Skolans uppdrag innebär att eleven ska få kunskaper om förutsättningar för en god miljö och en hållbar utveckling, men också om hur olika val i vardagen kan bidra till hållbar utveckling. Hur kan detta uppdrag göras relevant och meningsfullt i lärandemiljöer? Denna kurs tar avstamp i hållbarhets- och klimatfrågor från kulturella perspektiv med fokus på barn och unga. Genom att förstå hur hållbarhet föreställs, förhandlas och polariseras i olika sociala och kulturella sammanhang, ger kursen kulturvetenskapliga perspektiv och redskap att hitta sätt att hantera dessa komplexa och laddade frågor i lärandemiljöer. Kursen riktar sig till dig som studerar på lärarutbildningen eller arbetar inom lärandemiljöer, t.ex. i grundskola, förskola och fritidshem.
Att göra hållbar utveckling relevant i lärandemiljöer, 7,5 hp
Hösttermin 2025
Startar
1 september 2025
Slutar
18 januari 2026
Studieort
Ortsoberoende
Undervisningsspråk
Svenska
Studieform
Blandade tider,
25%,
Distans
Antal obligatoriska träffar
Inga obligatoriska träffar
Antal övriga träffar
Inga
Upplägg för distanskurs
Undervisningen är helt nätbaserad. Seminarier och kursträffar via zoom schemaläggs i första hand på sena eftermiddagar.
Tillgång till dator krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Urval
Betyg-Högskoleprov-Högskolepoäng
Studieavgift
Gäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz.
Anmälningsavgift: 900 kr.
Studieavgift, första inbetalningen: 12 075 kr.
Total studieavgift: 12 075 kr.
Anmälnings- och studieavgifter
Anmälningskod
UMU-71500
Anmälan
Nu kan du anmäla dig. Du flyttas till Antagning.se.
Sista anmälningsdag är den
15 april 2025.