"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Bild 2a

Välkommen! Här får du veta vad du måste göra, hur och när innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Avsätt därför några minuter redan nu och läs nedanstående information så att du inte missar något viktigt. Vi ses i september!

Så här börjar du

  • 1. Andra antagningsbeskedet

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.

    Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.

  • 2. Aktivera ditt Umu-id och MFA

    Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.

    Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Ditt Umu-id behöver du när du ska:

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

  • 3. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via Ladok innan kursstart. Det kan du göra från och med måndag 26 augusti till och med måndag 2 september. Om du inte har registrerat dig senast den 2 september förlorar du din plats på kursen. Vänta inte till sista dagen och registrera dig om du säkert vill ha din plats.

    Se en film om hur du registrerar dig på en kurs.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt.

    Om du blivit antagen som reserv efter att registreringen är stängd måste du kontakta kursens studieadministratör, så att hen kan registrera dig manuellt. Kontaktuppgifter hittar du under "Vem ska jag fråga?"

    För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Jag har ett aktiverat Umu-id och vill registrera mig.

    Jag har ett aktiverat Umu-id men glömt mitt lösenord.

    Antagen med villkor 

    Är du "antagen med villkor" och inte kan registrera dig på kursen så kan det vara så att din behörighet inte har hunnit kollats av än eller så uppfyller du inte kursens behörighet. Behörigheten måste vara uppfylld senast vid kursstart för att du ska få påbörja kursen. Du hittar kursens behörighet i kursplanen. Är du osäker på om du är behörig kan du kontakta studieadministratör, kontaktuppgifter hittar du under "Vem ska jag fråga?". 

    Lämna återbud

    Om du bestämt dig för att INTE läsa kursen behöver du inte kontakta oss, utan du lämnar själv återbud via ditt antagningsbesked på antagning.se. Gör detta snarast, det är många som vill läsa denna kurs.

  • 4. Börja kursen

    3 september

    Tid: 13:00-15:00

    Plats: Zoom

    Kursstart

    Kursen startar upp med ett upprop/kursintroduktion via Zoom den 3 september. Det är viktigt att du är med vid detta tillfälle! Se till att du är uppkopplad med en dator med webbkamera och bra ljud(gärna ett headset med mikrofon).

    Bekanta dig med kursrummet i Canvas

    Träfftillfällen

    v.36 Introduktion/uppstart via ZOOM  
    ti 3 sep  13-15 
     
    v.37 via ZOOM  
    må 9 sep 10-12  
    on 11 sep 10-16  
    to 12 sep 09-16  
    fr 13 sep 10-15  
     
    v.42 i Umeå  
    on 16 okt 10-16  
    to 17 okt 09-16  
    fr 18 okt 09-15  
     
    v.48 via ZOOM  
    ti 26 sep 13-15  
     
    v.50 i Umeå  
    on 11 dec 10-16             
    To 12 dec 09-16  
    Fr 13 dec 09-15

    Lärplattformen – ditt digitala klassrum

    Mellan kursens träffar jobbar du självständigt med dina studier med stöd från kursens lärplattform. Det kan förekomma videomöten, oftast via Zoom och för att det ska fungera bra behöver du ha tillgång till en dator som inte äldre än 4-5 år, webbkamera och headset. Och bra internetuppkoppling, gärna stabil trådlös eller fast uppkoppling via nätverkskabel.
    Här finns en guide till de vanligaste funktionerna i Zoom. Du skapar ett konto och loggar in med ditt Umu-id.

    På kurssajten i Canvas kommer du hitta det material du behöver mellan träffarna, som exempelvis inspelade föreläsningar, instuderingsfrågor och läsanvisningar. Där sker även inlämningar och andra aktiviteter. Det mesta av kommunikationen med dina lärare och kursare har du i Canvas

    Du kan logga in i Canvas efter att du har aktiverat ditt Umu-id, och närmare terminsstart kommer du också att få tillgång till kursens kurssajt.

    Umu-kort

    För att komma in i våra lokaler behöver du ett Umu-kort. Du ansöker om kortet digitalt och hämtar ut det när du är på plats. Mer information hittar du nedan under "Ny vid Umeå universitet".

Om kursen

  • Programmets/kursens upplägg

    Det här är en kurs som ges på halvfart (50%) med fysiska träffar i Umeå. Att läsa en kurs med 50% studietakt innebär ca 20 timmars studier per vecka. Du kommer alltså att läsa det mesta av kursen på egen hand, men träffa lärare och kursare vid ett antal tillfällen på plats i Umeå. Träffarna kan innehålla examinerande delar vilket innebär att det är viktigt att du är på plats och deltar.

    Om du blir sjuk och inte kan närvara under träffarna kontaktar du berörd lärare för att få veta när och hur du kan tillgodogöra dig de missade träffarna. Behöver du göra examinationer eller kompletteringar i efterhand kan det innebära ytterligare resor till Umeå utöver de ordinarie träffarna.

    Planera dina studier och håll kontakt
    En distansutbildning erbjuder frihet och flexibilitet men det behövs även egen motivation, engagemang och studiedisciplin. Var aktiv i Canvas, ta initiativ, jobba självständigt med egna uppgifter, bidra till gott samarbete i din basgrupp, ta del av de källor till information och kunskap som finns i lärmiljön och sök relaterad information på webben. Du skapar din egen kunskap när du deltar aktivt och jobbar med kursmaterialet.

    Håll gärna kontakt med dina kursare, använd varandra som stöd och hjälp i studierna, ställ frågor i Canvas, ta kontakt med lärare om du får svårlösta problem och läs din e-post regelbundet. Alla lärarna har ambitionen att ge snabb respons på frågor men arbetar dagtid på vardagar, så det är under de tiderna du kan förvänta dig att få svar.

  • Vem ska jag fråga?

    Frågor kring registrering?
    Kontakta studieadministratör

    Frågor kring Litteratur och kursinnehåll?
    Ansvarig lärare: Sofie Weibull

    Frågor kring studentanvändare, såsom borttappat lösenord? Problem med aktivering?  inloggning?
    Stödcentrum ITS: https://www.servicedesk.its.umu.se/
    Telefonnummer: 090-786 63 00

Ny vid Umeå universitet

  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

  • Beställ ditt UMU-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om UMU-kortet på en gång

  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.

    IT-tjänster – här kommer du igång

  • Ta hjälp av en studievägledare

    Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.

    Studievägledningen hjälper dig hitta rätt

  • Bibliotekets tjänster

    Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.

    Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans

  • Fråga Infocenter om något krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)