University of Northern British Columbia

Allmänna riktlinjer för studienivåer i Kanada

Förstaårs-kurser anpassas ofta till de som nyligen antagits till universitetet. Därför kan det vara mer värdefullt att välja kurser på en högre nivå om du väljer att studera kurser i ditt huvudområde. För mer information, besök universitetets hemsida.

Om University of Northern British Columbia

Antal platser: 2 terminsplatser för höstterminen 2024 och 2 terminsplatser för vårterminen 2025.

Grundades: 1990
Studentantal: 3 500
Campus: Huvudcampus ligger i Prince George och utöver det finns fyra regionala campus.
Studentliv: Det går ungefär en professor/lärare på 10 studenter vilket innebär att UNBC har en av de minsta klasserna bland universitet i västra Kanada. År 2018 hamnade universitetet på en andraplats i Macleans ranking Top Primarily Undergraduate som är en kategori med fokus på studenternas upplevelse i klassrummet.

Universitetet har över 60 studentorganisationer som erbjuder allt från teater och schack till utomhusaktiviteter. I anslutning till campus i Prince George finns möjligheter till utomhusträning.

Om Prince George

Prince George är med sina 80 000 invånare den största staden i provinsen Northern British Columbia. Det är en stad som erbjuder en mängd aktiviteter, t.ex.: festivaler, teater, konserter och sportevenemang. Här finns också parker och grönområden. En bit utanför ligger Klippiga bergen (Rocky Mountains) som ger möjlighet till en rad utomhusaktiviteter så som vandring, cykling och klättring.

Information from University of Northern British Columbia

Closed programmes:
Engineering
Fine Arts
Medical
Nursing
Master of Business Administration (MBA)
Competitive and Professional Entry Programs

Restricted programmes:
Education –Limited to EDU 101 and EDU 201
Social Work–Limited to 4th year elective course list

Incoming exchange students need an undergraduate diploma in order to apply for graduate courses.Course selection for graduate courses is limited.

Highlighted courses for exchange students:
Any environmental programme

Full time studies (corresponding to 30 hp):

Undergraduate level: 15 credits
Graduate level: 12 credits

Course types:
Term course: 3 credits
Full year course: 6 credits

Course levels:
100: Preparatory level
200: Junior level
300-499: Senior level
500: Honors level

Academic year
Autumn term: September–December
Winter term: January–April

Accommodation

Student can apply for UNBC Residence (On-Campus). Applications are normally processed in order of date and time received. Completing an application does not guarantee a room.

UNBC Residence offers four different learning living communities: All Female Community, Green Community, Mature Student Community and Academic Intensive Community. These communities are available upon request and are delegated on a first come, first serve basis. Priority to live on the Mature Student Floor is given to students over the age of 25 while students who prefer 23 hours of quiet, 7 days a week, to focus on their studies may prefer the Academic Intensive Floor. The Green Community is ideal for students who are looking to learn more about sustainable practices.

Read more at

Inbound exchange

Course information

Utlandsstudier med studiemedel

Du kan söka studiemedel av CSN när du ska studera utomlands. Studiemedel består av bidrag och lån. Du kan också låna pengar till extra kostnader för exempelvis, resor och försäkringar.

Senast uppdaterad: 2023-10-14