Kursen behandlar rendering av 3D modeller med fokus på realtid, belysningsmodeller, avancerade textureringsmodeller, programmering av hårdvaruaccelererade grafikalgoritmer, spatialt (3D) ljud och datastrukturer för spatiell uppdelning av geometri samt culling. Kursen täcker också algoritmer och metoder för uppsnabbning av rendering samt datorhårdvara och kringutrustning för interaktion. Översikt av tillämpningsområden som till exempel datorspel, utbildningssimulatorer och VR (virtual reality).
Kursen består av ett teoretiskt moment med sluttentamen, samt ett obligatoriskt praktiskt moment med laborationer som ger studenten praktisk erfarenhet av utveckling/användning av en renderingsplattform för realtidsgrafik och VR.
Univ:För tillträde till kursen krävs 90 hp avklarade studier varav 60 hp i huvudområdet datavetenskap eller 2 års avklarade studier (120hp) inom ett studieprogram, i båda fallen inkluderande minst 4.5hp inom Teknisk-vetenskapliga beräkningar (ges tex av kurserna 5DV005 eller 5DV154), minst 7.5hp inom området Systemnära programmering (tex kursen 5DV088) samt en kurs om minst 7.5hp som behandlar Datorgrafik (tex 5DV179 eller 5DV111) eller motsvarande kunskaper.
Svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier samt Engelska A/5. Krav på svenska gäller endast om utbildningen ges på svenska.
Urval
Högskolepoäng avklarade per sista anmälningsdag (för utbildning på grundnivå 1-165 hp, för avancerad nivå 30-285 hp)
Sökande inom vissa program vid Umeå universitet har platsgaranti till denna kurs. Antalet platser för fristående kurs kan därför bli begränsat.
Studieavgift
Gäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz.
Anmälningsavgift: 900 kr.
Studieavgift, första inbetalningen: 17 850 kr.
Total studieavgift: 17 850 kr.
Anmälnings- och studieavgifter
Anmälningskod
UMU-57304
Anmälan
Sista anmälningsdag var den
15 oktober 2021.
Du kan inte längre anmäla dig.