Denna självstudiekurs är utformad för dig som vill fördjupa dig i pedagogiska frågeställningar inom ditt ämnesområde. Utifrån en högskolepedagogisk grund syftar utvecklingsarbetet till att förbättra undervisningspraktiken för studenters lärande och/eller till att utveckla strukturella och organisatoriska processer som är relevanta för den pedagogiska verksamheten.
Målet med kursen är att stödja dig som universitetslärare i din professionella utveckling och ditt vetenskapliga förhållningssätt till utbildning och undervisning. Du får under kursen möjlighet att utveckla kunskaper för att planera och genomföra högskolepedagogiskt utvecklingsarbete på vetenskaplig grund.
Under kursen genomför du ett fördjupande utvecklingsarbete med stöd av en erfaren handledare och en Canvassajt. Projektets innehåll och form anpassas till de pedagogiska utvecklingsbehov som du har identifierat vid din institution. Det kan vara befintliga metoder som behöver förbättras eller nya idéer som du vill pröva.
Vid ansökan till kursen ska du bifoga en kortare beskrivning av fokusområde, syfte, intention för genomförande (faser) inklusive en tentativ tidsplan, förväntade resultat samt en arbetstitel för ditt arbete.
Undervisningens upplägg
Kursstart sker löpande och kursens aktiviteter kan genomföras på såväl svenska som engelska.
Kursen är indelad i olika faser och det finns två val när det gäller kursens omfattning. I fas 1–4 läggs en grund läggs för ett möjligt utvecklingsarbete och avslutas med en plan för implementering av ett utvecklingsarbete. Detta val är för dig som vill prova en idé och få stöd i planering av ett utvecklingsarbete, men inte har möjlighet att genomföra arbetet vid denna tidpunkt. Fas den som fortsätter med fas 5–7 ingår också genomförande och utvärdering av det planerade projektet samt dokumentation.