"False"
Hoppa direkt till innehållet
umu.se
För studenter
Bibliotek
För medarbetare
Logga in
Student
Se ditt schema och dina kurser
Redigera
Redigera innehåll på umu.se
English site
Studentwebben
Sök
Meny
X stäng menyn
Meny
Sök
Sök inom:
Sök inom:
Allt
Utbildning
Forskning
Personal
Studentwebb
Nyheter
Medarbetarwebb
Andra söktjänster
Hitta kurser och program
Sök kursplan
Sök välkomstbrev
Bibliotekets söktjänst
Huvudmenyn dold.
Logga in
Student
Se ditt schema och dina kurser
Redigera
Redigera innehåll på umu.se
English
Start
Pedagogiska institutionen
Studentuppsatser
Du är här:
Uppsatser Specialpedagogprogrammet
Uppsatser inom Specialpedagogprogrammet
2021
Allt handlar om relationer om att möta barnen: En intervjustudie om hurförskolans pedagoger uppleverpedagogiska relationer och hurde kan utvecklas genom stöd aven specialpedagog
Andersson, Malin
2021
Att få vara sitt bästa jag i ett mindre sammanhang: En kvalitativ intervjustudie gällande förskollärares erfarenheter av gruppindelning i relation till specialpedagogisk insats.
Berggren, Åsa; Persson, Johanna
2021
Barns rätt att bli sitt bästa jag, eller inte?: Några förskolors organisation av specialpedagogiska insatser och samverkan kring barn i behov av särskilt stöd
Eriksson, Christina; Forslund, Sara
2021
Det är inte en extra anpassning att jag gör tydliggörande pedagogik: Tydliggörande pedagogik i förskoleklass
Larsson, Fredrika; Nordin, Maarit
2021
Drömmen om en hanterbar förskola för alla: Pedagogers kunskap om att möta barn med perceptionskänslighet
Näslund, Mona; Nyström, Veronica
2021
Elever med svag teoretisk begåvning: Högstadiepedagogers tankar om stöd och samtal
Karlsson, Petra
2020
Att bygga broar mellan skolans professioner: En studie om ett förändringsarbete med fokus på elevers förmågor
Nordström, Marie; Magnusson, Maria
2020
Blir det likvärdigt när vi gör olika?: En kvantitativ studie om dokumentation av extra anpassningar i några grundskolor
Norlin Carlsson, Charlotta; Engstrand, Cecilia
2020
Det är en blick: Att kunna samverka för ökad förståelse för barn som utreds för eller har fått diagnosen selektiv mutism i förskolan.
Pettersson, Marie
2020
"Det är vaniljglass hela livet!": En narrativ studie om autism och/eller ADHD hos unga flickor
Nordlöf, Hanna
2020
Elevhälsoarbete: Vad händer i elevhälsoteamet
Näslund, Jesper; Nyström, Niclas
2020
Elevstöd i samband med APL
Olofsson, My; Hysing, Sara
2020
En för alla - Alla för en: Specialpedagogers erfarenheter av samverkan mellan förskola och BVC
Avander, Sandra; Pipping, Sofia
2020
En kvalitativ studie om vikten av tidig upptäckt och tidiga insatser för barn med autism: "Hur vi kan undvika att barn blir kungar och drottningar i sina hem"
Sjödin, Frida; Stenlund, Elisabeth
2020
Extra anpassning och särskilt stöd till elever med annat modersmål än svenska
Sandström, Anna
2020
Flickorna som gör allt för att passa in: Förskolans specialpedagoger beskriver flickor i svårigheter och de insatser som behövs
Sandelius, Christina; Ströberg, Sara
2019
Flickor med svårigheter inom essence: Vilka signaler sänder de ut och hur tolkar vi dem?
Andersson, Josefin; Christoffersson, Linda
2018
Att pysa eller inte? Det är frågan!: Undantagsbestämmelsens funktion i ämnet svenska när extra anpassningar för elever med dyslexi inte räcker till-
En intervjustudie med grundskollärare
Carlsson, Anneli
2018
Barndom och föräldraskap under belägring i asylprocessen: En fallstudie om pedagogers och asylsökande föräldrars upplevelser och erfarenheter av öppna förskolans inkluderingsarbete
Jernström, Åsa
2018
Det specialpedagogiska uppdraget ur olika perspektiv: En intervjuundersökning bland rektorer, lärare och elevhälsopersonal
Johansson, Barbro
2018
Digitalisering i förskolan: Betydelsen av IKT för barns lärande och utveckling
Eurén, Janna
2018
Elevhälsans komplexa uppdrag - "En skola för alla": Rektorer och specialpedagogers syn på det förebyggande och hälsofrämjande arbetet i elevhälsan
Lindberg, Kristine
2018
En kvalitativ studie om specialpedagogens yrkesroll i förhållande till läs- och skrivsvårigheter och dyslexi i de tidiga skolåren.
Söderholm, Sara
2017
Att lyckas i övergången: En intervjustudie om pedagogers erfarenheter avövergångsprocessen mellan förskola och förskoleklass
Hallman, Maria; Nyman, Malin
2017
Backa eller strida: En kvalitativ intervjustudie om pedagogers uppfattning avarbetet med lågaffektivt bemötande av elever i grundskolanoch grundsärskolan
Edvardsson, Carola; Ekvall Vallström, Lina
2017
Barn i kris: Specialpedagogers tankar om bemötande av och arbete med barn i kris
Farrokhi, Anna
2017
Barnens ljudvardag: En studie om ljudmiljön och specialpedagogens roll ur ett barnperspektiv i förskolan
Chapman, Åsa
2017
"Behöver bilden av specialpedagogen förändras?": En kvalitativ studie av krav, förväntningar och önskemål på specialpedagogen inom gymnasieskolan
Lundberg, Lena; Wiegel, Annegret
2017
Den svårfångade specialpedagogiska kompetensen: Skolledares förståelse för, erfarenheter av och visioner om specialpedagogisk kompetens i skolan
Jormvik, Sara; Kollryd, Catarina
2017
Elevers övergång mellan förskolaoch förskoleklass: Förskollärare och specialpedagogers syn påövergångsprocessen
Wikholm, Marielle
2016
Den specialpedagogiska funktionens uppdrag i och utanför elevhälsan.: Elevhälsans professioners förståelse för den specialpedagogiska funktionen.
Engman, Nina
2016
En kameleont med guldägg men utan trollspö: En studie om specialpedagogens yrkesroll och uppdrag i förskolan
Montaigne, Sofia
2016
Ett elevinflytandeprojekts effekter: Elevers och pedagogers upplevelse av elevinflytande i årskurs 1 efter ett förändringsprojekt i förskola och förskoleklass.
Edler, Ann-Christin; Norin, Evy
2016
Ett elevinflytandeprojekts effekter: Elevers och pedagogers upplevelse av elevinflytande i årskurs 1 efter ett förändringsprojekt i förskola och förskoleklass.
Edler, Ann-Christine; Norin, Evy
2016
Extra anpassningar: Har det påverkat pedagogernas sätt att arbeta?
Hellström, Anna
2016
Extra anpassningar: Hur arbetet med extra anpassningar organiseras och uppfattas på en gymnasieskola
Sundström Wiklund, Karin
2016
Extra anpassningar möter ett inkluderande arbetssätt?: Pedagogers uppfattningar om stödinsatsen extra anpassningar.
Fredriksson, Eva
2015
Att inte följa klassrumsnormen: En kvalitativ undersökning om hur pedagoger upplever och agerar mot undervisningsstörande beteenden i gymnasieskolan
Rågefalk, Andreas
2015
Att inte följa klassrumsnormen: En kvalitativ undersökning om hur pedagoger upplever och agerar mot undervisningsstörande beteenden i gymnasieskolan
Rågefalk, Andreas
2015
Att prata om, till eller med elever: En kvalitativ studie om lärares sätt att möta elever i svårigheter
Falk, Sofia; Lycksell, Helén
2015
Att samtala och möta elever med Aspergers syndrom: En kvalitativ studie av lärares upplevelser och erfarenheter i grund-och gymnasieskolan.
Niva, Marina
2015
Att sätta ord på det som sitter i väggarna: Om ett projekt till förmån för elever i behov av särskilt stöd på gymnasiet
Nilsson Lygdman, Eva
2015
Barns olikheter i den pedagogiska praktiken sett ur ettspecialpedagogiskt perspektiv:
Olikhet – en tillgång eller brist i förskolans verksamhet?
Camilla, Holmström; Lundborg-Sjöstedt, Mari
2015
Behandlingsintervention av barn med autism i förskolan: En kvalitativ studie om hur arbetet genomförs vid två förskolor i Mellansverige
Löfgren, Frida
2015
”Bråkar du ute åker du in, bråkar du inne åker du ut!”: En kvalitativ studie om specialpedagogens roll i arbetet med elever i socioemotionella svårigheter.
Bäckaräng, Lena; Nilsson, IdaMaria
2015
Delaktighet och utanförskap i förskolan: "Då kände jag mig utanför, det kändes hopplöst och trist"
Hempele, Kristina
2015
Dilemmat extra anpassningar -Ligga steget före och trolla med knäna: En enkätstudie i en norrlänsk kommun av grundeskollärarea uppfattning om extra anpassning vid koncentrationssvårigheter respektive läs- och skrivsvårigheter
Granqvist, Ulrica; Lindholm, Helén
2015
En gymnasieskola för alla ungdomar?: En fallstudie ur ett specialpedagogiskt perspektiv
Stenman, Karin
2015
En studie om användning av lärplattor i den första läs- och skrivinlärningen inom IT-satsningen ”en-till-en”
Lidström, Åsa
2015
Flerspråkighet - Möjlighet eller hinder?: En intervjustudie om hur pedagogerna i förskolan stödjer flerspråkiga barns språk- och identitetsutveckling
Pettersson, Johanna; Pokosta, Jenny
Senast uppdaterad:
2020-04-23