Omvårdnad och ambulanssjukvård, 15 hp
Innehåll
Kursen omfattar omvårdnad inom ambulanssjukvård till personer med akut ohälsa, samt till deras närstående. Bedömning av allvarlighetsgrad och vård vid akuta tillstånd såsom hjärtinfarkt, stroke, sepsis, chock och akut psykisk ohälsa. Vidare behandlas smärttillstånd och smärtlindring vid akut ohälsa. Vidare ingår studier om ambulanssjukvårdens olika vårdmiljöer, radiokommunikation, teamarbete, organisation samt prevention i relation till att förebygga och att inte förvärra akut ohälsa, vårdmiljöns betydelse, teknisk apparatur, samt relevanta styrdokument inom ambulanssjukvård. Avancerad hjärt- och lungräddning (A-HLR) och strukturerad kommunikation är även del av innehåll i kursen. Informationssökningsstrategier samt etik och lika villkor integreras i relation till kursens innehåll.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
1. Redogöra för och analysera relevanta styrdokument som lagar och författningar inom ambulanssjukvård
2. Redogöra för och analysera relevant teknisk utrustning inom ambulanssjukvård utifrån gällande säkerhetsföreskrifter
3. Redogöra för områdets vetenskapliga grund och visa på förståelse för ambulanssjukvårdens organisation nationellt och internationell
4. Visa vårdpedagogisk kunskap genom att kunna redogöra för, dokumentera, analysera och reflektera kring patienters och närståendes behov av information, stöd och egenvårdsråd
***Färdighet och förmåga***
5. Utifrån evidensbaserad kunskap bedöma, analysera, åtgärda, utvärdera och dokumentera omvårdnad till personer med akut ohälsa som är i behov av ambulanssjukvård samt deras närstående
6. Samverka i team, initiera omvårdnad i olika vårdmiljöer, samt analysera och utvärdera komplexa situationer inom ambulanssjukvård
7. Bedöma tillståndets allvarlighetsgrad hos personer med akut ohälsa omhändertagna inom ambulanssjukvård samt genomföra systematisk omhändertagande
Värderingsförmåga och förhållningssätt
8. Kritiskt reflektera om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet avseende prevention, prioriteringar, vidtagna åtgärder och ställningstaganden i ambulanssjukvård, med hänsyn till patientens trygghet, personliga integritet, etik och lika villkor.
9. Kritiskt reflektera kring professionellt förhållningssätt och egen kunskap- och kompetensutveckling genom att identifiera egna styrkor och begränsningar samt söka ytterligare kunskap vid behov
10. Kritiskt reflektera över förhållningssätt och ställningstagande i möten med personer utsatta för våld i nära relationer och hedersrelaterat våld och förtryck
Behörighetskrav
Sjuksköterskeexamen samt yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månader heltid. Engelska B/Engelska 6 och Svenska B/Svenska 3 eller motsvarande. Undantag från språkkrav beviljas för den som har behörighetsgivande examen från svenskt universitet/högskola.
Undervisningens upplägg
Kursen är i huvudsak nätburen med 2–3 sammankomster på studieorten. Ett studerandeaktivt lärande med blandad pedagogik tillämpas och studierna kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning, tillämpning och reflektion med evidensbaserat förhållningssätt. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, färdighetsträning, arbete i studiegrupper och föreläsningar. I samtliga inlämningsuppgifter ska ett vetenskapligt förhållningssätt tillämpas och studenten ska referera till vetenskaplig litteratur. Undervisning på engelska kan förekomma. För de nätbaserade delarna av utbildningen krävs tillgång till dator med bra och stabil internetuppkoppling, ett headset med mikrofon samt webbkamera.
Examination
Kursen examineras i moduler:
Salstentamen (3 hp)
- Individuellt skriftligt prov (FSR 6, 9)
Muntlig examination (3 hp)
- Individuell muntligt prov (FSR 6, 7, 8)
Muntlig examination i seminarium (1,5 hp)
- Skriftlig gruppuppgift som examineras muntligt i seminarium utifrån fastställda kriterier (FSR 2, 3, 10)
Objective Structured Clinical Examination (OSCE) (3 hp)
- Individuellt praktiskt prov (FSR 6, 7, 8)
Kursportfölj (4,5 hp) (FSR 1, 4–9, 10)
- Simulering
- Quiz
- Individuell skriftlig uppgift avseende dokumentation patientsäkerhet, och närståendes behov av information, stöd och egenvårdsråd
- Individuell skriftlig reflektionsuppgift över eget lärande samt plan för kunskapsutveckling
- A-HLR
Som betyg används en två gradig betygsskala, godkänd (G) eller underkänd (U). För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga betygsgrundande moment är godkända.
Antalet provtillfällen är begränsade till fem. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 arbetsdagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Övriga föreskrifter
Kursen 3OM651 ersätter delar kursen av 3BM031, 3OM452 och 3OM353
Övergångsbestämmelser
För information, se Regelverket vid Umeå universitet.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.