"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Design för idékommunikation

  • Antal högskolepoäng 15 hp

Om kursen

Kursen ger grundläggande kunskaper i visualisering och grafisk design som kan användas för att kommunicera idéer för nya produkter och tjänster med intressenter under den tidiga utvecklingsfasen.

Träning ges i att framställa varierande typer av visuellt kommunikationsmaterial för en rad olika medier som används inom designbranschen i syfte att effektivt skapa, kommunicera och utvärdera idéer i relation till ett projekts sammanhang, intressenter och affärsidé. Grunderna i innovationsteori, kreativa metoder, idéskissning, typografi, färglära, produktsemantik, kognitionspsykologi, kommunikationshistoria, bildteori, visuell kultur och samskapande introduceras.

Studenten får genom praktiska övningar tillämpa sina grundläggande kunskaper i olika typer av relevanta metoder och hjälpmedel för idévisualisering.

Moment 1:

Designprocessen 1,5 hp

Kreativitet och samskapande 1,5 hp

Moment 2:

Grafisk form, kommunikationsteori och kommunikationshistoria 3 hp

Visuella kulturer och visualiseringsmetoder 3 hp

Moment 3:

Kommunikation och projektledning 1,5 hp

Projektarbete 4,5 hp



Observera att denna kurs har två kurstillfällen som ges under olika studieperioder. Var därför noga när du gör ditt val av kurstillfälle:

Anmälningskod UMU-52304 är en distanskurs med 50% studietakt.

Anmälningskod UMU-52306 är en kurs på plats i Umeå, 100% studietakt.

För distanskursen behöver du egen dator, webbkamera och stabil internetuppkoppling.

Kontaktformulär

Kontaktformulär

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)

Kursen ges av
Designhögskolan
Kontaktpersoner för kursen är:
Birgitta Sundberg (utbildningssamordnare), Adrian Löwander (Institutionsadministratör)