"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Ämneslärare: Examensarbete i historia, 30 hp

Engelskt namn: Degree Project in history for Subject Teachers

Denna kursplan gäller: 2025-08-11 och tillsvidare

Kurskod: 6HI043

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Beslutad av: Prefekten för Institutionen för idé- och samhällsstudier, 2025-03-05

Innehåll

Kursen utgör en ämnesdidaktisk fördjupning i ett ämne som ingår i ämneslärarexamen. Fördjupningen ska vila på både beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund.  

Kursen består av fyra delkurser. Delkurserna 1 och 2 genomförs under andra halvan av en hösttermin, delkurserna 3 och 4 genomförs under andra halvan av en vårtermin.  

Delkurs 1: Etiska aspekter och relevans, 3 hp 

I denna delkurs behandlas etiska aspekter i utbildningsvetenskaplig forskning samt regler för hantering av personuppgifter, information och samtycke. Vidare diskuteras olika typer av studiers relevans och kunskapsbidrag till undervisningspraktiken ur olika perspektiv.  

Delkurs 2: Forskningsöversikt och forskningsidé för en empirisk studie (12 hp) 

I delkurs 2 ska den studerande ringa in ett ämnesdidaktiskt problemområde och utifrån detta sammanställa en bred forskningsöversikt om maximalt 10 000 ord och formulera en forskningsidé för en genomförbar empirisk studie. I delkursen belyses syftet med olika delar i en uppsats samt hur textens språk, struktur och argumentation bidrar till helheten. 

Centrala aktiviteter är att söka, välja, läsa, sammanfatta och diskutera aktuell vetenskaplig och annan litteratur inom ett begränsat ämnesdidaktiskt problemområde samt att motivera valet utifrån relevans för det beskrivna området. Här ingår också att utifrån denna översikt presentera en övergripande forskningsidé som omfattar syfte och frågeställningar samt förslag på lämpliga metoder och teorier för en empirisk studie. Forskningsetiska aspekter av relevans för studien ska beskrivas.  

Delkurs 3. Forskningsplan, 1,5 hp

I denna delkurs ska den studerande utarbeta en konkret forskningsplan. Planen ska omfatta relevanta delar av den forskningsöversikt och den teoretiska ram som presenterats i delkurs 2 vilka här ska kopplas till syfte och frågeställningar för en empirisk studie. I planen ingår vidare konkreta beskrivningar av metod och material samt beskrivning av hur etiska aspekter ska hanteras.  

Delkurs 4. Genomförande och rapportering av en empirisk studie (13,5 hp)  

I denna delkurs ska en empirisk studie genomföras där det ingår att samla in och analysera material. Denna studie ska rapporteras i en vetenskapligt utformad text om maximalt 10 000 ord där syfte och frågeställningar, metod och material, teori och forskningsbakgrund beskrivs samt resultat presenteras och diskuteras mot bakgrund i tidigare forskning och teori. Didaktiska implikationer av den egna studien ska diskuteras. I delkursen ingår också att granska medstudenters rapporter. 

Förväntade studieresultat

I delkurserna 1 och 2 ska den studerande för betyget Godkänd kunna: 

Kunskap och förståelse 

  • visa kunskap om relevanta styrdokument för ungdomsskolan  
  • visa fördjupad kunskap om de delar av ämnet, ämnesdidaktiken och det forskningsområde som behandlas i forskningsöversikten  
  • visa bred kunskap om aktuell forskning, såväl nationell som internationell, av relevans för forskningsöversikten   
  • visa kunskap om och förståelse för val av vetenskapliga teorier och metoder i den egna studien och i andras studier  
  • redogöra för regler kring hantering av personuppgifter, information och samtycke 
  • redogöra för etiska aspekter med relevans för utbildningsvetenskaplig forskning 

Färdighet och förmåga  

  • söka och sammanfatta litteratur med relevans för valt forskningsområde  
  • utifrån en systematisk forskningsöversikt diskutera hur en empirisk studie skulle kunna planeras och genomföras  
  • beskriva en forskningsidé som utgår från forskningsöversikten och är kopplad till styrdokument för skolan 
  • beskriva hur relevanta forskningsetiska aspekter beaktats i forskningsidén 
  • diskutera relevans för den pedagogiska yrkesverksamheten i egna och medstudenters forskningsidéer  
  • diskutera forskningsetiska aspekter i forskningslitteratur samt egna och medstudenters forskningsidéer 
  • skriva en väl strukturerad forskningsöversikt  
  • använda ett vårdat, enkelt och begripligt språk med en vetenskaplig stil  

Värderingsförmåga och förhållningssätt  

  • diskutera relevans och genomförbarhet i den egna och i medstudenters forskningsöversikter 
  • visa förmåga att göra bedömningar utifrån relevanta samhälleliga och etiska aspekter 

I delkurserna 3 och 4 ska den studerande för betyget Godkänd kunna: 

Kunskap och förståelse 

  • visa fördjupad kunskap om aktuell forskning, såväl nationell som internationell, av relevans för den problematik som behandlas i examensarbetet  
  • visa fördjupad kunskap om vetenskapliga teorier och metoder av relevans för den aktuella studien  

Färdighet och förmåga  

  • självständigt formulera, systematiskt genomföra och rapportera en vetenskaplig studie med tydlig relevans för läraryrket 
  • välja, motivera, tillämpa och tydligt redovisa relevant vetenskaplig metod i förhållande till forskningsproblemet,  
  • analysera insamlade data i enlighet med vetenskapliga principer  
  • dra slutsatser grundade i egna resultat, tidigare forskning och teorier samt diskutera resultaten i förhållande till yrkesverksamheten 
  • använda ett vårdat, enkelt och begripligt språk med en vetenskaplig stil  
  • utforma rapporten enligt ämnesområdets konventioner  
  • muntligt diskutera och försvara sin rapport  

Värderingsförmåga och förhållningssätt  

  • motivera de val som gjorts utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska perspektiv    
  • diskutera generaliserbarhet och begränsningar i den egna vetenskapliga studien  
  • diskutera medstudenters examensarbeten i förhållande till forskningsetik, ämnesdidaktisk forskning och den pedagogiska yrkesverksamheten.   

Behörighetskrav

​​Univ: 52,5 hp från utbildningsvetenskaplig kärna (UVK), 7,5 hp verksamhetsförlagd utbildning (VFU) samt minst 150 hp i de två undervisningsämnen som ska ingå i ämneslärarexamen varav minst 75 hp i historia, eller motsvarande.​ 

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och handledning individuellt och/eller i grupp.   

Examination

Kursen examineras genom följande inslag:  

Delkurs 1 examineras genom bedömning av: 

  • Seminarier kring etiska aspekter respektive forskningens relevans för skolan och läraryrket. (3 hp) UG 

Delkurs 2 examineras genom bedömning av:  

  • Seminarium där egen forskningsöversikt presenteras och medstudenters forskningsöversikter diskuteras (5 hp) UG 
  • Slutgiltig version av forskningsöversikt (7 hp) UG 
    Ett godkänt resultat på seminarium om forskningsöversikter krävs för att kunna examineras på den slutgiltiga versionen av forskningsöversikten. 

Delkurs 3 examineras genom bedömning av:  

  • Forskningsplan (1,5 hp) (UG) 
    Ett godkänt resultat på slutversion av forskningsöversikten i delkurs 2 krävs för att kunna examineras på forskningsplanen. 

Delkurs 4 examineras genom bedömning av:  

  • Opposition på medstudents och försvar av det egna arbetet (0,5 hp) (UG) 
  • Slutversion av forskningsrapport (13 hp) (UV)  
    Ett godkänt resultat på forskningsplanen i delkurs 3 krävs för att kunna examineras på slutversion av forskningsrapporten. 

 

För att få betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på slutversionen av forskningsrapporten.  

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.   

Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov. 

Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet. 

Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet. 

 

Övriga föreskrifter

Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.  

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.