TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Hej! Du är antagen till kursen Design för idékommunikation och vi jobbar med att sätta ihop ett inspirerande och fullmatat innehåll. Det är några saker som även du ska göra redan nu, innan kursen börjar. Läs noga här nedan och se vad du behöver göra, tack. Vi berättar även lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så kan du höra av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan. Ha nu en fortsatt skön december, så ses vi i januari!
När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med måndag 11 januari till och med måndag 18 januari. OBS! Om du inte har registrerat dig senast den 18 januari förlorar du din plats på kursen.
Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering. Maila i så fall birgitta.sundberg@umu.se
Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).
För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
Jag har ett aktiverat Umu-id och vill registrera mig.
Jag har ett aktiverat Umu-id men glömt mitt lösenord.
Fäll ihopMåndag 18 januari, 2021
Tid: 09.00
Kursen finns också i textformat.
Observera att schemat är preliminärt just nu och kan komma att ändras.
Kursen kommer att ges digitalt och därför behöver du ha en dator med kamera och mikrofon.
Kursen ger grundläggande kunskaper i visualisering och grafisk design som kan användas för att kommunicera idéer för nya produkter och tjänster med intressenter under den tidiga utvecklingsfasen.
Du får genom praktiska övningar och projektarbete möjlighet att tillämpa dessa grundläggande kunskaper i olika typer av relevanta metoder och hjälpmedel för idévisualisering.
Under de sista veckorna i kursen kommer du att arbeta med att visualisera en idé och då har du möjlighet att jobba med en egen eller andras idéer.
Fäll ihopLärplattformen Canvas
För den här kursen använder vi lärplattformen Canvas. Där hittar du allt du behöver för kursen, som till exempel schema, instruktioner för övningar, lista över kursdeltagare och meddelanden från läraren. Det är också på lärplattformen du lämnar in dina uppgifter.
Du loggar in i Canvas med ditt aktiverade Umu-id. Du ansvarar för att den mailadress du lägger in på Canvas är den som du läser.
För att kunna se kursen i Canvas måste du först ha registrerat dig på kursen.
Vi använder Zoom som arbetsverktyg. Se till att du kan komma in på Zoom före kursstart.
Här hittar du information om IT-tjänster: https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/
Kontakt med skolan
Frågor om kursen kan ställas till kursansvarig lärare Ingemar Larsson. Problem med registrering, kontakta utbildningssamordnare Birgitta Sundberg.
Covid-19
Kursen planeras att genomföras digitalt och utifrån de regler och riktlinjer för undervisning som gäller för Umeå universitet och Designhögskolan gällande corona-19 under våren 2021. Om universitets riktlinjer och förutsättningar för undervisning förändras kan det påverka kursens upplägg, genomförande, mm. Håll dig uppdaterad på Umeå universitets hemsida. https://www.umu.se/covid-19/
Närvaro
Vi har vissa undervisningstillfällen med obligatorisk närvaro. Kravet på närvaro beror på att dessa inslag innehåller praktiska övningar, seminarier eller handledning av prövande karaktär, och alltså vägs in vid betygsättningen. Vi har naturligtvis förståelse för att man kan ha andra åtaganden som gör det svårt att delta i alla kursdagar. Ta därför kontakt med respektive lärare/handledare om du vet att du kommer att vara borta, eller om du blir sjuk, för att kunna göra en överenskommelse med den personen om hur du ska få kursinformation samt eventuella kompletteringsuppgifter.
Ingen akademisk kvart
På Designhögskolan använder vi ingen akademisk kvart, vilket betyder att när det står kl 9 i ett schema så är det 09.00. Kurstiderna är 9.00-12.00 samt 13.00-16.00 om inte annat anges i schemat eller av läraren/föreläsaren.
Schemaändringar
På grund av rådande omständigheter med covid-19 kan undervisning och förutsättningar för undervisning komma att ändras, ibland med kort varsel beroende på förändrade riktlinjer. Det kan även vara så att undervisande och administrativ personal blir sjuk vilket medför att inplanerade undervisningspass och tider kan komma att förändras i schemat. Är det på väldigt kort varsel (samma morgon), meddelar vi via Canvas, e-post och/eller sms. Annars uppdateras schemat online kontinuerligt. Ta för vana att kolla Canvas dagligen för att alltid ha aktuell information och läsa meddelanden på Teams.
Ytterdörrar
Då vi i dagsläget planerar för att kursen går digitalt ser vi inte att vi kommer att använda skolans lokaler.
Om läget med covid-19 skulle förändras gäller följande: Designhögskolans dörrar kommer att vara öppna under begränsade tider och i dagsläget gäller att skolan endast är öppet när det sker undervisning på plats. Vilka öppettider som gäller kommer att meddelas på Canvas. Vi vet idag inte under vilka tider som du som student kan använda ditt UmU kort. Programmeringen av kortet görs inte förrän du har registrerats på kursen. Behörigheten kommer att var begränsat utifrån riktlinjer för undervisning under coronatiden. Kortet kommer att vara begränsat till de lokaler som används under kursen.
Datorlabb
Då vi i dagsläget planerar för att kursen går digitalt ser vi inte att vi kommer att använda skolans lokaler.
Om läget med covid-19 skulle förändras gäller följande: För att kunna arbeta i våra datorlabb måste du vara schemalagd och ha ett aktiverat Umu-id användarkonto.
Utskrifter
UmU kortet kan tyvärr inte användas för kopiering och utskrifter.
Generell information: Wozzop på Zoom
Varje måndag klockan 10.15 hålls en generell veckoinformation för studenter och lärare, i dagsläget sker detta digitalt. Vill ni ta upp något på info-stunden går det bra att göra det spontant. Kontakta annars kursansvarig lärare så tar hen upp det i ert ställe.
Onsdagsföreläsningar
På onsdagar är det ofta aktiviteter i form av öppna föreläsningar av inbjudna yrkesverksamma designer eller andra intressanta personer. Information om föreläsningar meddelas på Wozzop. Onsdagsföreläsningar kan komma att påverkas av de riktlinjer som gäller under våren.
Skolmöten på Zoom
Klockan 13 den första onsdagen i varje månad (utom september och juni) hålls ett gemensamt informations- och diskussionsmöte för alla studenter och all personal. Alla som vill informera om något, eller ta upp något till diskussion är välkomna att antingen anmäla det i förväg till prefekten, eller ta upp det under mötet själv eller genom en studentrepresentant, lärare eller annan personal. I dagsläget sker skolmöten digitalt.
Öppna projektpresentationer
Projektpresentationer som hålls av studenter på Designhögskolan kan ibland vara öppna för andra studenter och anställda på skolan. Veckans presentationer meddelas på Wozzop och digitala plattformar. Ta gärna tillfället i akt och delta i presentationerna i mån av tid – det brukar vara roligt och lärorikt.
Aktivera ditt Umu-id
Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel
När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Så här aktiverar jag mitt Umu-id.
Det här funkar ju inte. Hjälp!
Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.
Fäll ihopSkaffa Umu-kort
När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som
Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.
Fäll ihopDigitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari
Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?
Tillgång till hela Microsoft Office 365
Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.
Office 365 och hur jag installerar det.
Fäll ihopOm något krånglar finns Infocenter
Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå.
Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).
Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.
Fäll ihop