UmArts

UmArts är ett forskningscentrum för arkitektur, design och konst vid Umeå universitet. Centret skapar en spännande tvärvetenskaplig forskningsmiljö inom konst, arkitektur, design och estetiska ämnen, i samarbete med Bildmuseet. Verksamheten omfattar konstnärlig forskning, forskning på vetenskaplig grund, utbildning samt publik verksamhet och verkar lokalt, nationellt och internationellt.

UmArts utvecklar kritisk kunskap i praktikbaserad forskning inom konst, arkitektur, design, hantverk och musik, genom att stötta tvärvetenskaplig forskning mellan konstnärliga och andra områden, med högkvalitativ offentlig spridning och engagemang. UmArts arbetar på fem institutioner: Konsthögskolan, Arkitekthögskolan (UMA), Designhögskolan (UID), Institutionen för estetiska ämnen och Bildmuseet.