Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Biblioteks- och informationsvetenskaplig metod och forskningsdesign

Välkommen till Biblioteks- och informationsvetenskaplig metod och forskningsdesign! Innan du kan börja studera måste du göra några saker före själva kursstarten. Här får du veta vad du måste göra, hur och när.

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    Du behöver registrera dig själv på kursen via webben. Du registrerar dig på din egen studentsida. För att kunna göra detta krävs att du har aktiverat ditt användarkonto (Umu-id). Läs mer om detta längre ner i välkomstbrevet under rubriken Aktivera ditt Umu-id.

    Webbregistreringen är öppen 23-30 augusti. Det är viktigt att du registrerar dig under den perioden, annars kan du förlora din studieplats.

     

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Måndag 30 aug

    Tid: 10.15-12.00

    Plats: zoom-föreläsning

    Schema
    Vänligen notera att schemat via länken ovan är digitalt och kan uppdateras löpande. Kontrollera därför schemat igen, strax innan  kursens början.

    Undervisningen kommer att ske helt på distans under perioden 30 aug - 29 sep. Därefter kommer undervisningen i huvudsak att ske på Campus. 

    Terminstider
    När du ska ansökan om studiemedel hos CSN, behöver du ange terminstider. Du hittar informationen här. Vi rekommenderar att du ansöker om studiemedel för två terminer i taget när du läser på ett program. 

     

    Fäll ihop

Om kursen

  • Programmets/kursens upplägg

    Ny kursplattform
    Från och med i höst har vi en ny kursplattform som heter Canvas. Du kan logga in i kursplattformen redan den 23 augusti och bekanta dig med den nya miljön.

    Kursplan med litteraturlista
    I kursplattformen Canvas hittar du kursplanen som beskriver kursen och dess förväntade studieresultat. I kursplanen hittar du även den litteratur som du behöver under kursens gång. Du kan även söka fram kursplanen och litteraturlistan i "kursplanesök" på universitetets hemsida.

    Det kan vara en god ide att skaffa litteraturen i god tid innan kursstart eftersom det kan ta tid att få tag i böckerna. Ett bra tips är att vända sig till Campusbokhandeln eller låna kurslitteraturen på Universitetsbiblioteket.

    Studieguide
    I kursplattformen Canvas hittar du studieguiden (eller läsanvisningarna). I studieguiden beskriver läraren kursens upplägg och innehåll. Det är en god ide att läsa igenom den inför kursstart.

    På distans och på campus
    Kursen kommer att ges på distans under perioden 30 aug till 29 sep. Därefter planerar vi för undervisning på campus.

    Fäll ihop
  • Antagen med villkor

    Alla studenter blir antagna med villkor till denna kurs. Det innebär att du måste uppfylla behörighetskravet före du kan registrera dig på kursen. Behörigheten till denna kurs är att du har 60 hp i ämnet biblioteks- och informationsvetenskap. Senast vid kursstart behöver du visa upp att du är behörig.

    Det är studievägledare Helen Andersson som ser över behörigheten och kan svara på frågor och hjälpa dig att se över din studiesituation.

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)