Kursen ger grundläggande kunskaper i visualisering och grafisk design som kan användas för att kommunicera idéer för nya produkter och tjänster med intressenter under den tidiga utvecklingsfasen.
Träning ges i att framställa varierande typer av visuellt kommunikationsmaterial för en rad olika medier som används inom designbranschen i syfte att effektivt skapa, kommunicera och utvärdera idéer i relation till ett projekts sammanhang, intressenter och affärsidé. Grunderna i innovationsteori, kreativa metoder, idéskissning, typografi, färglära, produktsemantik, kognitionspsykologi, kommunikationshistoria, bildteori, visuell kultur och samskapande introduceras.
Studenten får genom praktiska övningar tillämpa sina grundläggande kunskaper i olika typer av relevanta metoder och hjälpmedel för idévisualisering.
Moment 1:
Designprocessen 1,5 hp
Kreativitet och samskapande 1,5 hp
Moment 2:
Grafisk form, kommunikationsteori och kommunikationshistoria 3 hp
Visuella kulturer och visualiseringsmetoder 3 hp
Moment 3:
Kommunikation och projektledning 1,5 hp
Projektarbete 4,5 hp
Observera att denna kurs har två kurstillfällen som ges under olika studieperioder. Var därför noga när du gör ditt val av kurstillfälle:
Anmälningskod UMU-52304 är en distanskurs med 50% studietakt.
Anmälningskod UMU-52306 är en kurs på plats i Umeå, 100% studietakt.
För distanskursen behöver du egen dator, webbkamera och stabil internetuppkoppling.