"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Change and Entrepreneurship in Organizations C, 15 hp

Engelskt namn: Change and Entrepreneurship in Organizations C

Denna kursplan gäller: 2024-08-19 och tillsvidare

Kurskod: 2FE138

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2009-05-28

Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2024-06-05

Innehåll

Frågor om hur organisationer hanterar förändringar, agerar entreprenöriellt och förnyar sig är centrala för organisationer inom såväl privat som offentlig sektor. Denna kurs syftar till att ge studenterna förståelse för både förändringar och entreprenörskap samt hur organisationer utvecklar strategier för att hantera externa och interna förändringar samt handlar entreprenöriellt. Kursen bygger på två moment. Kursen bygger på två moment. Det första momentet behandlar begreppet förändring och olika sätt att förstå organisatoriska förändringar, medan det andra momentet fokuserar på entreprenörskap i olika typer av organisationer.

Moment 1. Organisationsförändringar, 7,5 hp
Moment 2. Organisatoriskt entreprenörskap, 7,5 hp

Kursövergripande förväntat studieresultat:

  • muntligt och skriftligt kunna kommunicera för kursen centrala begrepp på engelska

Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.

Moment 1. Organisationsförändringar, 7,5 hp

Modulen ger en färdplan för att förstå och hantera organisationsförändringar i en dynamisk global miljö. Modulen börjar med en översikt över de teoretiska grunderna för organisationsförändring. Den ger sedan olika konceptuella och forskningsbaserade ramverk för att förstå processen för förändringshantering (diagnosticera, designa, leverera och utvärdera). Modulen avslutas med att diskutera de möjligheter och utmaningar för organisatorisk förändring som digital teknik och hållbarhetsomställningar ger.

Förväntade studieresultat
Efter avklarat moments ska den studerande kunna:

  • förstå de teoretiska grunderna och processer för att leda organisationsförändringar
  • tillämpa organisatoriska förändringsverktyg samt analysera konsekvenser av beslut
  • analysera de externa krafter som utlöser stora organisationsförändringar

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, seminarier och casearbete. Seminarierna involverar individuell utvärdering av ett verkligt företagsfall och ger studenterna möjlighet att diskutera tillämpningen av teoretiska ramverk eller modeller med andra studenter.

Examination
Kursen examineras genom en skriftlig individuell salstentamen, skriftliga gruppuppgifter med muntlig presentation, samt seminarier. För godkänt på momentet krävs att varje prov är godkänt. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 2. Organisatoriskt entreprenörskap, 7,5 hp

Momentet handlar om entreprenöriella och innovativa aktiviteter i etablerade organisationer, så kallat organisatoriskt entreprenörskap (corporate entrepreneurship). Bland annat behandlas frågor om hur en organisatorisk arkitektur som stimulerar intraprenörskap och innovation kan utformas, hur allianser, joint ventures, och förvärv kan användas i förnyelse- och innovationsarbete, och hur en organisations sammantagna system av entreprenöriella och innovativa aktiviteter kan konfigureras. Momentet behandlar även faktorer som stödjer och hindrar organisatoriskt entreprenörskap, såsom ledarskap, kultur, och människor, samt frågor om mångfald och vad det innebär att leda och arbeta i en entreprenöriell organisation. Strategier för entreprenöriellt agerande och innovation diskuteras utifrån de förutsättningar som råder i olika typer av organisationer och branscher.

Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:

  • beskriva och jämföra olika former av organisatoriskt entreprenörskap, i olika typer av verksamheter
  • analysera och diskutera hur olika faktorer inom organisationer och i deras omvärld stödjer eller hindrar entreprenörskap och innovation i en etablerad organisation
  • analysera och diskutera betydelsen och utfallet av entreprenöriellt ledarskap i en etablerad organisation
  • utvärdera en organisations förutsättningar för och arbete med organisatoriskt entreprenörskap, samt ge konkreta rekommendationer för det fortsatta arbetet.
  • presentera och kommunicera utvärderingen och rekommendationer med hänvisning till ovan 
  • analysera källors relevans och trovärdighet som underlag för utvärdering och praktiska rekommendationer

Undervisningens uppläggning
Fokus ligger på studentens egna aktiviteter och lärandet stöds genom olika former av seminarier, fallstudieanalyser grupparbete och föreläsningar. Som en större integrerande uppgift genomförs en utvärdering av en organisation som resulterar i praktiska rekommendationer.
 
Examination
Examinationen består av individuella skriftliga uppgifter, seminarier, en skriftlig individuell salstentamen och en skriftlig gruppuppgift med muntlig presentation. Godkänt krävs för varje prov. Se även examination för hela kursen nedan.

Förväntade studieresultat

Se respektive moment.

Behörighetskrav

60 hp företagsekonomi grundkurs och fortsättningskurs (A/B) eller motsvarande, varav godkänt 45 hp. 
 
Gymnasium: Engelska B/6

Undervisningens upplägg

Se respektive moment.

Examination

Se även ovan under respektive moment.

Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).

Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla ingående examinationer och obligatoriska kurselement.

För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.

För student som underkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver ges vanligtvis ett extra tentamenstillfälle varje läsår veckan före höstterminsstart. Därefter kan ej godkända prov fullgöras vid nästa kurstillfälle. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas. 

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator eller rättande lärare utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Student ska vända sig till studierektor med en sådan begäran senast 14 dagar innan nästa provtillfälle.  

Anpassningar 
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten. 

Akademisk integritet och fusk 
Som student förväntas du agera med akademisk integritet. Det innebär att skriva och presentera inom gränserna för de akademiska regler och förväntningar som kommuniceras i universitetets regelverk och vad som i övrigt anges från ansvarig enhet. Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på skriftliga uppgifter. Texter kan komma att kontrolleras för plagiat. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.



Denna kurs överlappar hel eller delvis kursen 2FE185 och kan därför inte kan tas med (till sitt fulla poängtal) i examen tillsammans med denna kurs.

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 34

Moment 1

Kursbok

Organization development and change
Cummings Thomas G., Worley Christopher G., Donovan Paul
Andover : Cengage Learning : 2019 : xv, 656 pages :
ISBN: 9781473768352
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: https://www.cengage.uk/c/organization-development-and-change-1e-cummings-worley-donovan/9781473768352/ Bokkapitel 1-9

Raffaelli, Ryan. Organizational Behavior Reading: Leading Organizational Change. Core Curriculum Readings Series. Boston, MA: Harvard Business Publishing 8324, 2017. (endast tillgänglig online) https://hbsp.harvard.edu/product/8324-PDF-ENG Vetenskapliga artiklar (ca 100-120 sidor) tillgängliga via universitetsbiblioteket tillkommer vid modulstart.

Moment 2

Kursbok

BURNS PAUL.
Corporate entrepreneurship and innovation
4TH ed. : LONDON : RED GLOBE Press : 2020 :
ISBN: 1352008793
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 9781352008791 or (IBSN: Ebook - 978135200880)

Vetenskapliga artiklar (ca 125-170 sidor) tillgängliga via universitetsbiblioteket tillkommer vid modulstart.

Referenslitteratur till kursen

Umeå School of Business, Economics and Statistics USBE. Thesis writing in Business Administration. Thesis manual. (latest edition)
USBE Business Administration :
https://www.umu.se/en/student/usbe/thesis-and-degree-project-work/

Ytterligare individuell litteratur som fokuserar på specifika ämnen kan behövas för att kunna slutföra momentet.