TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Du är antagen till kursen Förhandling och tvistelösning på arbetsmarknaden vid juridiska institutionen. Här hittar du viktig information om vad du behöver göra innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här, så hör av dig till oss via kontaktformuläret längst ned på sidan. Välkommen till kursen, vi ses i höst!
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
När du har tackat ja till din plats, måste du registreras på kursen. För den här kursen ska du själv registrera dig i Ladok innan kursstart.
Webbregistrering tillåts från och med den 24 oktober och funktionen kommer att vara öppen till och med den 1 november.
För att du ska kunna registrera dig på kursen och använda kursplattformen krävs det att du är antagen till kursen och att du har aktiverat ditt Umu-id. Umeå universitet erbjuder alla studenter ett användarkonto i samband med antagningen och mer information hittar du nedan, under rubriken: "Ny vid Umeå universitet".
Se en film om hur du registrerar dig på en kurs.
Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.
Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).
Om du blivit antagen som reserv efter att registreringen är stängd måste du kontakta kursens studieadministratör, så att hon kan registrera dig manuellt. Meddela administratör Vanessa Vincentie.
Kursintroduktionen sker tisdag 31 oktober kl. 10.15 via zoom.
https://umu.zoom.us/j/6987529771
Meeting ID: 698 752 9771
https://umu.zoom.us/j/6987529771
Meeting ID: 698 752 9771
Kursen är på distans med tre sammankomster (om 1-2 dagar) på plats på Campus i Umeå. Kursen innehåller också inslag av undervisning via zoom. Sammankomsterna i Umeå är samordnade med sammankomsterna på kursen Arbetsmiljö- och diskrimineringslagstiftning, så att det blir totalt 3 sammankomster i Umeå om ca 2 dagar vardera för de som går båda kurserna.
Kursen ger fördjupad kunskap om de arbetsrättsliga reglerna om förhandling och tvistelösning och hur de tillämpas på den svenska arbetsmarknaden. På kursen behandlas också processen i arbetsdomstolen och reglerna om lagval och tillämplig domstol i arbetsrättsliga mål med internationell bakgrund.
Undervisningen består av föreläsningar, huvudsakligen via Zoom, samt obligatoriska seminarier på plats i Umeå. Seminarieuppgifterna består bl.a. av ett förhandlingsspel där studenterna delas in i grupper som representerar parterna på arbetsmarknaden. Kursen avslutas med en skriftlig hemtentamen. Ytterligare information om obligatoriska moment, examination och betygssättning finns i kursplanen.
Som förberedelse inför kursen rekommenderas att du läser någon grundläggande bok i svensk arbetsrätt. Det gäller särskilt om dina arbetsrättsliga studier ligger långt tillbaka i tiden.
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.