Engelskt namn: Making sustainable development relevant in learning environments
Denna kursplan gäller: 2025-09-01 och tillsvidare
Kurskod: 6ET006
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Etnologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Prefekten för Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2025-03-04
Denna kurs tar avstamp i skolans uppdrag kring hållbarhets- och klimatfrågor. Särskilt fokus läggs på barns och ungas perspektiv med syfte att undersöka hur uppdraget kan göras relevant och meningsfullt i lärandemiljöer. Kursen belyser hur klimat, miljö och hållbarhet föreställs, förhandlas och polariseras i olika sociala och kulturella sammanhang. Det handlar exempelvis om hur olika val i vardagen kan bidra till (o)hållbar utveckling. Kursen ger kulturvetenskapliga perspektiv och redskap att hitta sätt att hantera dessa komplexa och laddade frågor i lärandemiljöer. Den riktar sig till personer som studerar på lärarutbildningen eller arbetar inom lärandemiljöer, t.ex. grundskola, förskola och fritidshem.
Följande moduler ingår:
Modul 1: Kulturella perspektiv på hållbar utveckling (4,5 hp)
Cultural perspectives on sustainable development
Modulen inleds med en introduktion till kulturella perspektiv på hållbarhet och hållbar utveckling. Därefter utforskas frågor om hur hållbarhet och hållbar utveckling görs meningsfulla, dels utifrån barn och ungas perspektiv och dels i lärandemiljöer med avstamp i empiriska studier.
Modul 2: Egen fördjupning (3 hp)
Individual case
I kursens andra del får studenten fördjupa sig i hur frågor som rör hållbar utveckling kan göras relevanta i lärandemiljöer genom att utveckla en idé på ett lärandemoment som kan användas i den egna (framtida) undervisningsverksamheten.
Modul 1: Kulturella perspektiv på hållbar utveckling (4,5 hp)
För godkänd kurs ska den studerande med avseende på kunskap och förståelse:
För godkänd kurs ska den studerande med avseende på värderingsförmåga och förhållningssätt
Modul 2: Egen fördjupning (3 hp)
För godkänd kurs ska den studerande med avseende på kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska den studerande med avseende på färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska den studerande med avseende på värderingsförmåga och förhållningssätt:
Undervisningen är nätbaserad och består av föreläsningar och seminarier samt individuella uppgifter. I de fall närvaro är obligatorisk anges detta särskilt i schemat.
För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. För mer information, kontakta Studentcentrum.
Modul 1: Kulturella perspektiv på hållbar utveckling (4,5 hp)
Modulen examineras genom seminarier och tillhörande föreberedelseuppgifter. Betygsskalan för seminarier är Underkänd (U) och Godkänd (G). För att erhålla betyget Godkänd på hela modulen krävs betyget Godkänd på alla seminarierna.
Modul 2: Egen fördjupning (3 hp)
Modulen examineras genom ett seminarium och en individuell skriftlig uppgift. Betygsskalan för seminariet är Underkänd (U) och Godkänd (G). Betygsskalan för individuell skriftlig uppgift är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För att erhålla betyget Godkänd på hela modulen krävs betyget Godkänd på seminariet samt på individuell skriftlig uppgift. För att erhålla betyget Väl godkänd på modulen krävs betyget Godkänd på seminariet samt Väl godkänd på individuell skriftlig uppgift.
För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle senast två månader efter det ordinarie provtillfället (tre månader efter provtillfället om det ordinarie provtillfället är i maj eller juni), samt ett uppsamlingsprovtillfälle inom ett år från det ordinarie provtillfället. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för högre betyg.
En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska delmoment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att studenten fått detta betyg på modul 2.
Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för kursen, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator ställs till studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.
Tillgodoräknande
För möjlighet att tillgodoräkna delar eller hela kursen se information på Umeå universitets studentweb.
I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.
Kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast två månader före kursens start. Läsanvisningar anges vid kursstart.
Bohm Ingela
Cultural sustainability : a hidden curriculum in Swedish home economics?
Routledge : 2022 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-194895
Obligatorisk
Barns meningsskapande i ett projekt om biologisk mångfald och ekologi
Caiman Cecilia, Lundegård Iann
Nordic Studiees in Science Education 11(1) : 2015 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk
Culture in, for and as Sustainable Development.Conclusions from the COST Action IS1007 Investigating Cultural Sustainability.
Joost Dessein, Soini Katriina, Fairclough Graham
University of Jyväskylä : 2015 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk
Teaching and learning sustainable consumption : a guidebook / edited by Jen Dyer [and four others]
uuuu-uuuu :
Online access for UMUB
ISBN: 9781000865028
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Jordbunda erfarenheter, kunskaper och kopplingar om väder och klimat
Halvars , Moberg
Pedagogisk forskning i Sverige 27(3): 72-95 : 2022 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk
Response and responsibility: fabrication of the eco-certified citizen in Swedish curricula 1962201
Hillbur P., Ideland M., Malmberg C.
Journal of Curriculum Studies, 48(3), 409426 : 2016 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk
Kramming Kajsa
Miljökollaps eller hållbar framtid? : hur gymnasieungdomar uttrycker sig om miljöfrågor
Uppsala : Kulturgeografiska institutionen, Uppsala universitet : 2017 : 238 sidor :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-317186
ISBN: 9789150626223
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kverndokk Kyrre
Talking about your generation: Our children as a trope in climate change discourse.
Ethnologia Europaea, 50(1), s.145158 : 2020 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk
Larsson Heidenblad D.
Naturkatastrofer: Vårt ansvar eller Guds straff?
Populär Historia, 2016(2), 38-43 : 2016 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk
Ojala M.
Hope in the Face of Climate Change: Associations With Environmental Engagement and Student Perceptions of Teachers Emotion Communication Style and Future Orientation
The Journal of Environmental Education, 46(3), 133148 : 2015 :
Elektronisk resurs
Obligatorisk
Det komplexa uppdraget : kulturanalytiska perspektiv på skola, förskola och fritidshem
Zackariasson Maria, Gunnarsson David, Wollin Elhouar Elisabeth
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2023] : 204 sidor :
ISBN: 9789144159805
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Texter kan tillkomma utifrån lärares anvisningar.
Teaching and learning sustainable consumption : a guidebook / edited by Jen Dyer [and four others]
uuuu-uuuu :
Online access for UMUB
ISBN: 9781000865028
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ekokritik och museipedagogik i skuggan av antropocen
Nordbäck Carola, Rotbain Avigail
Statens museer för världskultur : 2022 : 399 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:miun:diva-44653
ISBN: 9789198664522
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Texter om ca 50 sidor med koppling till det egna arbetet väljs i samråd med lärare.