"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Beteende och estetik i planeringen

Du är antagen till kursen Beteende och estetik i planeringen, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra hur och när. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi.

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig på Studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med Tisdag den 25 oktober till och med Tisdag den 1 november. Om du inte har registrerat dig i senast den 1 november förlorar du din plats på kursen.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Schemat är preliminärt fram till 1 månad innan kursstart.

    Obs! Tidigare planerad "förberedelse träff" 5 oktober är inställd, se under rubriken "Kursens upplägg".

    Du kan också se hela schemat i textformat.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    INSTÄLLD INTRODUKTION  5 oktober, 13.00-15.00.
    Introduction to UID education environment and to the course "Beteende och estetik i planeringen".

    Kursen startar 1 november, se schema för tid.

    Lärplattformen Canvas kommer att användas under kursen. Det krävs att du har självregistrerat dig på kursen för att åtkomst till kursens Canvas sidor.

    Fäll ihop
  • Övrig information

    Kontakt med skolan
    Frågor kan ställas till kursansvarig lärare Brendon Clark eller till utbildningssamordnare Birgitta Sundberg.

    Närvaro
    Vi har vissa undervisningstillfällen med obligatorisk närvaro. Kravet på närvaro beror på att dessa inslag innehåller praktiska övningar, seminarier eller handledning av prövande karaktär, och alltså vägs in vid betygsättningen. Vi har naturligtvis förståelse för att man kan ha andra åtaganden som gör det svårt att delta i alla kursdagar. Ta därför kontakt med respektive lärare/handledare om du vet att du kommer att vara borta, eller om du blir sjuk, för att kunna göra en överenskommelse med den personen om hur du ska få kursinformation samt eventuella kompletteringsuppgifter.

    Ingen akademisk kvart
    På Designhögskolan använder vi ingen akademisk kvart, vilket betyder att när det står kl 9 i ett schema så betyder det 09.00. Kurstiderna är 9.00-12.00 samt 13.00-16.00 om inte annat anges i schemat eller av läraren/föreläsaren.

    Schemaändringar
    På grund av att vi har många externa besök och andra aktiviteter som kan dyka upp på kort varsel, och även externa lärare som kan måsta flytta undervisningspass ibland, kommer det säkerligen att ske ändringar av lokaler och tider i schemat. Är det på väldigt kort varsel (samma morgon), meddelar vi via e-post och/eller sms. Annars uppdateras schemat online kontinuerligt. Ta för vana att kolla schemat dagligen för att alltid ha aktuell information.

    Ytterdörrar
    Designhögskolans stora entrédörr är öppen vardagar 08.00-17.00. Övriga tider måste UmU kortet användas (kort + kod). Programmeringen av kortet görs inte förrän du har registrerats på kursen. Behörigheten gäller måndag-fredag kl. 08.00-20.00. Kortet gäller för stor entrédörr inne på gården, sidodörr Strandgatan samt våra datorlabb.

    UmU kort som inte fungerar under kurstiden: ta kontakt med vår vaktmästare.

    Datorlabb
    Våra datorlabb brukar vara bokade för undervisning 9-16. Därför går det i de flesta fall inte att använda labben under dagtid under andra tider än de som är bokade enligt kursens aktuella schema. Före kl 9 och efter 16 så är det öppet för alla att använda datorlabben. Då är det först till kvarn som gäller. OBS! För att kunna arbeta i våra datorlabb måste du ha aktiverat ett Umu-id användarkonto.

    Utskrifter
    UmU kortet kan tyvärr inte användas för kopiering och utskrifter. Du får information om hur det hanteras i början av kursen.

    Generell information: Wozzop
    Varje måndag klockan 10.15 hålls en generell veckoinformation för studenter och lärare. Vill ni ta upp något på info-stunden går det bra att göra det spontant. Kontakta annars kursansvarig lärare så tar hen upp det i ert ställe.

    Onsdagsföreläsningar
    På onsdagar är det ofta aktiviteter i form av öppna föreläsningar av inbjudna yrkesverksamma designer eller andra intressanta personer. Information om föreläsningar sätts upp på anslagstavlor och väggar, samt meddelas på Wozzop.

    Skolmöten
    Klockan 13 den första onsdagen i varje månad (utom september och juni) hålls ett gemensamt informations- och diskussionsmöte för alla studenter och all personal. Alla som vill informera om något, eller ta upp något till diskussion är välkomna att antingen anmäla det i förväg till prefekten, eller ta upp det under mötet själv eller genom en studentrepresentant, lärare eller annan personal.

    Fika/Lunch
    Konstnärligt Campus har en restaurang/café, Hansson & Hammar. Vid uppvisande av studentkort kan man få studentrabatt.
    I Designhögskolans studentkök finns mikrovågsugnar för den som vill värma medhavd mat.
    Det finns kaffeautomater på skolan men då krävs det att du har med egen mugg. Betalning sker genom betalkort. Varu- och dryckesautomater finns i anslutning till verkstad/bottenvåning.

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)