.
Jag disputerade år 2005 med doktorsavhandlingen Att rubba föreställningar och bryta traditioner- Forskningsutveckling, makt och förändring i svensk lärarutbildning (To Destabilize Preconceptions and Break Traditions: research, power and change in Swedish teacher education). Docent 2011.
Pågående forskningsprojekt (2017-2020):
"Kampen för läraryrkets kunskap – möjliga vägar för lärares professionalism?" ett forsknings- och utvecklingsprojekt i samverkan mellan Umeå universitet och Piteå kommun. Syftet är att initiera, belysa och analysera praktiknära forskning i möten mellan policy, forskningsbaserade utvecklingsprojekt och läraryrkets praktik. Projektet bygger på ett redan utvecklat samarbete mellan Umeå universitet och Piteå kommun.
Forskningsfrågor: Hur ser aktörerna på läraryrkets och skolans akademisering i förhållande till nationella karriärreformer (förstelärare, lärarlyftet mm) och pågående fortbildningssatsningar i samverkan mellan Piteå kommun och högskolan?Vilka idéer, strategier eller diskurser kring yrkesidentitet blir synliga bland aktörerna i förhållande till statens och kommunens strävanden att akademisera skolans praktik? Hur kan kommunen/skolorna främja en professionsstyrd skola och hur kan forskarna främja samverkan med lärare i en skolpraktik där vetenskapliga strukturer initialt saknas?
Medverkande forskare:
Inger Erixon Arreman, projektledare. Universitetslektor, docent, Umeå universitet
Kristina Hansson, filosofie doktor, vetenskaplig ledare, Piteå kommun
Ulrika Bergmark, universitetslektor bitr. professor, Piteå kommun och Luleå universitet
Per-Olof Erixon, Professor, institutionen för Estetiska ämnen, Umeå universitet
Erik Sigurdson, universitetslektor, institutionen för Estetiska ämnen, Umeå universitet
Stina Westerlund, universitetslektor, institutionen för Estetiska ämnen, Umeå universitet
Avslutade forskningsprojekt:
Kampen om texten - om lärarstudenters möten och förhandlingar med olika akademiska skrivtraditioner på vägen mot en godkänd uppsats (2012-2015). Projektledare: Per-Olof Erixon. Finansiering: Vetenskapsrådet.
Inkluderande och konkurrerande? Gymnasieskolan i skärnings-punkten mellan social inkludering och marknadisering (2012-2015). Projektledare: Ulf Lundström. Finansiering: Vetenskapsrådet.
Gymnasiet som marknad (2008-2010). Projektledare: Lisbeth Lundahl. Finansiering: Vetenskapsrådet.
Lärares anställningsbarhet (2008-2009). Projektledare: Inger Erixon Arreman och Magnus Strömgren. Finansiering Lärarhögskolan, Umeå universitet.