"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Att läsa och skriva i lärarutbildning och läraryrket, 7,5 hp

Engelskt namn: Reading and Writing in Teacher Education and the Teaching Profession

Denna kursplan gäller: 2022-05-02 till 2024-05-12 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6SV091

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2022-02-18

Innehåll

Kursen är en introduktion till läsande och skrivande inom lärarutbildning och inom läraryrket. I kursen behandlas strategier för att läsa och skriva olika typer av texter, att analysera och förstå texters budskap samt att kommentera olika aspekter av egna och andras texter ur olika perspektiv, såsom genre, textstruktur och språklig form. Detta tränas genom analys och produktion av olika texter samt responsgivning. I kursen introduceras också teoretiska begrepp med anknytning till skrivande och textutformning.

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande kunna 
 
Kunskap och förståelse 

  • redogöra för skriftpraktiker i högre utbildning och yrkesliv; 
  • redogöra för typiska drag i relevanta textgenrer; 

Färdighet och förmåga 

  • kritiskt granska texter utifrån angivna kriterier; 
  • i texter identifiera sändare och sändares uttalade samt outtalade syfte; 
  • urskilja och sammanfatta texters centrala innehåll och primära budskap; 
  • använda grundläggande textteoretiska begrepp för att kommentera egna och andras texter; 
  • producera situations- och mottagaranpassade texter; 
  • producera texter som möter genrespecifika krav; 
  • använda svenska ordböcker och skrivhandböcker som redskap i det egna skrivandet; 
  • använda ett vårdat, enkelt och begripligt språk enligt relevanta skriftspråksnormer; 

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • reflektera över det egna skrivandet; 
  • på ett respektfullt och adekvat sätt formulera omdömen om och kritik av andras texter.  

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och responsgivning via en digital lärplattform.

Examination

Kursen examineras genom två skriftliga uppgifter och en hemtentamen. All examination genomförs individuellt. 

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten. 
 
Vid examination av de två skriftliga uppgifterna används betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). Vid examination av hemtentamen används betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). För godkänt betyg på kursen krävs att alla examinationer är godkända. För att få betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs att studenten fått detta betyg på hemtentamen. 
  
Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov. 
 
Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet. 
 
Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. 
 
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet. 
 
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt. 
 
Examinator kan besluta att en student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan få möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt; komplettering för högre betyg är inte tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination i stället för komplettering och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.   
 
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för kursen, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator ställs till utbildningsledaren vid Humanistiska fakulteten.

Övriga föreskrifter

Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

  • Giltig från: 2023 vecka 20

    Akademiskt läsande och skrivande
    Blomström Vendela, Wennerberg Jeanna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 202 s. :
    ISBN: 9789144092546
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
    Dysthe Olga, Hertzberg Frøydis, Hoel Torlaug Løkensgard
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-06916-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skriv med egen röst : råd för uppsatsskrivande studenter
    Hellspong Lennart, Santesson Sara
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2023] : 158 sidor :
    ISBN: 9789144165936
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Karlsson Ola
    Svenska skrivregler
    Fjärde upplagan : Stockholm : Liber : 2017 : 308 sidor :
    ISBN: 978-91-47-11149-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Strömquist Siv
    Skrivboken 7:e uppl : Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
    Gleerups : 2014 : s. :
    ISBN: 9789140687487
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Winzell Helen
    Lära för skrivundervisning : en studie om skrivdidaktisk kunskap i ämneslärarutbildningen och läraryrket
    Upplaga 1 : Linköping : Linköpings universitet, Institutionen för kultur och kommunikation : 2018 : 260 sidor :
    Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
    ISBN: 9789176851791
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar och andra texter tillgängliga via nätet tillkommer, ca 100 sidor.

  • Giltig från: 2022 vecka 18

    Karlsson Anna-Malin
    En arbetsdag i skriftsamhället : ett etnografiskt perspektiv på skriftanvändning i vanliga yrken
    2. uppl. : Stockholm : Språkrådet : 2012, cop. 2006 : 175 s. :
    ISBN: 978-91-1-305118-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
    Dysthe Olga, Hertzberg Frøydis, Hoel Torlaug Løkensgard
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-06916-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Akademiskt läsande och skrivande
    Blomström Vendela, Wennerberg Jeanna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 202 s. :
    ISBN: 9789144092546
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Strömquist Siv
    Skrivboken 7:e uppl : Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
    Gleerups : 2014 : s. :
    ISBN: 9789140687487
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Karlsson Ola
    Svenska skrivregler
    Fjärde upplagan : Stockholm : Liber : 2017 : 308 sidor :
    ISBN: 978-91-47-11149-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar och andra texter tillgängliga via nätet tillkommer, ca 100 sidor.