"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Arbetsterapi - Professionellt resonemang 3, 6 hp

Engelskt namn: Occupational Therapy - Professional reasoning 3

Denna kursplan gäller: 2022-01-03 och tillsvidare

Kurskod: 3AT422

Högskolepoäng: 6

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Arbetsterapi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi

Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut-, och idrottsfysiologprogrammen, 2020-09-11

Reviderad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut-, och idrottsfysiologprogrammen, 2021-05-26

Innehåll

Kursen fokuserar på hälsofrämjande och förebyggande insatser och förbättringsområden inom olika arenor för arbetsterapi. I kursen ingår professionellt resonemang avseende risk- och friskfaktorer i olika miljöer och verksamheter utifrån aktivitets- och arbetsvetenskapliga perspektiv. Arbetsterapeutens roll och insatser inom folkhälsoarbete studeras.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse:
1. Redogöra för arbetsterapeutens unika bidrag inom hälsofrämjande insatser i olika kontexter.

Färdigheter och förmåga:
2. På organisations- eller samhällsnivå företräda en vald målgrupps rätt till aktivitet utifrån identifierad aktivitetsorättvisa i närmiljön.
3. Planera en hälsofrämjande insats för en vald målgrupp i samhället.
4. Analysera fysiska och psykosociala riskfaktorer i en arbetsmiljö och skapa en åtgärdsplan.

Värderingsförmåga och förhållningssätt:
5. Visa professionellt förhållningssätt i reflektion över egen arbetsterapeutisk kompetens.

Behörighetskrav

Genomgångna kurser motsvarande termin 1, 2 och 3 inom arbetsterapeutprogrammet, enligt utbildningsplan.

Undervisningens upplägg

Kursen är uppbyggd kring såväl självständigt arbete som arbete i grupp. Lärandet sker med stöd av kurslitteratur, föreläsningar, individuella uppgifter/grupparbeten och seminarier, samt handledning. Obligatoriska undervisningsmoment av prövande karaktär anges i schema.
Informationstekniska inslag kan förekomma i undervisningen och kräver tillgång till internetuppkopplad dator.

Examination

FSR1 och 2 examineras gruppvis genom muntlig och skriftlig presentation
FSR 1 och 3 examineras gruppvis genom muntlig presentation av och skriftlig plan för intervention.
FSR 1 och 4 examineras genom individuell skriftlig redogörelse
FSR 1 och 5 examineras genom individuellt skriftligt reflektionsprotokoll

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Alla obligatoriska moment utgör bedömningsunderlag för betyg på kursen. Bedömningskriterier anges i kursens uppgiftsbeskrivningar. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda och bedömda.

I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimligt proportionell uppgift anges. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie tillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för programmet.

Examinator kan besluta att komplettering är möjlig för att nå godkänt resultat och ska anpassas individuellt utifrån det/ de mål som inte uppnåtts. Komplettering ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet, men före nästa examinationstillfälle.

Om examinator beslutat att komplettering är möjlig har studenten rätt att välja komplettering eller att istället göra ett omprov för att uppnå ett godkänt resultat.

I det fall kursen har upphört att gälla eller kursplanen genomgått större förändringar ska prov/förnyat prov som baseras på samma kursplan som ordinarie tentamen garanteras under 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. För närmare information se Högskoleförordningen samt http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden. Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskola. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

Övriga föreskrifter

Studierna ska bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För student som bryter mot Umeå universitets plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen 10 kap.

Litteratur

  • Giltig från: 2022 vecka 3

    God och jämlik hälsa – en utvecklad folkhälsopolitik
    Regeringskansliet : 2018-04-20T14:59:58+02:00 :
    http://www.regeringen.se/rattsdokument/proposition/2018/04/prop.-201718249
    Obligatorisk

    Enabling occupation II : advancing an occupational therapy vision for health, well-being & justice through occupation : 9th Canadian occupational therapy guidelines
    Townsend Elizabeth A., Polatajko Helene J.
    2. ed. : Ottawa, Ontario : Canadian Association of Occupational Therapists : 2013 : xxiv, 428 p. :
    ISBN: 189543789X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Grundläggande folkhälsovetenskap
    Pellmer Wramner Kristina, Wramner Bengt, Wramner Håkan
    Fjärde upplagan : 2017 : 260 sidor :
    ISBN: 9789147113279
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Återgång i arbete : processer, bedömningar, åtgärder
    Ekberg Kerstin, Eklund Mona, Hensing Gunnel
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 233 s. :
    ISBN: 9789144078236
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nycklar till kunskap : om motivation, handling och förståelse i vuxenutbildning
    Hedin Anna, Svensson Lennart
    2., omarb. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 252 s. :
    ISBN: 978-91-44-07288-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Taylor Renée R.
    Kielhofner's model of human occupation : theory and application
    Fifth edition. : Philadelphia : Wolters Kluwer : [2017] : xii, 499 p. :
    ISBN: 978-1-4511-9034-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wagman Petra
    Hälsa och aktivitet i vardagen : ur ett arbetsterapeutiskt perspektiv
    Tredje, reviderade och uppdaterade upplagan : Nacka : Sveriges Arbetsterapeuter : 2022 : 206 sidor :
    ISBN: 9789187837791
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nationella riktlinjer för prevention och behandling vid ohälsosamma levnadsvanor (e-resurs) https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/nationella-riktlinjer/2018-6-24.pdf. Obligatorisk Kartläggning av levnadsvanor under aktivitet och stöd under förändringsprocessen https://www.arbetsterapeuterna.se/foerbundet/webbutik-och-gratismaterial/kartlaeggning-av-levnadsvanor/ Obligatorisk

    Referenslitteratur

    Människan i arbetslivet : teori och praktik
    Holmström Eva, Ohlsson Kerstina
    2., [omarb] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 336 s. :
    ISBN: 9789144079790
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Statussyndromet : hur vår sociala position påverkar hälsan och livslängden
    Marmot Michael, Grip Göran
    Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 403, [1] s. :
    ISBN: 91-27-11192-X (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    An occupational perspective of health
    Wilcock Ann Allart, Hocking Clare
    3. ed. : 2015 : xvii, 493 s. :
    ISBN: 9781617110870
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Aktivitet & relation : mål och medel inom psykosocial rehabilitering
    Eklund Mona, Gunnarsson Birgitta, Hultqvist Jenny
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 349 sidor :
    ISBN: 9789144125985
    Se Umeå UB:s söktjänst

    ValMO-modellen : arbetsterapi för hälsa genom görande
    Erlandsson Lena-Karin, Persson Dennis
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 157 sidor :
    ISBN: 9789144133096
    Se Umeå UB:s söktjänst

    OBS! Vetenskapliga artiklar och annan litteratur tillkommer beroende på vald inriktning inom de två olika gruppuppgifterna.

  • Giltig från: 2022 vecka 1

    God och jämlik hälsa – en utvecklad folkhälsopolitik
    Regeringskansliet : 2018-04-20T14:59:58+02:00 :
    http://www.regeringen.se/rattsdokument/proposition/2018/04/prop.-201718249
    Obligatorisk

    Enabling occupation II : advancing an occupational therapy vision for health, well-being & justice through occupation : 9th Canadian occupational therapy guidelines
    Townsend Elizabeth A., Polatajko Helene J.
    2. ed. : Ottawa, Ontario : Canadian Association of Occupational Therapists : 2013 : xxiv, 428 p. :
    ISBN: 189543789X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kroksmark Ulla
    Hälsa och aktivitet i vardagen : ur ett arbetsterapeutiskt perspektiv
    2., [rev.] uppl. : Nacka : Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter (FSA) : 2018 : 178 s. :
    ISBN: 9789187837449
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Grundläggande folkhälsovetenskap
    Pellmer Wramner Kristina, Wramner Bengt, Wramner Håkan
    Fjärde upplagan : 2017 : 260 sidor :
    ISBN: 9789147113279
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Återgång i arbete : processer, bedömningar, åtgärder
    Ekberg Kerstin, Eklund Mona, Hensing Gunnel
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 233 s. :
    ISBN: 9789144078236
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nycklar till kunskap : om motivation, handling och förståelse i vuxenutbildning
    Hedin Anna, Svensson Lennart
    2., omarb. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 252 s. :
    ISBN: 978-91-44-07288-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Taylor Renée R.
    Kielhofner's model of human occupation : theory and application
    Fifth edition. : Philadelphia : Wolters Kluwer : [2017] : xii, 499 p. :
    ISBN: 978-1-4511-9034-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nationella riktlinjer för prevention och behandling vid ohälsosamma levnadsvanor (e-resurs) https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/nationella-riktlinjer/2018-6-24.pdf. Obligatorisk Kartläggning av levnadsvanor under aktivitet och stöd under förändringsprocessen https://www.arbetsterapeuterna.se/foerbundet/webbutik-och-gratismaterial/kartlaeggning-av-levnadsvanor/ Obligatorisk

    Referenslitteratur

    Människan i arbetslivet : teori och praktik
    Holmström Eva, Ohlsson Kerstina
    2., [omarb] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 336 s. :
    ISBN: 9789144079790
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Statussyndromet : hur vår sociala position påverkar hälsan och livslängden
    Marmot Michael, Grip Göran
    Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 403, [1] s. :
    ISBN: 91-27-11192-X (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    An occupational perspective of health
    Wilcock Ann Allart, Hocking Clare
    3. ed. : 2015 : xvii, 493 s. :
    ISBN: 9781617110870
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Aktivitet & relation : mål och medel inom psykosocial rehabilitering
    Eklund Mona, Gunnarsson Birgitta, Hultqvist Jenny
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 349 sidor :
    ISBN: 9789144125985
    Se Umeå UB:s söktjänst

    ValMO-modellen : arbetsterapi för hälsa genom görande
    Erlandsson Lena-Karin, Persson Dennis
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 157 sidor :
    ISBN: 9789144133096
    Se Umeå UB:s söktjänst

    OBS! Vetenskapliga artiklar och annan litteratur tillkommer beroende på vald inriktning inom de två olika gruppuppgifterna.