Publicerad: 2020-03-11

God arbetsmarknad för statistiker och data scientists

PORTRÄTT Emanuel Bergquist har en kandidatexamen i statistik från Handelshögskolan i Umeå och pluggar nu vidare. Data Science handlar om att utifrån komplexa datamängder skapa ny kunskap. Kunskaper i statistik, visualisering av data och programmering har gett honom färdigheter som är efterfrågade på många arbetsplatser.

Bild: Mattias Pettersson

Emanuel valde att fortsätta ett fjärde år och går nu magisterprogrammet i statistik. Han ville lära sig mer om programmering och även fördjupa sin förståelse inom statistik. Nu ser han fram emot att söka jobb och det finns ett flertal möjliga arbetsgivare som intresserar honom allt i från myndigheter till spelutvecklingsföretag.

Nu har jag verktyg för att svara på de frågor jag haft

Emanuel tycker att Statistik B och C har gett honom enormt mycket bättre förståelse hur man kan tolka samspel mellan olika saker som finns i världen.

Det bästa med utbildningen har helt klart varit att lära sig att svara på frågor jag alltid haft men inte haft verktygen jag behöver för att kunna svara på innan.

Emanuel tycker att de olika programmeringskurserna har varit väldigt intressanta men att programmering är något han aldrig gjort förut så det har krävts mycket tid för att lösa vissa av problemen som uppstått.

Förberedelse är viktigt

Det finns två tips Emanuel gärna delar med sig till blivande studenter.
Det ena är att kurser blir mer intressanta ju mer man förbereder sig inför föreläsningar och lektioner. Det andra är att engagera sig i studentlivet för att maximera nöjet med studentlivet!

Umeå är en studentstad

Umeå är en relativt liten stad jämfört med hur många studenter det finns, så det märks verkligen att det är en studentstad! Det finns studenter från hela Sverige och många internationells studenter så det är alltid massvis med event som ordnas.

Studentliv för alla

- Studentföreningen som jag tillhör och också varit aktiv inom har evenemang för alla. Jag har deltagit i klassiska studentsittningar, fotbollsturneringar, Uno-turneringar, melodifestivalkvällar, filmkvällar och mycket mer, vilket jag uppskattar enormt. På universitetet i övrigt finns även andra saker som jag önskar jag haft mer tid att utnyttja, till exempel EPP (efter plugget puben), schackklubb och mycket annat.

Framtiden är ljus

Jag är väldigt nöjd med mitt val av utbildning och känner mig trygg inför framtiden. Det finns alltid företag och myndigheter som anställer personer med min utbildning.

Jag är nu i jobbsökarfasen och antalet annonser inom olika sektorer är väldigt betryggande så det ser lovande ut!

Mer om Emanuel Bergquist

Ålder: 24
Utbildning: Statistikerprogrammet (numera Programmet i statistik och data science)
Hemort: Tavelsjö (Umeå kommun)
Nuvarande bostadsort: Umeå
Fritidsintressen: Politik, discgolf, klättring och poker

Hitta din utbildning hos Handelshögskolan

Läs mer om våra program, kurser och möjligheter till utlandsstudier och praktik med mera.