Design för funktionalitet 12 hp
Om kursen
Kursen innehåller sex moduler:
Designprocess och designmetodik, 1,5 hp
Studenten introduceras till designprocessen och relevanta designmetoder samt relaterade analys- och informationsinsamlingsmetoder. Studenterna uppmuntras att analysera och utvärdera designbeslut utifrån social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet.
Lärandemål: FSR 1
Temavecka: biologi, ekologi & miljö, 1,5 hp
Modulen är inriktad mot utforskande av olika ekosystemiska aspekter och sammanhang med relevans för designområdet. Modulen utgör ett tema som spänner på tvärs över årskurserna på kandidatprogrammet.
Lärandemål: FSR 2
Verkstadsteknik, produktionsmetoder & hållbarhet, 4,5 hp
I modulen introduceras fler grundläggande kunskaper om bearbetningsmetoder, material och komponenter, samt praktisk träning i relevanta tekniker. Fokus ligger på att utveckla färdigheter för att självständigt kunna hantera utrustning och genomföra praktiskt arbete på ett säkert och effektivt sätt. Modulen integrerar även aspekter som arbetsmiljö, hållbarhet och produktionsmetoder.
Lärandemål: FSR 3, FSR 4, FSR 5, FSR 6, FSR 10
Introduktion till ergonomi, 3,0 hp
Modulen ger en grundläggande förståelse för människans fysiska och kognitiva förutsättningar, behov och begränsningar i relation till utformning av produkter, arbetsmiljöer och andra system. Den omfattar centrala principer inom ergonomi, inklusive belastningsergonomi, tillämpad anatomi och fysiologi, biomekanik, antropometri, kognitiv ergonomi, genus och psykosociala faktorer. Dessutom introduceras grundläggande lagstiftning kopplad till arbetsmiljö och säkerhet.
Lärandemål: FSR 7
Designprojekt, 3,0 hp
I denna modul utförs ett kortare undersökande projektarbete i grupp med fokus på ergonomisk analys och utveckling där studenterna tillämpar designprocessen och olika designmetoder. Bland annat utformar och utvärderar studenterna sina designförslag med enklare 3D prototyper i relevant skala. Projektarbetet ger studenterna möjlighet att tillämpa och reflektera kring designprocessen, använda kreativa metoder, samt utveckla ett normkritiskt förhållningssätt.
Lärandemål: FSR 4, FSR 8, FSR 9, FSR 11
Reflektion, 1,5 hp
I den avslutande modulen ska studenten reflektera över och dokumentera sin designprocess i relation till den egna lärandeutvecklingen. Studenten samlar och organiserar sina tankar, idéer och insikter under hela processen.
Lärandemål: FSR 12
Lär känna Umeå universitet
Här finns utbildningar av hög kvalitet och forskning inom alla vetenskapsområden och det konstnärliga området. Gemensamt för alla våra utbildningar är hög kompetens bland lärarna och ett tätt samspel mellan forskning, utbildning, samverkan och innovation.
-
Flest pedagogiskt meriterade lärare i Sverige
Priset går till lärare som verkligen engagerar sig, använder uppskattade metoder eller inspirerar.
-
Ett universitet där hälsa får ta plats
Umeå universitet är certifierat som ett Healthy Campus med många initiativ och aktiviteter som främjar hälsa.
Kontakta oss
Ditt meddelande går till Infocenter som ser till att det hamnar hos rätt person – så att du får ett så bra och relevant svar som möjligt.
Utbildningen ges av
DesignhögskolanAnnat bra att veta
Bygg din egen utbildning
Med fristående kurser kan du designa din egen unika utbildning.
Skillnad mellan gymnasiet och universitetet
Du har större frihet och ansvar om när, var och hur du vill studera.
Så anmäler du dig
Har du hittat en eller flera utbildningar som du gillar och har behörighet till – sök!