Hoppa direkt till innehållet

Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 15 april 2021)

printicon
Kursplan:

Ämnesdidaktik (UK), 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Subject Didactics

Denna kursplan gäller: 2018-02-26 och tillsvidare

Kurskod: 6PE267

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: För denna kurs ges betygen VG Väl godkänd, G Godkänd, U Underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2018-04-11

Innehåll

I kursen behandlas vad som karaktäriserar respektive skolämne som vetenskap och vad av detta innehåll som återfinns i skolans kurser på olika nivåer. En tydlig anknytning görs till studentens eget undervisningsämne/n. Innehållet i styrdokument, som läroplaner och ämnes-/kursplaner, studeras och vilka motiv som ligger bakom urvalet diskuteras. Vilka svårigheter elever i skolan har att förstå viktiga begrepp inom skolämnet studeras. Hur undervisning som tar hänsyn till dessa svårigheter kan läggas upp behandlas genom att de studerande väljer ett område i skolans kurs, studerar vilka svårigheter den ämnesdidaktiska forskningen beskriver att elever har inom detta område och ger förslag på upplägg av undervisningen i lektionsplaneringar. Elevers prestationer i och attityder till skolämnena och hur dessa förändrats över tid studeras, exempelvis med hjälp av internationella undersökningar såsom PISA eller genom den ämnesdidaktiska forskningen.

Under kursens gång kommer grundläggande konkreta didaktiska områden att studeras, exempelvis läromedlens roll för undervisningen eller användning av digitala verktyg för visualisering och simulering av fenomen och processer. I kursen behandlas också säkerhetsföreskrifter vid laborativt arbete för ämnen med laborativ verksamhet.

Olika arbetsformer och arbetssätt som kan användas i undervisningen studeras och diskuteras, t ex, lärargenomgång för att presentera innehållet i det aktuella området; hjälp till eleverna att internalisera begrepp och förklaringsmodeller inom skolämnet, t.ex. genom diskussioner i klassen eller i smågrupper eller genom problemlösning; systematiskt undersökande arbete med värdering och argumentation för ställningstaganden, både inom det specifika skolämnet och i samverkan med andra ämnen i skolan. Kursen behandlar även bedömning av elevers kunskapsutveckling i skolämnena med såväl summativ som formativ bedömning.
 

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse
  • beskriva och diskutera möjligheter och svårigheter som elever, enligt ämnesdidaktisk forskning, kan ha med viktiga begrepp och kunna föreslå sätt att arbeta med dessa möjligheter och svårigheter i undervisningen,
  • visa insikt om internationella undersökningar om kunskaper i och attityder till skolans ämnen och kunna diskutera betydelsen av sådana resultat,
  • visa kunskaper om såväl summativ som formativ bedömning i anknytning till skolämnets undervisning,

Färdighet och förmåga
  • tolka och omsätta styrdokumentens mål till förslag till undervisning och bedömning i anknytning till det aktuella skolämnet,
  • visa sin förmåga att planera undervisning där hänsyn tas till elevers möjligheter och svårigheter inom skolämnet,
  • välja arbetssätt i olika sammanhang t.ex. språkutvecklande arbetssätt, hur digitala verktyg och miljöer eller praktiska arbetssätt, kan vara ett stöd och hjälpmedel för att lära sig skolämnet,
  • visa sin förmåga att utifrån forskningsresultat kunna diskutera problem och möjligheter med en specifik uppläggning av undervisningen,

Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • värdera arbetssättets betydelse för lärande av skolämnets begrepp och sammanhang,
  • reflektera över de teoretiska perspektiv som den studerande möter under kursen.
  • kritiskt granska såväl det egna som andras förhållningssätt till skolämnet och dess undervisning,
  • värdera olika val av arbetssätt med speciell hänsyn till elevers svårigheter, förekomst av kommunikation, elevaktivitet och elevengagemang.

Behörighetskrav

Univ: Högskolestudier motsvarande 240 hp inkl. självständigt arbete/examensarbete om minst 15 hp på kandidatnivå. Ämneskrav i ett ämne om minst 90 hp för inriktning mot åk 7-9 eller 120 hp i minst ett ämne för inriktning mot gymnasiet, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av lektioner, seminarier och undervisningsövningar delvis på distans. Under kursen ges studenten tillfälle att utvärdera kursens mål, värdera och bedöma hur kursen administrerats och hur kurstiden disponerats, utvärdera formerna för kunskapsredovisning samt ge synpunkter på kurslitteratur och övrigt undervisningsmaterial.
 

Examination

Kursen examineras genom följande prov:
  • individuell skriftlig rapport kring områden som rör styrdokument, ämnesdidaktiska ämnesinnehållet, digitala verktyg, arbetssätt samt summativ/formativ bedömning av elevers kunskaper, (U, G, VG)
  • muntlig examination i samband med undervisningsövning i att hålla lektion, (U, G)
  • individuell skriftlig inlämningsuppgift läromedelsanalys (U, G)
  • individuell skriftlig inlämningsuppgift lektionsplanering (U, G)
Betyg på kursen beslutas först när samtliga prov är genomförda. Kursen betygsätts med något av betygen väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). För betyget godkänt (G) krävs att samtliga prov bedömts med minst resultatet godkänt (G). För betyget väl godkänt (VG) krävs därutöver att den skriftliga rapporten bedömts med resultatet väl godkänt (VG). Om någotdera av proven bedömts med resultatet underkänt (U), sätts betyget underkänt (U) på kursen under förutsättning att studenten genomfört en prestation på momentets samtliga prov.

Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov.

För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå (FS 1.1.2-553-14). Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.

I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (6 kap. 22 §, HF). Begäran om ny examinator ska ställas till prefekten vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt Umeå universitets Handläggningsordning för tillgodoräknande på grund- och avancerad nivå (FS 1.1–501-15).

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.


 

I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat ges.
 

Litteratur

  • Giltig från: 2018 vecka 46

    Gemensam kurslitteratur

    Kurslitteratur för samtliga studenter

    Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32594-0
    Se bibliotekets söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
    Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32541-4
    Se bibliotekets söktjänst

    Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
    ISBN: 978-91-975584-5-7
    Se bibliotekets söktjänst

    Lärobok i det skolämne du ska undervisa
    Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :

    Vetenskapliga artiklar tillkommer
    Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :

    Bild

    Kurslitteratur för studenter som läser med inriktning mot bild

    Lundgren Ulf P.
    Uttryck, intryck, avtryck : lärande, estetiska uttrycksformer och forskning
    Stockholm : Vetenskapsrådet : 2006 : 152 s. :
    http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/Rapport%204.2006.pdf
    ISBN: 91-7307-083-1
    Se bibliotekets söktjänst

    Lindström Lars
    Nordic visual arts education in transition : a research review
    Stockholm : Vetenskapsrådet : 2009 : 215 s. :
    Fulltext
    ISBN: 9789173071482
    Se bibliotekets söktjänst

    Biologi

    Kurslitteratur för studenter som läser med inriktning mot biologi

    Modeller, analogier och metaforer i naturvetenskapsundervisning
    Haglund Jesper, Jeppsson Fredrik
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 226 s. :
    ISBN: 9789144090009
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Naturvetenskap som allmänbildning : en kritisk ämnesdidaktik
    Sjøberg Svein, Andersson Sten, Claesdotter Annika, Strömdahl Helge
    3., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 544 s. :
    ISBN: 9789144053493
    Se bibliotekets söktjänst

    Reiss Michael J.
    Teaching secondary biology
    2nd ed. : London : Hodder Education : 2011. : ix, 318 p. :
    ISBN: 9781444124316 (pbk.)
    Se bibliotekets söktjänst

    Hellberg Annika
    Så arbetar du med kemikalier i skolan
    5. uppl. : Stockholm : Arbetsmiljöverket : 2013 : 137 s. :
    ISBN: 9789174644999
    Se bibliotekets söktjänst

    Engelska

    Second language acquisition : a theoretical introduction to real world applications
    Benati Alessandro G., Angelovska Tanja
    London : Bloomsbury Academic : 2016 : xii, 183 pages :
    ISBN: 9780567200198
    Se bibliotekets söktjänst

    Basic English grammar : a web linked course
    Hudson Jean, Paradis Carita, Warren Beatrice
    3. ed. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 164 s. :
    ISBN: 9789144076072
    Se bibliotekets söktjänst

    Lundahl Bo
    Engelsk språkdidaktik
    3. uppl. : Studentlitteratur AB : 2012 : 448 s. :
    ISBN: 978-91-44-07714-7
    Se bibliotekets söktjänst

    Filosofi

    Kurslitteratur för studenter som läser med inriktning mot filosofi

    Teaching Philosophy in Europe and North America
    United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization : 2011 :
    Länk

    Schaffar Birgit
    Filosofins didaktik : filosofiska betraktelser om att lära sig att tänka
    Stockholm : Thales : 2013 : 271 s. :
    ISBN: 978-91-7235-087-8
    Se bibliotekets söktjänst

    Franska

    Tornberg Ulrika
    Språkdidaktik
    5. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning AB : 2015 : 253 s. :
    ISBN: 9789140691507
    Se bibliotekets söktjänst

    Fysik

    Kurslitteratur för studenter som läser med inriktning mot fysik

    Modeller, analogier och metaforer i naturvetenskapsundervisning
    Haglund Jesper, Jeppsson Fredrik
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 226 s. :
    ISBN: 9789144090009
    Se bibliotekets söktjänst

    Naturvetenskap som allmänbildning : en kritisk ämnesdidaktik
    Sjøberg Svein, Andersson Sten, Claesdotter Annika, Strömdahl Helge
    3., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 544 s. :
    ISBN: 9789144053493
    Se bibliotekets söktjänst

    Sang David.
    Teaching secondary physics
    2nd ed. : London : Hodder Education : 2011 : xii, 275 p. :
    ISBN: 9781444124309
    Se bibliotekets söktjänst

    Hellberg Annika
    Så arbetar du med kemikalier i skolan
    5. uppl. : Stockholm : Arbetsmiljöverket : 2013 : 137 s. :
    ISBN: 9789174644999
    Se bibliotekets söktjänst

    Företagsekonomi

    Kurslitteratur för studenter som läser med inriktning mot företagsekonomi

    A business to change the world: Moral responsibility in textbooks for International Economics
    Andersson Pernilla, Öhman Johan, Östman Leif
    Utbildning och Demokrati : 2011 :

    Ferber Marianne A
    Guidelines for pre-college economics education: A critique
    Feminist Economics : 1999 :

    Så tänds eldsjälar : en introduktion till entreprenöriellt lärande
    Westlund Marielle, Westlund Christer
    1. uppl. : Stockholm : Verket för näringslivsutveckling (NUTEK) : 2007 : 116 s. :
    ISBN: 978-91-7318-383-3
    Se bibliotekets söktjänst

    Geografi

    Kurslitteratur för studenter som läser med inriktning mot geografi

    Geografididaktik : perspektiv och exempel
    Møller Jens Peter, Axelsson Sture
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 119, [1] s. :
    ISBN: 91-47-05140-X
    Se bibliotekets söktjänst

    Björneloo Inger
    Hållbar utveckling : att undervisa utifrån helheter och sammanhang
    2., [uppdat.] uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 141 s. :
    ISBN: 978-91-47-10038-5
    Se bibliotekets söktjänst

    Ämnesdidaktiska insikter och strategier : berättelser från gymnasielärare i samhällskunskap, geografi, historia och religionskunskap
    Schüllerqvist Bengt, Osbeck Christina
    Karlstad : Karlstad University Press : 2009 : 230 s. :
    ISBN: 978-91-85335-93-0
    Se bibliotekets söktjänst

    Molin Lena
    Rum, frirum och moral : en studie av skolgeografins innehållsval
    Uppsala : Department of Social and Economic Geography, Uppsala University : 2006 : 233 s. :
    urn:nbn:se:uu:diva-6884
    ISBN: 91-506-1876-8
    Se bibliotekets söktjänst

    Bonnett Alastair
    What is geography? [Elektronisk resurs]
    London : SAGE Publications : 2008. : 1 PDF-fil (vi, 158 p. :
    http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0838/2007941278-d.html
    ISBN: 1-84920-649-X (ebk)
    Se bibliotekets söktjänst

    Hem- och konsumentkunskap

    Handboken. Den systematiskt planerade läraren.
    De Ron Lena, Feldt Maria
    Vulkan : 2017 : 46 sidor :
    ISBN: 978-91-88713-71-1
    Se bibliotekets söktjänst

    Lära och bedöma i hem- och konsumentkunskap Lgr 11 : [att utveckla och synliggöra förmågor i undervisningen]
    De Ron Lena, Feldt Maria
    [Lidingö] : Maria Feldt : cop. 2013 : 72 s. :
    ISBN: 9789163733888
    Se bibliotekets söktjänst

    Hipkiss Anna Maria
    Klassrummets semiotiska resurser : en språkdidaktisk studie av skolämnena hem- och konsumentkunskap, kemi och biologi
    Umeå : Umeå universitet : 2014 : 275 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-93671
    ISBN: 9789176011003
    Se bibliotekets söktjänst

    Höijer Karin
    Contested food : the construction of home and consumer studies as a cultural space
    Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis : 2013 : 101 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-204458
    ISBN: 9789155487126
    Se bibliotekets söktjänst

    Bohm Ingela
    “We’re made of meat, so why should we eat vegetables?” : food discourses in the school subject home and consumer studies
    Umeå : Umeå universitet : 2016 : 124 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-128176
    ISBN: 9789176016176
    Se bibliotekets söktjänst

    Lindblom Cecilia
    Skolämnet Hem- och konsumentkunskap på 2000-talet : förutsättningar för elevers möjlighet till måluppfyllelse
    Umeå : Institutionen för kostvetenskap, Umeå universitet : 2016 : 84 s. :
    Fritt tillgänglig via Umeå universitet
    ISBN: 9789176014981
    Se bibliotekets söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
    Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32541-4
    Se bibliotekets söktjänst

    Kommentarmaterial till kursplanen i hem- och konsumentkunskap
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 27 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32548-3
    Se bibliotekets söktjänst

    Historia

    Kurslitteratur för studenter som läser med inriktning mot geografi

    Liljegren Bengt
    Att undervisa i historia : tusen och ett sätt att inspirera sina elever
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 231 s. :
    ISBN: 978-91-44-05682-1
    Se bibliotekets söktjänst

    Hermansson Adler
    Historieundervisningens byggstenar : grundläggande pedagogik och ämnesdidaktik
    Liber : 2014 :
    Läsanvisning: ISBN: 9789147106608

    Ämnesdidaktiska insikter och strategier : berättelser från gymnasielärare i samhällskunskap, geografi, historia och religionskunskap
    Schüllerqvist Bengt, Osbeck Christina
    Karlstad : Karlstad University Press : 2009 : 230 s. :
    ISBN: 978-91-85335-93-0
    Se bibliotekets söktjänst

    Lozic Vanja
    Historieundervisningens utmaningar : historiedidaktik för 2000-talet
    1 uppl. : Malmö : Gleerups : cop. 2011 : 157 s. :
    ISBN: 91-40-67442-8
    Se bibliotekets söktjänst

    Juridik

    Kurslitteratur för studenter som läser med inriktning mot juridik

    Samhällskunskapsdidaktik : utbildning i demokrati och samhällsvetenskapligt tänkande
    Långström Sture, Virta Arja
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 277 s. :
    ISBN: 9789144111605
    Se bibliotekets söktjänst

    Undervisa i samhällskunskap : en ämnesdidaktisk introduktion
    Ekendahl Ingegerd, Nohagen Lars, Sandahl Johan
    1. uppl. : Sockholm : Liber : 2015 : 186 s. :
    ISBN: 9789147111442
    Se bibliotekets söktjänst

    Kemi

    Kurslitteratur för studenter som läser med inriktning mot kemi

    Modeller, analogier och metaforer i naturvetenskapsundervisning
    Haglund Jesper, Jeppsson Fredrik
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 226 s. :
    ISBN: 9789144090009
    Se bibliotekets söktjänst

    Naturvetenskap som allmänbildning : en kritisk ämnesdidaktik
    Sjøberg Svein, Andersson Sten, Claesdotter Annika, Strömdahl Helge
    3., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 544 s. :
    ISBN: 9789144053493
    Se bibliotekets söktjänst

    Taber Keith
    Teaching Secondary Chemistry [Elektronisk resurs]
    London : Hodder Education : 2012 :

    Hellberg Annika
    Så arbetar du med kemikalier i skolan
    5. uppl. : Stockholm : Arbetsmiljöverket : 2013 : 137 s. :
    ISBN: 9789174644999
    Se bibliotekets söktjänst

    Matematik

    Kurslitteratur för studenter som läser med inriktning mot matematik

    Lära och undervisa matematik : från förskoleklass till åk 6
    Björklund Camilla, Grevholm Barbro
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 320 s. :
    ISBN: 9789144102481
    Se bibliotekets söktjänst

    Grevholm Barbro
    Matematikdidaktik : ett nordiskt perspektiv
    Lund : Studentlitteratur : 2001 : 351 s. :
    ISBN: 91-44-01835-5 ;
    Se bibliotekets söktjänst

    Lundin Sverker
    Skolans matematik : en kritisk analys av den svenska skolmatematikens förhistoria, uppkomst och utveckling = The mathematics of schooling : a critical analysis of the prehistory, birth and development of Swedish mathematics education
    Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis : 2008 : 398 s. :
    urn:nbn:se:uu:diva-9395
    ISBN: 978-91-554-7348-8
    Se bibliotekets söktjänst

    Musik

    Lärande i musik : barn och lärare i tongivande samspel
    Wallerstedt Cecilia, Lagerlöf Pernilla, Pramling Niklas
    Malmö : Gleerup : 2014 : 113 s. :
    ISBN: 978-91-40-68763-0
    Se bibliotekets söktjänst

    Musikkundervisningens didaktikk
    Hanken Ingrid Maria, Johansen Geir
    2. utg. : Oslo : Cappelen Damm akademisk : cop. 2013 : 266 s. :
    ISBN: 978-82-02-27038-4
    Se bibliotekets söktjänst

    Naturkunskap

    Kurslitteratur för studenter som läser med inriktning mot naturkunskap

    Modeller, analogier och metaforer i naturvetenskapsundervisning
    Haglund Jesper, Jeppsson Fredrik
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 226 s. :
    ISBN: 9789144090009
    Se bibliotekets söktjänst

    Naturvetenskap som allmänbildning : en kritisk ämnesdidaktik
    Sjøberg Svein, Andersson Sten, Claesdotter Annika, Strömdahl Helge
    3., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 544 s. :
    ISBN: 9789144053493
    Se bibliotekets söktjänst

    Hellberg Annika
    Så arbetar du med kemikalier i skolan
    5. uppl. : Stockholm : Arbetsmiljöverket : 2013 : 137 s. :
    ISBN: 9789174644999
    Se bibliotekets söktjänst

    Pedagogik

    Kurslitteratur för studenter som läser med inriktning mot pedagogik

    Wahlström Ninni
    Läroplansteori och didaktik
    2 uppl. : Malmö : Gleerup Utbildning AB : 2016 : 213 s. :
    ISBN: 9789140694768
    Se bibliotekets söktjänst

    Psykologi

    Kurslitteratur för studenter som läser med inriktning mot psykologi

    Psykologiska perspektiv
    Schultz Larsen Ole, Nilsson Björn
    Lund : Studentlitteratur : 1997 : 149 s. :
    ISBN: 91-44-00269-6
    Se bibliotekets söktjänst

    Samhällskunskap

    Kurslitteratur för studenter som läser med inriktning mot samhällskunskap

    Samhällskunskapsdidaktik : utbildning i demokrati och samhällsvetenskapligt tänkande
    Långström Sture, Virta Arja
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 277 s. :
    ISBN: 9789144111605
    Se bibliotekets söktjänst

    Undervisa i samhällskunskap : en ämnesdidaktisk introduktion
    Ekendahl Ingegerd, Nohagen Lars, Sandahl Johan
    1. uppl. : Sockholm : Liber : 2015 : 186 s. :
    ISBN: 9789147111442
    Se bibliotekets söktjänst

    Ämnesdidaktiska insikter och strategier : berättelser från gymnasielärare i samhällskunskap, geografi, historia och religionskunskap
    Schüllerqvist Bengt, Osbeck Christina
    Karlstad : Karlstad University Press : 2009 : 230 s. :
    ISBN: 978-91-85335-93-0
    Se bibliotekets söktjänst

    Spanska

    Lärare, elever och spanska som modernt språk : styrkor och svagheter - möjligheter och hot
    Francia Guadalupe, Riis Ulla
    Uppsala : Fortbildningsavdelningen för skolans internationalisering, Uppsala universitet : 2013 : 166 s. :
    ISBN: 9789150623604
    Se bibliotekets söktjänst

    MCER El marco común européo de referencias para las lenguas: aprendizaje enseñanza, evaluación
    Instituto Cervantes :
    Länk

    Svenska

    Kurslitteratur för studenter som läser med inriktning mot svenska

    Svensklärarens påverkan och praktik : på spaning efter konsten att undervisa
    Renberg Bo, Friberg Ingemar
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 305 s. :
    ISBN: 9789144106236
    Se bibliotekets söktjänst

    Ask Sofia
    Språkämnet svenska : ämnesdidaktik för svensklärare
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 129 s. :
    ISBN: 978-91-44-05936-5
    Se bibliotekets söktjänst

    Bergman Lotta
    Gymnasieskolans svenskämnen : en studie av svenskundervisningen i fyra gymnasieklasser
    Malmö : Malmö högskola, Lärarutbildningen : 2007 : 364 s. :
    Fulltext
    ISBN: 9789197653787
    Se bibliotekets söktjänst

    Molloy Gunilla
    Skolämnet svenska : en kritisk ämnesdidaktik
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 198 s. :
    ISBN: 978-91-44-01998-7
    Se bibliotekets söktjänst

    Teknik

    Kurslitteratur för studenter som läser med inriktning mot teknik

    Modeller, analogier och metaforer i naturvetenskapsundervisning
    Haglund Jesper, Jeppsson Fredrik
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 226 s. :
    ISBN: 9789144090009
    Se bibliotekets söktjänst

    Bedömning för lärande i teknikklassrummet
    Moreland Judy, Jones Alister, Barlex David
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 53 s. :
    ISBN: 9789147111961
    Se bibliotekets söktjänst

    Vries Marc de
    Teaching about technology : an introduction to the philosophy of technology for non-philosophers
    Dordrecht : Springer : 2005 : ix, 170 s. :
    ISBN: 1-4020-3409-1 (inb.)
    Se bibliotekets söktjänst

    Grimvall Göran
    Teknikens metoder : skolans teknikämne i senare skolår
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 221 s. :
    ISBN: 9789144094786
    Se bibliotekets söktjänst

    Tyska

    Tornberg Ulrika
    Språkdidaktik
    5. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning AB : 2015 : 253 s. :
    ISBN: 9789140691507
    Se bibliotekets söktjänst

  • Giltig från: 2018 vecka 9

    Att se helheter i undervisningen [Elektronisk resurs] : naturvetenskapligt perspektiv
    Stockholm : Skolverket : 2012 : 115 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets hemsida
    ISBN: 978-91-87115-30-1
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32594-0
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Modeller, analogier och metaforer i naturvetenskapsundervisning
    Haglund Jesper, Jeppsson Fredrik
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 226 s. :
    ISBN: 9789144090009
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Reiss Michael J.
    Teaching secondary biology
    2nd ed. : London : Hodder Education : 2011. : ix, 318 p. :
    ISBN: 9781444124316 (pbk.)
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Sang David.
    Teaching secondary physics
    2nd ed. : London : Hodder Education : 2011 : xii, 275 p. :
    ISBN: 9781444124309
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Teaching chemistry - a studybook : a practical guide and textbook for student teachers, teacher trainees and teachers
    Eilks Ingo, Hofstein Avi
    Rotterdam : Sense Publishers : cop. 2013 : xiii, 336 s. :
    ISBN: 9789462091382 (pbk)
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Valfri lärobok i biologi/fysik/kemi/naturkunskap för gymnasieskolan
    Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
    Obligatorisk

    Övrigt: Vetenskapliga artiklar med anknytning till biologididaktik tillkommer
    Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
    Obligatorisk