Konstpedagogik i samtida konstformer, 15 hp
Innehåll
Kursen riktar sig till den som är intresserad av att fördjupa sina kunskaper inom samtidskonst och konstpedagogik. Studierna bedrivs på distans med kursträffen förlagd till Bildmuseet i Umeå.
Träffarna innehåller utställningsbesök, workshops, föreläsningar och reflekterande samtal. Samtidskonsten undersöks ur ett teoretiskt och praktiskt tillämpbart perspektiv. I kursens första moment behandlas olika konstpedagogiska förhållningssätt och metoder med fokus på möten med konst i det offentliga rummet eller på konstinstitutionen. I kursens andra moment genomförs ett eget projekt med konstpedagogisk inriktning som slutligen analyseras och presenteras i bild och text.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska den studerande:
Kunskap och förståelse
- ha kännedom om den samtida konstens och kulturens former, grepp och genrer, samt själv kunna förhålla sig estetiskt till samtidskonstfältet
- ha kunskaper om planering, samarbete och digital/ analog dokumentation av pedagogiskt estetiskt projektarbete
Färdighet och förmåga
- ha utvecklat sina egna färdigheter i arbete med konstpedagogik i samtida konstformer
- kunna redovisa resultatet i ett skriftligt och/eller gestaltande arbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kunna självständigt planera, genomföra och vetenskapligt reflektera över ett pedagogiskt estetiskt projektarbete på olika plan
- vara medveten om och kunna diskutera samtida konstformer, socialkritiska perspektiv och postkoloniala uttryck
- kunna diskutera och göra vetenskapliga reflektioner över dagsaktuella konstnärliga gestaltningsformer och samtidskonst, samt analysera och reflektera över dessa i relation till några konstpedagogiska metoder
Behörighetskrav
Grundläggande behörighetUndervisningens upplägg
Undervisningen i moment ett består av närträffar med föreläsningar, utställningsbesök, seminarier, och gestaltande laborationer. Moment två innehåller ett individuellt konstpedagogiskt projektarbete under nätburen handledning. Projektet presenteras slutligen visuellt och skriftligt
Examination
Examination sker genom skriftliga och muntliga redovisningar samt visuellt genom uppvisade färdigheter och förmågor.
För betyget Väl godkänd läggs vikt vid att den studerande visar på en högre grad av praktisk, teoretisk, estetisk och pedagogisk medvetenhet genom att problematisera, analysera och reflektera kring sambandet mellan kursens olika delar genom väl underbyggda resonemang. Ökad vikt läggs också vid initiativtagande, ansvarstagande, självständigt tänkande samt kritisk granskning.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov och kan göras för student som erhållit beslut om stöd. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.
Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
Övriga föreskrifter
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är kursens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas, annars måste de göras eller lämnas in vid nytt provtillfälle.
Kursen kan inte tas med i en examen tillsammans med Konstpedagogik i kulturskolan (6KS019).
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Litteratur
Giltig från: 2024 vecka 27
Konsten som läranderesurs
: syn på lärande, pedagogiska strategier och social inklusion på nordiska konstmuseer
Aure Venke, Illeris Helene, Örtegren Hans
Skärhamn :
Nordiska akvarellmuseet :
cop. 2009 :
280 s. :
ISBN: 978-91-89477-42-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar. Kap 8. Tillhandahålles av institutionen, finns som PDF
Bendroth Karlsson Marie
Barns möte med konst
Upplaga 1 :
Lund :
Studentlitteratur :
2017 :
112 sidor :
ISBN: 978-91-44-11276-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Duncan Carol
Civilizing rituals
: Inside Public Art Museums
London ; a New York :
Routledge :
1995 :
178 s. :
1-22, 22 s sid.
ISBN: 0-415-07011-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Konstnärligt seende och vad barn kan lära på museum
Wallerstedt Cecilia, Berglund Anna, Pramling Niklas
Skärhamn :
Nordiska akvarellmuseet :
cop. 2017 :
128 s. :
ISBN: 978-91-89477-67-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Tillhandahålles av institutionen, finns som PDF
Krut
: kritisk utbildningstidskrift
Bromma :
Föreningen Kritisk utbildningstidskrift :
1977-2011 :
Tidskriftens webbplats
Obligatorisk
Läsanvisning: Lindström, Lars (2008) Estetiska lärprocesser om, i, med och genom slöjd. Red. Höglund, Carl-Magnus, Reuterstrand, Siri och Wigerfelt, Christer. Nr. 133/134 2009
Lindberg Anna Lena
Konstpedagogikens dilemma
: historiska rötter och moderna strategier
[Ny utg.] :
Lund :
Studentlitteratur :
1991 :
439 s. :
ISBN: 91-44-31711-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Tillhandahålles av institutionen, finns som PDF
Skoglund Elisabet
Konstsamtal, samtalskonst
Stockholm :
Cura :
2005 :
59 s. :
ISBN: 91-89091-37-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Tillhandahålles av institutionen, finns som PDF
Örtegren Hans
Samtidskonst och lärande
Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen :
2008 :
http://www.mnd.su.se/polopoly_fs/1.41869.1324464327!/5_nr3.pdf
Obligatorisk
Läsanvisning: Årgång 5-Nr 3-2008
Alvehus Johan
Skriva uppsats med kvalitativ metod
: en handbok
Upplaga 2 :
Stockholm :
Liber :
[2019] :
151 sidor :
ISBN: 9789147129393
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Referenslitteratur
Jonsson Widén Anna
Bildundervisning i möte med samtidskonst
: bildlärares professionella utveckling i olika skolformer
Umeå :
Umeå universitet :
2016 :
252 s. :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet
ISBN: 978-91-7601-561-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Hillström Ylva
Konst
: titta, upptäck, gör
Stockholm :
Moderna museet :
2014 :
60 s. :
ISBN: 978-91-501-1666-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Pringle Emily
Konst och pedagogik
: "Lärande och konstpedagogikens föränderliga roll" i Gävle konstcentrum
Gävle :
Gävle konstcentrum Kulturrådet :
2008 :
Skoglund Elisabet
Leken och konsten
Stockholm :
Bergh :
1993 :
111 s. :
ISBN: 91-502-1147-1 (inb.) ;
Se Umeå UB:s söktjänst
Lusten att skapa
Skoglund Elisabet, Allsten Per Anders
2. uppl. :
Stockholm :
Bergh :
1998 :
143, [1] s. :
ISBN: 91-502-1331-8 (inb.) ;
Se Umeå UB:s söktjänst
Ståhle Göran
Mellan konsten och pubilken
Carlssons förlag :
2010 :
Vad är grejen med samtidskonst?
: en handbok för nyfikna
Olsson Angelica, Lundmark Karin
Göteborg :
Kultur i Väst :
2016 :
73 s. :
Malmqvist Karin
Zon Moderna
Moderna museet :
2006 :
Engage
Engage :
http://www.engage.org/index.aspx
Bildberättande & konsten att läsa bilder. En satsning om bildning i bild en kritisk fråga för demokratin
Reslegård Elisabet, von Baumgarten Marianne
Läsrörelsen Stockholm :
2019 :
https://www.mynewsdesk.com/se/laesroerelsen/documents/ideskrift-bildberaettande-94663
Marner Anders
Tema: Bildanalys
Umeå :
Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet :
2009 :
108 s. :
Läsanvisning: Tilde Rapportserie nr. 12
Vad är konstbildning för dig?
Konstfrämjandet :
http://konstframjandet.se/projekt/vad-ar-konstbildning-for-dig/
Dansk Skoletjenestens websida om Konstpedagogik
Dansk Skoletjenest :
https://www.skoletjenesten.dk/kunstpaedagogik
Thinking museum
Thinking museum :
https://thinkingmuseum.com/
Läsanvisning: En resurssida med bla podd av Claire Bown, brittisk konstpedagog