TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Välkommen till kursen "Att utveckla lärande i skola och vardag för elever med intellektuell funktionsnedsättning". Innan du kan börja studera måste du göra några saker innan själva kursstarten. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan.
Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.
Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
För att påbörja dina studier behöver du registrera dig själv på kursen via Studentwebben. För att kunna göra detta krävs att du har aktiverat ditt användarkonto (Umu-id). Läs mer om detta längre ner i välkomstbrevet under rubriken Aktivera ditt Umu-id.
Webbegistreringen är öppen från 25-01-13 till och med 25-01-21. Det är viktigt att du registrerar dig, annars riskerar du att förlora din studieplats.
Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period, måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering. Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).
Alla frågor om registrering kan du mejla administration.pedag@umu.se så hjälper vi dig.
Du får tillgång till kursen i lärplattformen en vecka före kursen startar. Observera att informationen på kurssidan i lärplattformen kan uppdateras.
Under kursens gång används kursplattformen Canvas.
Kursansvarig lärare är Anette Edlund vid Pedagogiska institutionen.
Träffar våren 2025:
Digital träff v. 4 måndag 20 januari kl 13:00 till onsdag 22 januari kl. 12:00
Campusträff v. 7 måndag 10 februari kl 13:00 till onsdag 12 februari kl. 12:00
Digital träff v. 12 fredag 21 mars kl. 9:00 – 16:00
Varmt välkommen!
Modul 1 - Normer, värden och lärande i ett historiskt och nutida perspektiv, 7,5 hp
I den första modulen introduceras och diskuteras hur synsätten förändrats över tid vad gäller barn, unga och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning. Betydelsen av samverkan med vårdnadshavare och olika professioner belyses. Styrdokument för den anpassade grund- och gymnasieskolan, speciallärarens uppdrag och lärmiljöns betydelse för elevers lärande och utveckling utifrån samhälleliga och specialpedagogiska perspektiv behandlas. Modulen behandlar även rättighetslagstiftning i relation till elevgruppen.
Den första träffen genomförs digitalt och innehåller kursintroduktion och gruppindelning samt ett antal föreläsningar med tillhörande uppföljande reflektion. Efter den första kursträffen arbetar ni gruppvis och enskilt med modulens uppgifter. Uppgifterna lägger en grund för de två individuella examinationsuppgifterna som redovisas under kursens andra träff på Campus. Dels genomförs ett examinerande seminarium på måndag den 20 januari, dels en individuell muntlig redovisning på onsdag den 22 januari av uppgiften LSS-insatser, analys av stödinsatser i den egna hemkommunen. Den senare uppgiften examineras även skriftligt i form av en PowerPoint. Detaljer återfinns i kommande schema.
Modul 2 - Lärmiljö, inkludering och delaktighet, 7,5 hp
Modulen sätter fokus på relationen mellan omsorg och lärande, aspekter av delaktighet och inkludering i skola och vardag i relation till aktuell forskning, teorier om lärande och undervisning. Vidare behandlas samhälleliga processer och sociala kategorier (exempelvis; kön, etnicitet, social klass och sexualitet) och hur dessa kan samspela, vilket möjliggör eller hindrar delaktighet och inkludering för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Modulen fokuserar och knyter samman lärdomar, kunskap från tidigare uppgifter och kursen som helhet i relation till utvecklingen av den egna lärandeprocessen.
Modulen introduceras under kursträff två på Campus. Efter den andra kursträffen arbetar ni gruppvis och enskilt med modulens första uppgift – Lektionsplanering kring normer, värden och lärande. Denna uppgift redovisas i slutet av februari genom en individuell, skriftlig inlämning i Canvas. Kursen tredje och avslutande digitala träff innehåller bland annat föreläsningar och gruppdiskussioner. Under denna träff ventileras även modulens andra uppgift som består av en skriftlig individuell hemtentamen. Efter ventileringen har du möjlighet att göra smärre justeringar innan hemtentamen läggs in i Canvas senast måndag den 24 mars.
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.