TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Jag som hälsar dig välkommen till kursen heter Åsa Björk och är kursansvarig lärare för denna kurs, som ges vid institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap. I det här brevet hittar du information om vad behöver göra för att kunna börja kursen. Om du har funderingar utöver den information som finns här, är du välkommen att höra av dig. Jag och övriga lärare i kursen ser fram emot en lärorik och intressant vårtermin tillsammans med er. Vi ses i Canvas i januari!
Om du har blivit antagen till en utbildning eller fått en reservplats måste du tacka ja för att behålla din plats. Vill du inte ha din plats, kan du låta en reserv få den genom att lämna återbud. Tacka ja eller nej gör du på Mina sidor på Antagning.se senast den 16 december 2024.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via Ladok innan kursstart. Det kan du göra från och med 13 januari till och med 20 januari. Om du inte har registrerat dig senast den 20 januari förlorar du din plats på kursen.
Se en film om hur du registrerar dig på en kurs.
Du som blir antagen efter den 20 januari måste ta kontakt med institutionen om registrering snarast, senast fem (5) dagar efter antagningen för att inte förlora din plats på kursen.
För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!
Om du får problem med att skapa ditt Umu-id eller har glömt dina inloggningsuppgifter måste du kontakta IT-supporten.
Hjälp hittar du här.
Måndag den 20 januari
Tid: Någon gång under dagen
Plats: Lärplattformen Canvas
Kursen startar måndag den 20 januari. Den lärplattform som kommer att användas är Canvas, och du loggar in där med ditt aktiverade Umu-id (användarkonto).
Om du inte kan se din kurs i Canvas beror det sannolikt på att kurssajten inte är publicerad för er studenter ännu, alternativt att du inte har registrerat dig på kursen än.
Kursen ger dig möjligheter till grundläggande studier av vad barn och ungas användning av samtidens sociala medier kan betyda för deras sociala sammanhang och lärande. I kursen problematiseras sociala medier särskilt i relation till förskolans och skolans dubbla uppdrag som består i att förankra både kunskaper och demokratiska värden. I kursen bereds också tillfälle att på vetenskapliga grunder stärka den digitala kompetensen med avseende på barn, unga och sociala medier. Innehållet behandlas ur utbildningsvetenskapliga och socialkonstruktionistiska perspektiv.
Kursen består av två moduler:
Den första modulen handlar om barns och ungas användning av samtidens sociala medier. Detta behandlas i förhållande till digital kompetens och lärande, det dubbla kunskaps- och demokratiuppdraget i förskola och skola, men också i med avseende på samhällets digitalisering. Styrdokument och aktuell lagstiftning berörs kortfattat. Modulens innehåll studeras med problematiserande ansats, på vetenskaplig grund och utifrån pedagogiska sammanhang som är relevanta för den studerande.
I den andra modulen genomför den studerande ett mindre vetenskapligt studie inom området som redovisas i form av en skriftlig rapport. Det vetenskapliga arbetet utformas med avseende på barn och ungas användning av sociala medier, digitala kompetens, lärande och demokratiska värden. Studien ska också ha relevans för den studerandes pedagogiska sammanhang.
Denna kurs är helt på distans, utan fysiska träffar. Detta innebär att de flesta av oss endast kommer att träffas över nätet. Under kursens gång bedriver du studierna både på egen hand och via grupparbete där du tar del av kurslitteraturen och utför kursens uppgifter. Kursen bygger mycket på deltagarnas aktiva engagemang och varje deltagares egna erfarenheter och frågor är viktiga.
Att vara aktiv i diskussionsforum är något vi redan nu vill lyfta som en mycket viktig del för en lyckad distansutbildning. Under kursens gång kommer du säkert ha en hel del frågor och det blir ditt ansvar som student att våga fråga om hjälp. Detta kan ske genom att använda diskussionsforum. Där kan ni studenter ge varandra stöd och hjälpa varann när så är möjligt. Vi lärare tar också del av vad som skrivs i diskussionsforumen vilket innebär att vi också svarar på frågor.
Har du frågor eller funderingar gällande kursens innehåll eller upplägg, kan du skicka e-post till mig som kursansvarig: Åsa Björk
Frågor av administrativ karaktär kan du ställa till studieadministrationen på studadm.edusci@umu.se
Återigen, varmt välkommen till kursen!
Åsa Björk
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.