Hoppa direkt till innehållet
printicon

I stället för Portalen

Är du van att gå till Portalen, och undrar var du ska hitta Portalens tjänster och information på studentwebben? Här får du hjälp att förstå och hitta rätt efter 14 december när Umeå universitet har bytt till det nya Ladok.

Umeå universitet byter ut studiedokumentationssystemet Ladok under hösten 2018. För dig som student innebär det här att:

  • Examensansökan stänger 18 november – läs mer här.
  • Portalen stänger 28 november.
  • 28 november-14 december når du inga uppgifter i Ladok.

Från 14 december finns Ladokuppgifterna på studentwebben. Läs mer på den här sidan.

Från Mina studier-fliken

Kommande och pågående kurser

studentwebbens startsida ser du uppgifter om dina kommande och pågående kurser. Kommande kurser är de som du är antagen till men ännu inte har registrerat dig på. Pågående kurser är de som du är registrerad på under innevarande termin. På studentwebben visas både kurser du är antagen till och registrerad på under rubriken "pågående kurser". Intill kursens namn finns en färgad text som talar om ifall du är antagen, registrerad eller omregistrerad på kursen.

Lämna återbud om du inte tänker läsa kursen

Så fort du har blivit slutgiltigt antagen till en kurs vid Umeå universitet ser du den på studentwebbens startsida. Intill kursens namn finns en färgad text som säger "Antagen".

Om du redan vet att du inte tänker läsa kursen är det bra om du lämnar återbud. Genom att lämna återbud avsäger du dig din plats på kursen. Om du senare ångrar dig måste du söka kursen på nytt och är inte garanterad en plats. Intill kursens namn ser du knappen "Lämna återbud".

Avklarade och ej avslutade kurser

Vill du se dina avklarade kurser, och kurser som du ännu inte är klar med, så hittar du dem på Min sida. Sidan blir tillgänglig från 14 december 2018.

Registrering

Du måste registrera dig på en kurs du är antagen till för att få delta i undervisningen på kursen. Registreringen är bara öppen en viss tid. Om den kursansvariga institutionen har valt att använda möjligheten till webbregistrering så får du en notering längst upp på studentwebbens startsida. Där står det också vilket sista datum du kan registrera dig på den aktuella kursen.

Intill kursens namn finns en knapp, "Registrera", som du klickar på för att genomföra din registrering på den kursen. Ifall institutionen inte använder webbregistrering för kursen så får du i stället information om vad du ska göra för att bli registrerad när du klickar på knappen.

Om du inte har registrerat dig i tid innebär det att du har förlorat din plats på kursen. Om du då klickar på knappen "Registrera" får du i stället ett meddelande om att registreringen har stängt. Du kan i så fall kontakta institutionen och fråga om det finns platser kvar, men var medveten om att du inte längre är garanterad en plats.

Här kan du läsa mer om registrering.

Anmälan till tentamen

För att få en plats i skrivsalen ska du alltid anmäla dig om du har tänkt delta i en salstentamen. Du ska ha anmält dig senast tio arbetsdagar före provtillfället. Om institutionen har valt att ha tentamensanmälan på studentwebben får du en notering längst upp på sidan om vilket datum du senast ska anmäla dig. Annars får du information från din institution om hur tentamensanmälan ska gå till.

Intill kursens namn visas knappen "Anmäl" under perioden då du kan göra det. Du kan också anmäla dig genom att gå till listan med pågående kurser längre ner på sidan. Klicka på pilen intill kursnamnet så att kursinformationen visas och klicka sedan på knappen "Anmäl".

Har du anmält dig till en tentamen som du senare inser att du inte ska delta i är det bra om du avanmäler dig. Då visas knappen "Avanmäl" under kursinformationen. Du kan avanmäla dig fram till att tentamenstillfället har passerat.

Här finns mer information om tentamen.

Avbrott på kurs

Händer det något under kursens gång som gör att du bestämmer dig för att inte fortsätta läsa, ska du göra ett avbrott. Genom att göra avbrott avsäger du dig din plats. Om du vill återuppta studierna på kursen vid ett senare tillfälle är du inte garanterad en plats.

Klicka på pilen intill kursens namn, så hittar du länken "Gör avbrott" nedanför kursinformationen. När du klickat på "Gör avbrott" kan du antingen genomföra avbrottet själv, eller får veta att du ska kontakta den kursgivande institutionen och meddela att du avbryter studierna på kursen. Mer om avbrott och blankett för att anmäla ett sådant finns här.

Intyg

Vill du få en överblick över alla dina studier vid Umeå universitet eller kunna styrka vilken utbildning du har när du ansöker om jobb med mera, så kan du själv hämta ut ett intyg från Ladok.

Här kommer du till stället där du tar ut ett studieintyg. Logga in med ditt Umu-id och gå sedan till fliken "Intyg". Länken kommer att fungera från 14 december 2018.

Ansök om examen

När du är klar med dina studier kan du ansöka om examen. En examen visar att du har läst ett ämne till en viss nivå eller att du har gått en särskild utbildning. Du ansöker själv om examen när du är klar med dina studier.

Läs mer här om examen innan du ansöker.

Ansök om examen här.

Från fliken Min profil

Kontaktuppgifter

Din folkbokföringsadress hämtas till Ladok från Skatteverket varje vecka. Det du själv kan ändra är:

  • Postadress ("Aktuell adress"), om du bor på en annan adress än där du är folkbokförd
  • Telefonnummer
  • E-postadress som universitetet använder för kommunikation med dig om dina studier.


Läser du eller har läst också på annat universitet eller högskola i Sverige? Då kan det vara bra att veta att kontaktuppgifterna du lägger in här är de som visas även för dessa universitet eller högskolor. Granska gärna dina kontaktuppgifter så att du säkert vet att universitetet kan kontakta dig så som du vill.

Logga in här med ditt Umu-id och gå till" Mina uppgifter" för att ändra dina uppgifter. Länken kommer att fungera från 14 december.

Ändra lösenord

Här byter du lösenord för ditt Umu-id.

Mina medgivanden

Vissa företag som erbjuder studentrabatter vill kunna kontrollera i Ladok att du studerar. För att de ska kunna göra det måste du först ge ditt medgivande.

Från 14 december kan du se vilka företag det handlar om och kan ge dina medgivanden på Min sida.

Från fliken Bibliotek

Här finns Umeå universitetsbibliotek på webben.

Från fliken Program och IT-hjälpmedel

När du studerar vid Umeå universitet får du tillgång till ett antal programvaror och andra IT-hjälpmedel som kan underlätta dina studier.

Här är informationen om programvaror för studenter.

Från fliken E-post

Läs under rubriken "Kontaktuppgifter" längre upp på sidan.

Från fliken Support

Här kan du leta svar på dina IT-frågor i Manual eller få information om hur du kan ta kontakt för supportärenden.