Engelskt namn: Research Methods for the Behavioural Sciences
Denna kursplan gäller: 2018-12-31 till 2022-05-29 (nyare version av kursplanen finns)
Kurskod: 2SO135
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Sociologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Psykologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Sociologiska institutionen
Beslutad av: Sociologiska institutionen, 2012-02-08
Reviderad av: Prefekten, 2018-11-22
Kursen inriktas mot grundläggande kunskaper om metoder för att hantera kvalitativa och kvantitativa data i beteende‐/samhällsvetenskaplig forskning. Moment 1 behandlar olika metoder för att samla in och analysera kvalitativa data och moment 2 inriktas mot olika grundläggande statistiska analysmetoder. Genomgående i kursen behandlas frågor om vetenskapsteoretiska utgångspunkter, forskningsprocessens olika delar samt etiska överväganden av relevans för beteende-/samhällsvetenskaplig forskning.
Moment 1: Kvalitativ analys, 7,5 hp
Efter avslutat moment skall studenten avseende kunskap och förståelse:
Efter avslutat moment skall studenten avseende färdighet och förmåga:
Efter avslutat moment skall studenten avseende värderingsförmåga och förhållningssätt:
Moment 2: Kvantitativ analys, 7,5 hp
Efter avslutat moment skall studenten avseende kunskap och förståelse:
Efter avslutat moment skall studenten avseende färdighet och förmåga:
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta innebär specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsinslag är obligatoriska. Delar av kursen kan ges på engelska.
Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examinationen sker både löpande och i slutet av varje moment. Moment 1 examineras löpande genom närvaro under obligatoriska seminarier/övningar och fullgörande av obligatoriska uppgifter. Den avslutande examinationen utgörs av en individuell skriftlig hemtentamen. Moment 2 examineras löpande genom närvaro under obligatoriska seminarier/övningar och fullgörande av obligatoriska uppgifter. Den avslutande examinationen utgörs av en individuell, skriftlig hemtentamen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).
Moment 1: Kvalitativ analys, 7,5 hp
Momentet examineras genom följande inslag:
Varje moment prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen ges. Varje student har rätt till totalt fem examinationstillfällen per moment. Tentamen och inlämnade kompletteringar baserade på denna kursplan kan garanteras under 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. En student har rätt att begära att få byta examinator (betygsättande lärare) efter två underkända prov på kurs eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall.
Tillgodoräknande av kurs/moment prövas individuellt. För mer information kontakta studievägledaren. Se också "Regelsamling för grundutbildningen vid Umeå universitet". http://www.student.umu.se/regelsamlingen/14-examensfragor/
Gruppobservationer : teori och praktik
Hammar Chiriac Eva, Einarsson Charlotta
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 176 s. :
ISBN: 9789144082134
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Handbok i kvalitativ analys
Fejes Andreas, Thornberg Robert
2., utök. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 283 s. :
ISBN: 9789147111657
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
ISBN: 9789144101675
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kunskapens former: vetenskapsteori och forskningsmetod
Sohlberg Britt-Marie, Sohlberg Peter
3. uppl. : Malmö : Liber : 2013 : 269 s., ISBN: 978-91-47-08954-3 :
Obligatorisk
Vetenskapsrådet
Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2002 : 17 s. :
ISBN: 91-7307-008-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Informationen finns även att tillgå via Codex, Vetenskapsrådet: http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf
Anvisade texter kan tillkomma.
Statistisk verktygslåda 0 : att förstå och förändra världen med siffror
Barmark Mimmi, Djurfeldt Göran
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 198 s. :
ISBN: 9789144082318
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapsrådet
Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2002 : 17 s. :
ISBN: 91-7307-008-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Informationen finns även att tillgå via Codex, Vetenskapsrådet: http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf
Anvisade artiklar tillkommer.
Fråga rätt! : utveckla, testa, utvärdera och förbättra blanketter
Stockholm : Statistiska centralbyrån (SCB) : 2001 : 92 s. :
http://www.scb.se/statistik/_publikationer/OV9999_2000I02_BR_X97ÖP0101.pdf
Introduktion till samhällsvetenskaplig analys
Hjerm Mikael, Lindgren Simon, Nilsson Marco
2., [utök. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2014 : 205 s. :
ISBN: 9789140686121
Se Umeå UB:s söktjänst
Urval : från teori till praktik = [Sampling - from theory to practice]
Stockholm : Statistiska centralbyrån (SCB) : 2008 : 190 s. :
ISBN: 9789161814121
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Publiceringskalender/Visa-detaljerad-information/?publobjid=8482