Information till medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 17 september 2020)

Hoppa direkt till innehållet
printicon

Hantera oro kopplad till covid-19

Den utveckling som skett i världen den senaste tiden på grund av covid-19 påverkar oss alla i större eller mindre utsträckning. Du kanske oroar sig för din egen hälsa, för att en anhörig ska bli sjuk eller för hur viruset ska påverka samhället. Det är förståeligt att känna oro.

Oro är inte farligt och kan vara hjälpsamt i lagom mängd. Däremot är det viktigt att söka stöd om du oroar dig i sådan utsträckning att din psykiska hälsa blir försämrad och vardagen blir svår att hantera. Några tips på hur du kan hantera oron på egen hand.

Nyheter i lagom mängd

Det är bra att hålla sig uppdaterad om det aktuella läget, försök vara källkritisk och vända dig till säkra källor. Om du märker att informationsletandet går till överdrift och din oro tydligt förstärks av det du läser, prova att minska tiden som du ägnar dig åt att följa mediebevakningen.

Rimliga skyddsåtgärder

Följ Folkhälsomyndighetens råd och rekommendationer. Överdrivna skyddsåtgärder, till exempel att tvätta händerna flera gånger på rad, leder ofta till att oron blir värre på sikt. Om du kommer på dig själv med överdrivna skyddsåtgärder, försök att återgå till rådande rekommendationer.

Hållbara rutiner

Vid ökad oro är det vanligt att aptiten minskar och att sömnen försämras, samtidigt som oro förstärks vid trötthet, hunger och stress. Det blir därför extra viktigt att upprätthålla rutiner gällande mat, sömn och fysisk aktivitet.

Prata med någon om din oro

Att prata med någon som lyssnar till din oro kan vara hjälpsamt. Prata med någon du känner dig bekväm med eller ring en stödlinje.

Acceptera att du är orolig

Att känna oro och rädsla är normalt och nödvändigt för vår överlevnad. Försök prata till dig själv på samma vänliga och lugnande sätt som du skulle göra om du pratade med en vän. Kom ihåg att alla känslor är ok att känna.

Avbryt oron med aktivitet

Byt fokus genom att göra saker som får dig att tänka på annat och må bra, till exempel genom att ha kontakt med vänner och familj, läs en bok, lyssna på musik, träna eller var ute i naturen.

Undvik alkohol eller andra droger för att hantera dina känslor

Oro kan göra att suget efter alkohol ökar och det är lätt att tappa kontrollen och börja använda alkohol i större mängd och oftare. Eftersom alkohol har en bedövande effekt kan det för stunden kännas lugnande att dricka, men på sikt finns risk för negativa effekter.

Sök hjälp

Det är en fin gräns mellan att ha normal oro och överdriven oro. I en sådan här situation är det extra svårt att avgöra om ens oro är på en rimlig nivå. Om din oro blir svår att hantera och/eller hindrar dig i vardagen är det viktigt att söka hjälp.

Om du som student känner oro för din studiesituation eller psykiska mående utifrån den rådande situationen är du välkommen att höra av dig till oss på Studenthälsan på vår telefontid.