Bild: Mattias Pettersson

Co-op för dig som är student

Läser du på ett Co-op-program har du chans att varva dina studier med betalt arbete på ett företag. Det ger dig både värdefull yrkeserfarenhet och kontakter inom din framtida bransch redan under utbildningen.

I dagsläget har Umeå universitet Co-op-samarbeten med arbetslivet inom följande ingenjörsprogram:

Co-op, cooperative education, bygger på en matchning mellan dig som student och arbetsplatsen. Du skickar in en ansökan till det eller de Co-op-företag som du är intresserad av och blir kallad på intervju, precis som vid en "vanlig" anställning.

Om du får en Co-op-plats kommer du dels att jobba under två betalda arbetsperioder och dels göra såväl ett projektarbete som ditt avslutande examensarbete tillsammans med arbetsgivaren. Det ger en bra möjlighet att både bygga upp ett kontaktnät och få värdefull arbetslivserfarenhet som du har nytta av i ditt framtida yrkesliv.

Nyfiken? Läs mer om hur Co-op fungerar

Allt startar på Co-op-dagen

Varje år arrangerar Co-op-programmen var sin Co-op-dag. Du som läser högskoleingenjörsprogram bjuds in redan i årskurs ett, medan civilingenjörsprogrammet har sin i årskurs tre.

Under Co-op-dagen kommer arbetsgivare som vill anställa nya studenter till universitetet för att berätta om sin verksamhet och sina Co-op-platser. Dagen är det bästa tillfället för dig att träffa arbetsgivarna innan det är dags att bestämma var du vill söka plats.

Nästa steg är att söka Co-op-plats

Efter Co-op-dagen är det dags att börja söka Co-op-platser. Det innebär att du skickar in ditt CV till de arbetsgivare som du är intresserad av. Sedan blir du kallad till anställningsintervju, precis som för vilket annat jobb som helst. Är ni båda nyfikna på varandra blir du erbjuden en Co-op-plats.

Är du osäker på vad ditt CV bör innehålla? Ingen panik. Du får möjlighet att delta i ett CV-seminarium innan ansökningsperioden drar igång.

Dags att börja jobba

Som Co-op-student jobbar du hos din arbetsgivare under två somrar. Arbetsperioderna omfattar minst sex veckor, men kan delas upp på flera tillfällen.

Guidad av en handledare kommer du att ägna dig åt ingenjörsrelaterade uppgifter som motsvarar din kunskapsnivå (utifrån utbildningsfas).

Läser du ett femårigt civilingenjörsprogram infaller första arbetsperioden mellan år tre och fyra och den andra mellan år fyra och fem. Du som läser ett treårigt högskoleingenjörsprogram har din första arbetsperiod mellan år ett och två och den andra mellan år två och tre.

Du gör projektarbete och examensarbete

Projektarbete

Under utbildningen läser du en projektkurs som innehåller både en teoretisk del och ett projektarbete. Här kommer din arbetsgivare att lämna in förslag till en branschspecifik projektidé som du får ta dig an tillsammans med andra studenter i en projektgrupp.

Examensarbete

Sista terminen skriver du ditt examensarbete tillsammans med arbetsgivaren. Ni får hjälp av din handledare på universitetet att komma fram till ett passande ämne.

Du får lön och är försäkrad

Du som har en Co-op-plats blir anställd och får lön av din arbetsgivare under båda arbetsperioderna.

Arbetsgivaren kommer att gå igenom mer om din anställning och annan nyttig information om arbetsplatsen före första arbetsperioden. Det är viktigt att ni ser till att anställningsavtalet är undertecknat innan du börjar jobba, så att du säkert omfattas av arbetsplatsens försäkringar.

Du har alltid stöd vid universitetet

Vid frågor som handlar om Co-op kan du antingen kontakta Co-op-koordinatorn för ditt program eller din programansvarige.

Lycka till!

Har du frågor som rör Co-op?

Hör gärna av dig till någon av oss Co-op-koordinatorer, så hjälper vi dig!

Plus för dig som student

+ Arbetslivserfarenhet från branschen
+ Möjlighet att omsätta teori i praktik
+ Främjar förmågan att analysera och utvärdera