Navigerat till

Design för funktionalitet 12 hp

Om kursen

Kursen innehåller sex moduler: 

Designprocess och designmetodik, 1,5 hp
Studenten introduceras till designprocessen och relevanta designmetoder samt relaterade analys- och informationsinsamlingsmetoder. Studenterna uppmuntras att analysera och utvärdera designbeslut utifrån social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet.

Lärandemål: FSR 1

Temavecka: biologi, ekologi & miljö, 1,5 hp
Modulen är inriktad mot utforskande av olika ekosystemiska aspekter och sammanhang med relevans för designområdet. Modulen utgör ett tema som spänner på tvärs över årskurserna på kandidatprogrammet.

Lärandemål: FSR 2

Verkstadsteknik, produktionsmetoder & hållbarhet, 4,5 hp
I modulen introduceras fler grundläggande kunskaper om bearbetningsmetoder, material och komponenter, samt praktisk träning i relevanta tekniker. Fokus ligger på att utveckla färdigheter för att självständigt kunna hantera utrustning och genomföra praktiskt arbete på ett säkert och effektivt sätt. Modulen integrerar även aspekter som arbetsmiljö, hållbarhet och produktionsmetoder.

Lärandemål: FSR 3, FSR 4, FSR 5, FSR 6, FSR 10

Introduktion till ergonomi, 3,0 hp
Modulen ger en grundläggande förståelse för människans fysiska och kognitiva förutsättningar, behov och begränsningar i relation till utformning av produkter, arbetsmiljöer och andra system. Den omfattar centrala principer inom ergonomi, inklusive belastningsergonomi, tillämpad anatomi och fysiologi, biomekanik, antropometri, kognitiv ergonomi, genus och psykosociala faktorer. Dessutom introduceras grundläggande lagstiftning kopplad till arbetsmiljö och säkerhet.

Lärandemål: FSR 7

Designprojekt, 3,0 hp
I denna modul utförs ett kortare undersökande projektarbete i grupp med fokus på ergonomisk analys och utveckling där studenterna tillämpar designprocessen och olika designmetoder. Bland annat utformar och utvärderar studenterna sina designförslag med enklare 3D prototyper i relevant skala. Projektarbetet ger studenterna möjlighet att tillämpa och reflektera kring designprocessen, använda kreativa metoder, samt utveckla ett normkritiskt förhållningssätt.

Lärandemål: FSR 4, FSR 8, FSR 9, FSR 11

Reflektion, 1,5 hp
I den avslutande modulen ska studenten reflektera över och dokumentera sin designprocess i relation till den egna lärandeutvecklingen. Studenten samlar och organiserar sina tankar, idéer och insikter under hela processen.

Lärandemål: FSR 12

Frågor om utbildningen?

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Nytt meddelande