"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Consumer Behavior and Marketing Strategy D, 15 hp

Engelskt namn: Consumer Behavior and Marketing Strategy D

Denna kursplan gäller: 2020-08-17 till 2020-12-20 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE179

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Rektor för Handelshögskolan, 2012-06-11

Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2020-06-11

Innehåll

Denna marknadsföringskurs är avsedd för studenter som vill utöka sin kunskap kring aspekter som påverkar konsumentbeteende, och kring teorier och metoder för avancerad analys av konsumentmarknader. De avslutande momenten inom denna kurs fokuserar på avancerad marknadsanalys, och utveckling av färdigheter inom beslutsfattande.
 
Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.
 
Generiska lärandemål
Utöver de specifika lärandemålen för varje moment (se nedan) har kursen ett antal generiska mål. Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • värdera jämställdhet, mångfald och mångkulturalitet samt arbeta effektivt i mångkulturella team
  • integrera expertis från olika kunskapsområden för att identifiera, analysera och lösa organisatoriska problem
  • planera, genomföra och presentera undersökningar, både muntligt och skriftligt, för en akademisk publik såväl som för praktiskt verksamma. 

Kursövergripande förväntat studieresultat:

  • muntligt och skriftligt kunna kommunicera för kursen centrala begrepp på engelska

Nedanstående moment ingår i kursen:
Moment 1. Marknadsföringsstrategi, 7.5 hp 
Moment 2. Konsument beteende, 7.5 hp

Moment 1: Marknadsföringsstrategi, 7,5 hp
Kursmomentet belyser strategiska frågor för företag i en globaliserad värld. Studenterna får en allsidig förståelse för hur kontexten där företagen bedriver sin verksamhet och påverkar val och implementer av olika strategier. I momentet presenteras olika tillämpningar av marknadsstrategier för att belysa strategiska frågors dynamik. Studenterna tränas i att tänka strategiskt både utifrån interna och externa perspektiv. Momentet integrerar teoretiska insikter med praktiska tillämpningar i en lärande miljö som bygger på aktivt deltagande, både individuellt och i grupp. Under momentet blir studenterna också introducerade till metoder för arbete i internationella teams och ett akademiskt förhållningssätt, t.ex. referensteknik eller hur man undviker plagiat och fusk.

Förväntade studieresultat
Efter avslutat moment ska studenten kunna:

  •     Analysera och diskutera grundläggande principer för marknadsföringsstrategier
  •     Analysera och föreslå strategiska resurskombinationer för effektiva marknadsföringsstrategier
  •     Föreslå lämpliga åtgärder för att hantera organisationers utmaningar inom ramen för en marknadsföringsstrategi
  •     Kritiskt reflektera över konsekvenserna av strategiska val och beslut i en vidare samhällskontext
  •     Beskriva, identifiera och tillämpa ett akademiskt förhållningssätt i sitt eget arbete.

Undervisningens uppläggning
Utöver föreläsningar och gästföreläsningar stöds lärandet genom case och case-seminarier. Momentet består till stor del av självstudier, vilket innebär studier av anvisade bokkapitel, artiklar, handouts och case-material. Det är studentens ansvar att komma förberedd till föreläsningar och seminarier samt att aktivt delta i diskussioner. Case-studierna genomförs i grupper av 3-5 studenter med såväl muntlig som skriftlig presentation. Studenterna lär sig också akademisk etik och akademiskt förhållningssätt, vilket inkluderar referenshantering och hur man undviker plagiering och fusk.
 
Examination
Examinationen baseras på två skriftliga individuella tentamen och två case-rapporter som utförs i grupp. Närvaro vid case-seminarierna är obligatorisk och är därmed ett krav för att bli godkänd på momentet. Godkänt betyg krävs för varje examinerande del inom momentet, vilket även inkluderar ett individuellt onlinetest om etik och ett akademiskt förhållningssätt.Godkänt betyg krävs för varje examinerande del. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.
 
Moment 2. Konsument beteende, 7.5 hp
För att företag skall kunna vara framgångsrika i sin marknadsföring, är det viktigt att ha kunskap om konsumentbeteende. Detta moment belyser konsumenten interna processer och hur kunskap om dessa kan vara till hjälp för företaget att välja passande marknadsföringsstrategier. De teoretiska modeller och praktiska exempel som diskuteras under momentet syftar till att utveckla studentens förståelse för specifika begrepp inom marknadsföring som behövs för att analysera konsumentbeteende. Momentet innehåller också konsumentanalys med marknadsföringsexempel där forskning inom konsumentbeteende diskuteras. Detta blir viktigt eftersom konsumentens köpbeslut indikerar hur väl företagets marknadsföringsstrategier möter upp marknadens krav. Vidare betonar momentet vikten av att förstå hur marknadsföring börjar och slutar med konsumenten.
 
Förväntade studieresultat

  • Identifiera och analysera konsumentens interna processer relaterat till konsumentbeteende.,
  • Analysera och diskutera hur teorier och modeller inom konsumentbeteende kan användas för att utveckla värdeerbjudanden
  • Analysera och utvärdera konsumenters beteende från ett hållbarhetsperspektiv utifrån teorier och forskning inom området.
  • Kritisk reflektera över konsumtionens roll i samhället.
  • Kritiskt värdera och bedöma olika konsumentforskningsmetoder.

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom interaktiva föreläsningar och seminarier. Inläsning av kurslitteratur och föreläsningar har som syfte att komplettera varandra medan seminarierna syftar till att hjälpa studenterna att utveckla en god förståelse för vad konsumentbeteende handlar om och för att kunna tillämpa denna kunskap i momentets olika uppgifter.
 
Examination
Momentet bedöms genom seminarier, rapportskrivning som presenteras både individuellt och i grupp samt genom salstentamen. Godkänt betyg krävs för varje momentuppgift. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.  Se även examination för hela kursen nedan.

Förväntade studieresultat

Se respektive moment.

Behörighetskrav

90 hp varav minst företagsekonomi 75 hp. Företagsekonomi A och Företagsekonomi B 60 hp eller motsvarande därav minst 7,5 hp inom ämnet marknadsföring. Det krävs att studenten har en bredd i ämnet och inte enbart hp inom en av inriktningarna (dvs. ledarskap, marknadsföring, redovisning, finansiering) Företagsekonomi C 15 hp.  Minst 7,5 hp inom ämnet marknadsföring. Statistik 7,5 hp eller motsv.

Gymnasium: Gymnasium Engelska B, Engelska/6.

Undervisningens upplägg

Se respektive moment

Examination

Se även ovan under respektive moment.
 
Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).
 
Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla ingående examinationer och obligatoriska kurselement.
 
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.
 
För student som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (seminarium, PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.
 
När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om anpassad examinationsform.
 
Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.
 
Studenter som inte kan uppvisa giltig fotolegitimation eller motsvarande får inte delta i tentamensskrivning.
 
Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i Företagsekonomis uppsatsmanual). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå.
 
Undervisningsaktiviteter förutsätts stödja studenterna i att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Denna kurs kan ej ingå i samma examen som kurserna 2fe199, 2fe193 och 2fe177



Denna kurs överlappar hel eller delvis kurserna 2fe199, 2fe177, 2fe193 och kan därför inte kan tas med (till sitt fulla poängtal) i examen tillsammans med denna kurs.

Litteratur

Giltig från: 2020 vecka 34

Kurs litteratur

Utöverfrån den specifika litteraturen för varje moment, kommer och ett urval av internationella vetenskapliga tidsskrifts artiklar och case att användas vid examination av varje moment. Den exakta listan komemr att finnas tillgänglig på kurswebsidan och vid student expeditionen senast en månad före momentet startar.

Moment 1

Litteratur

Vetenskapliga artiklar tillkommer vid momentstart, ca 250-300 sidor.

Moment 2

Litteratur

Consumer Behaviour : a European perspective
Solomon Michael R., Askegaard Søren, Hogg Margaret K., Bamossy Gary J.
7th edition. : Harlow : Pearson : 2019 : 612 sidor :
ISBN: 9781292245423
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

I början av momentet tillkommer också vetenskapliga artiklar på omkring 100-150 sidor.

Cource Reference literature

Umeå School of Business, Economics and Statistics USBE. Thesis writing in Business Administration. Thesis manual. (latest edition)
USBE Business Administration :
https://www.umu.se/en/student/usbe/thesis-and-degree-project-work/

Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.