"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Arkitekturteori 3:2, 10 hp

Engelskt namn: Theory of Architecture 3:2

Denna kursplan gäller: 2022-08-29 till 2024-01-07 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 5AR305

Högskolepoäng: 10

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Arkitektur: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Beslutad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2017-12-06

Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2022-04-26

Innehåll

Kursen syftar till att ge metoder för att utveckla och utvärdera en arkitektonisk brief och program i relation till specifika kontexter och den bredare arkitektoniska diskursen. Den primära metoden som används är att stödja utvecklingen av en individuell position genom arkitektoniska strategier, fallstudier, projektion av dessa strategier i ett specifikt sammanhang och en reflektion över de konsekvenser som denna process skapar.

Kursen består av tre moduler

  1. Utveckling av individuell position och förslag, 4 hp
  2. Undersökning av arkitekturteorier och strategier, 4,5 hp
  3. Kommunikation av en individuell arkitekturstrategi, 1,5 hp

Undersökningen breddas genom undersökning och analys av historiska och nutida metoder för arkitektoniska interventioner.
I denna fas utvecklar studenten en individuell position i förhållande till utvecklingen av en arkitektonisk förslag.
Det arkitektoniska förslaget bör innehålla en personlig infallsvinkel till projektet, ett grundläggande arkitekturprogram och en kritisk analys av centrala inslag i den valda platsen/platserna.
Ämnet för enskilda förslag utvecklas och förfinas under kursens gång.
Detta främjas genom individuella reflektioner kring den bredare arkitektoniska diskursen i förhållande till specifika kontexter.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:Färdighet och förmåga

  • Relatera och integrera relevant arkitektonisk forskning i ett arkitektoniskt förslag för en specifik kontext.
  • Kommunicera en individuell teoretisk positionering och dess arkitektoniska artikulation.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Utveckla en kritisk individuell arkitektonisk position genom att skriva och visualisera.
  • Diskutera och utvärdera olika strategier för arkitektoniska ingrepp i relation till en individuell position.
  • Utveckla och utvärdera ett arkitektoniskt program och brief i relation till ett specifikt sammanhang och den bredare arkitektoniska diskursen.
  • Utveckla och uttrycka hur den individuella kritiska arkitekturpositionen förmedlas genom de rumsliga och formella artikulationer som skapas.

Behörighetskrav

För behörighet till kursen krävs:
5AR300: Arkitekturprojekt 3:1 (15 hp)
5AR301: Samhällsplanering 2 (3 hp)
5AR302: Arkitekturhistoria 3 (4 hp)
5AR313: Arkitekturteori 3:1 (8 hp)

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, fallstudier och workshops samt individuella och gruppvisa projektuppgifter bestående av analytiska övningar, praktiska övningar, gruppdiskussioner och kritisk reflektion.
 Rätten att få undervisning och handledning gäller endast under den tid kursen, för vilken studenten är registrerad, pågår.

Examination

Examinationen sker skriftligt och i form av muntlig presentation med stöd av diagram, arkitektoniska modeller och annat relevant visuellt material som förberetts individuellt och i grupp. Resultatet bedöms genom obligatoriska inlämningsuppgifter och dokumentationen av den egna arbetsprocessen och resultat.
 
Komplettering av examinationen anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum tidigast två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet och senast två månader efter ordinarie examination. Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov.
 
Betyg för kursen/respektive moment sätts när alla examinerande inslag är godkända. Betygsskalan består av betygen Underkänd (U) och Godkänd (G).
 
Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets "Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå". En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Arkitekthögskolan. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om
pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.