You have been admitted to the course Basic EU Law at Department of Law, Umeå University. In these pages you will find useful information about the course. If you are not planning on attending the course, please decline the course at Universityadmissions.se. If you have any questions, you are welcome to contact us. You will find our contact information at the end of this letter. Welcome to the course, we hope that you will enjoy your period of studies here in Umeå!
Om du har blivit antagen till en utbildning eller fått en reservplats måste du tacka ja för att behålla din plats. Vill du inte ha din plats, kan du låta en reserv få den genom att lämna återbud. Tacka ja eller nej gör du på Mina sidor på Antagning.se senast den 18 december 2023.
Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.
In order to start your studies at the course, you need to register for the course on Ladok for students between the 8th of Janaury and the 16th of January. Otherwise you risk losing your place (seat) at the course. You also need to be registered to be able to follow the course and to get your results recorded during the course.
This course consists of two parts: Introduction to Swedish Law and Basic EU Law.
The course introduction for Introduction to Swedish Law takes place on Monday January 15th at 9.15 in SAM.A.371. The course introduction for Basic EU Law takes place on Tuesday, January 16, 2024 at 13.15 in SAM.A.371. You can find the specifics of where and the course meetings will take place on the course scheduling system TimeEdit.
Basic EU Law and Introduction to Swedish Law together constitutes Basic Course in Law. The two courses are taught concurrently, ending with separate examinations.
For more information regarding the courses, see each separate welcome letter:
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska: • registrera dig på kurser • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat • kolla din studentmejl • skaffa Umu-kort • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 9-12 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Det här får du vet mer om:
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.