"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Med ett stort intresse för brottsförebyggande arbete

Adam tillhör den första kull av studenter på magisterprogrammet i polisiärt arbete som startade höstterminen 2022. Han drivs av att utveckla polisarbetet utifrån evidensbaserad kunskap och har ett stort intresse för brottsförebyggande arbete.

Berätta lite om din bakgrund!

Jag kommer ursprungligen från Burträsk och gick polisutbildningen här i Umeå. Jag gick ut 2010. Sedan jobbade jag som ingripandepolis i Avesta i Dalarna under ett par år och därefter som närpolis i Norsjö-Malå polisområde vilket gav mig en chans att flytta hem.

Efter några år fick jag jobb som kommunpolis i södra Lappland med uppgift att utveckla det brottsförebyggande arbetet lokalt. Sedan har jag hunnit med en sväng som länssamordnare för brottsförebyggande arbete på Länsstyrelsen i Västerbotten och utlandstjänstgöring i form av EU-mission i Ukraina. Där utbildade jag ukrainska poliser i brottsförebyggande arbete.

Sedan januari 2022 är jag anställd av Polismyndigheten som polislärare vid polisutbildningen i Umeå. Jag undervisar på introduktionskursen och på kursen i brottsförebyggande arbete. Jag handleder också uppsatser i självständigt arbete.

Varför valde du att söka till magisterprogrammet?

Jag är intresserad av brottsförebyggande arbete, och av att utveckla polisarbetet utifrån evidensbaserad kunskap. Min bakgrund av att ha arbetat med brottsförebyggande frågor i glesbygd i många år har präglat mitt intresse i att fördjupa mig ännu mer inom det området.

Sedan är jag en person som tycker att det är kul att plugga och vill hela tiden utvecklas. Jag har sedan tidigare en kandidatexamen i polisiärt arbete men även i statsvetenskap. Jag ser detta som ett led i att kompetensutveckla mig själv.

Magisterprogrammet är ettårigt och på heltid och distans. Hur fungerar det?

Jag har hittills läst två kurser och tycker att det funkar bra. Det kräver dock en hel del både disciplin och studievana eftersom utbildningen är på avancerad nivå. I och med att utbildningen ges på distans så blir det flexibelt. Det är inte så många föreläsningar, däremot mycket eget ansvar att tillgodogöra sig kurslitteraturen.

Du har valt att kombinera studierna med arbete. Hur fungerar det?

Det krävs en del för att få det att fungera, men för mig går det bra att arbeta parallellt med studierna. Utbildningen är ju helt på distans utan fysiska träffar. Stundtals blir det förstås mycket att göra på helger och kvällstid. Jag tycker också att det är otroligt motiverande att få fördjupa mig i de ämnen jag själv undervisar i, vilket bidrar till att jag klarar av det. Många av de andra studenterna verkar också kombinera studierna med arbete.

Jag hoppas att Polismyndigheten ser det här som en stor möjlighet till att få kompetenta och duktiga medarbetare med högre utbildning som vill driva polisarbetet framåt. Det behövs mer kunskap om vilka metoder som fungerar – eller inte fungerar inom polisarbetet. Min förhoppning är att Polismyndigheten ser positivt på det här och verkar för att underlätta för de som vill studera vidare.

Ni är en blandad grupp med olika utbildningsbakgrunder. Hur påverkar det utbildningen och era diskussioner i klassen?

Det är positivt eftersom vi får komma ur den polisiära bubblan och se andra perspektiv. Polisiärt arbete är ju tvärvetenskapligt från början. I början var jag lite avvaktande men det ändrade sig. De som läser är en blandning av poliser, kriminologer, psykologer, jurister och läkare bland annat. Det bidrar till ett gott samtalsklimat. Samtidigt är det viktigt att det finns personer med polisbakgrund med så att det blir en bra mix.

Har du några råd till den som funderar på att söka?

Som jag nämnde tidigare så är det bra att ha både god disciplin och studievana. Annars är det väl att fundera på varför du vill läsa en sådan här utbildning och hur du ska kunna använda dig av den i ditt yrke. Jag upplever att de som läser programmet har hög kompetens och är motiverade, vilket ger ett bra studieklimat. Det är också ett sätt att få kontakt med andra som är intresserade av samma frågor och bygga nätverk för framtiden.

Vad har du för framtidsplaner?

I första hand är det för att bli en ännu bättre lärare på polisutbildningen. Jag tror som sagt att polisarbetet blir bättre av att utgå från evidensbaserad kunskap. Jag vill vara en del i att utveckla polisen grundat på det. Jag är också intresserad av att jobba utomlands igen och utbildningen gör mig mer konkurrenskraftig för utlandstjänster. Sedan finns det också i bakhuvudet att kanske fortsätta forska, men det är i dagsläget inget uttalat mål jag har. Framtiden får utvisa vad det blir.

Namn
Adam Nyström
Varifrån kommer du?
Burträsk
Var bor du?
Skellefteå
Fritidsintressen
Familjen och vårt nya hus. När jag inte pluggar ölbryggning, friluftsliv och resor.
Publicerad: 2022-11-03