"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Fjärrundervisning

Välkommen till Pedagogiska institutionen! Du är antagen till kursen Fjärrundervisning, 7,5 hp, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi.

Så här börjar du

  • 1. Du har fått ett antagningsbesked från antagning.se

    Du har fått ditt antagningsbesked från Antagning.se. För att behålla din plats måste du nu registrera dig på kursen. Läs mer om hur du gör det under rubriken "Registrera dig på kursen".

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    Kom igång med dina studier

    Du behöver registrera dig själv på kursen via studentwebben från och med 5 juni. Du registrerar dig på din egen studentsida. Detta behöver du göra för att bekräfta att du önskar delta på kursen. 

    För att kunna göra detta krävs att du har aktiverat ditt användarkonto (Umu-id). Läs mer om detta här nedanför.

    1. Aktivera ditt Umu-id.
    Läs och aktivera Umu-id: https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/umu-id/.

    2. Registrera dig på kurs
    En registrering krävs för att du ska kunna fullfölja kursen och även kunna få beviljat studiemedel ifrån CSN. Du som student registrerar dig själv via studentwebben: https://www.umu.se/student/.

    Webbregistreringen är öppen 5-13 juni. Det är viktigt att du registrerar dig under den perioden, annars kan du förlora din studieplats.

    OBS! Har du tidigare haft en registrering på samma kurskod behöver du kontakta vår administratör för att få hjälp med din registrering: administration.pedag@umu.se

    Ifall du är antagen efter kursstart kommer du att registreras av kursadministratör. Har du frågor kan du ta kontakt med din studievägledare på: info.pedag@umu.se

    3. Logga in på canvas
    För att komma igång med studierna börjar du med att logga in på canvas: https://www.canvas.umu.se/. Logga in med ditt Umu-id. Följ instruktionerna på sidan.

    Från den 5 juni hittar du info hur du startar upp dina studier via Canvas. På kursplattformen hittar du sedan all den information du behöver för att arbeta med din kurs. 

    För support kontakta: support-kurser@pedag.umu.se.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    12 juni 2023

    Tid: 13.15-16.00

    Plats: Zoom: https://umu.zoom.us/j/63757055952                   Lösenord: Fjarr23

    Måndagen den 12 juni möts vi för en digital kursintroduktion och föreläsning via zoom. (se mer info hur du kommer igång med zoom nedan)

    Schemat kommer att publiceras 4 v före kursstart.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Kursen ges på 50% studietakt mellan 12 juni - 20 augusti. Det kommer ges två digitala träffar, på kursen: 

    12 juni - kl 13:15 - 16 -  Kursintro & föreläsning
    14 aug - kl 13:15 - 16 - Examinerande zoomträff

    Övrig tid på kursen kommer arbetet ske asynkront där ni inledningsvis förbereder er genom att ta del av artiklar samt inspelade föreläsningar som finns på lärplattformen och sedan utför ni de uppgifter som finns. Mer detaljerad info om kursupplägger presenteras i lärarnas välkomstbrev och materialet om kursen som finns på kurssidan som du hittar via lärplattformen https://www.canvas.umu.se

    Kursen bygger mycket på deltagarnas aktiva engagemang och varje deltagares egna erfarenheter och frågor är viktiga. Kommunikationen mellan er studenter och lärarna kommer främst att ske skriftligt via kurssidan. Via kurssidan kommer du att få tillgång till kursens uppgifter, information om kurslitteratur och stöd i form av resurser, exempelvis föreläsningar och diskussionsforum.

    Att vara aktiv i diskussionsforum är något vi redan nu vill lyfta som en mycket viktig del för en lyckad distansutbildning. Under kursens gång kommer du säkert ha en hel del frågor och det blir ditt ansvar som student att våga fråga om hjälp. Detta kan ske genom att använda diskussionsforum. Där kan ni studenter ge varandra stöd och hjälpa varandra när så är möjligt. Lärarna tar också del av vad som skrivs i diskussionsforumen, vilket innebär att de också svarar på frågor. Ställ gärna generella frågor till lärarna i forumet "Frågor till lärarna", så kan fler på kursen ta del av svaren.

    I väntan på att kursen startar får du gärna fylla i en enkät via följande länk:

    https://lime.pedag.umu.se/index.php/127492?lang=sv

    Fäll ihop
  • Komma igång med Zoom

    Zoom är ett verktyg som ofta används för undervisning på nätet. Som student kan du också använda Zoom för att träffa dina studiekamrater digitalt. Du kan både vara deltagare och värd för ett möte. Det här är en guide till de vanligaste funktionerna i Zoom. Du loggar in med ditt Umu-id.

    Zoom för studenter

    Fäll ihop
  • Kontaktinformation

    Övergripande kursfrågor så som studieplanering, behörighet mm kan du ställa till vår studievägledare på: info.pedag@umu.se

    Du når även studievägledningen via kontaktformuläret längst ner på den här sidan.

    Frågor av administrativ karaktär, så som registrering, intyg mm kan ni ställa till vår administratör på administration.pedag@umu.se

    Under juli månad så kan du alltid ställa dina frågor till vårt Infocenter. Se kontaktuppgifter nedan.

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Se på digitala studiestartsföreläsningar

    Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 22-25 augusti då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans

    Läs mer om varje föreläsning via länken.

     

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)