"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Förskollärare som profession (UK), 6 hp

Engelskt namn: Preschool Teacher as a Profession

Denna kursplan gäller: 2023-03-13 och tillsvidare

Kurskod: 6PE183

Högskolepoäng: 6

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Beslutad av: Prefekten, 2015-01-14

Reviderad av: Prefekten, 2023-03-13

Innehåll

Kursen inleds med en introduktion i akademiska studier och vetenskapligt skrivande samt innebörden av beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund kopplat till en yrkesutbildning. Vidare bearbetas det svenska utbildningssystemet och dess historiska framväxt med fokus på förskola och förskoleklass. Läroplansteori introduceras och relevanta styrdokument och olika faktorers inverkan på förskolans utbildning studeras. Vidare belyses innebörden av att förskollärare är en myndighetsutövare. Utifrån aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete studeras olika perspektiv på förskolepedagogik där omsorg, lek och lärande bildar en helhet. Dessutom bearbetas förskollärarens kommunikativa uppdrag i relation till barn, arbetslag och vårdnadshavare, där ledarskap och sociala relationer fokuseras.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • beskriva förskolans och förskoleklassens historia, organisation samt relevanta styrdokument.
  • redogöra för huvuddrag i förskollärares professionella uppdrag utifrån styrdokument och i relation till aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete.

Färdigheter och förmåga

  • med stöd av aktuell forskning, föreslå och motivera hur verksamhet i förskola kan utformas så att omsorg, lek och lärande bildar en helhet.
  • tillämpa grundläggande kommunikativa färdigheter, som omfattar skrift, tal, lyssnande och kroppsspråk.
  • identifiera juridiska problem som har samband med en förskollärares yrkesutövning samt föreslå och diskutera lösningar på problemen.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och workshops där kursinnehållet tillämpas i varierade former. Syftet med seminarier och workshops är att förbereda för förskollärarens yrkespraktik.

I kursen ingår obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar, se vidare i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.

Examination

Examinationer sker individuellt och i grupp via muntliga seminarier och workshops samt en individuell skriftlig hemtentamen.

Fysisk närvaro och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning
av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten av de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U).
 
För betyget godkänd (G) krävs att samtliga examinationer bedömts med resultatet godkänd (G). För betyget väl godkänd (VG) krävs dessutom att den skriftliga individuella hemtentamen bedöms med resultatet väl godkänd (VG).

Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med ordinarie provet.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller en kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Litteratur

  • Giltig från: 2024 vecka 3

    Rekommenderad kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

    Barnet och förskolans pedagogiska ledarskap
    Arnér Elisabeth, Sollerman Solveig
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 118 sidor :
    ISBN: 978-91-44-11348-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Professionell vägledning : med samtal som redskap
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
    ISBN: 978-91-44-01537-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar)

    Juridik för lärare
    Andersson Anderz, Boström Viola, Lyrenäs Sara, Nilsson Rådeström Nina, Sidenhag Lina
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 206 sidor :
    ISBN: 9789147112975
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Förskolans historia : förskolepolitik, barn och barndom
    Lindgren Anne-Li, Söderlind Ingrid
    Andra upplagan : Malmö : Gleerups : [2022] : 237 sidor :
    ISBN: 9789151107646
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar

    Olsson Newman Karolina
    Empatiskt ledarskap : samspel i barngruppen
    Första upplagans första tryckning : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 143 sidor :
    ISBN: 978-91-27-45109-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att lära känna sin historia
    Engdahl Ingrid, Ärlemalm-Hagsér eva
    Ingår i:
    Att bli förskollärare
    Stockholm : Liber : [2020] : 348 sidor :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Finns tillgänglig som pdf i canvas

    Undervisning i förskolan
    Skolverket :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Utan lek inget lärande
    Forskning.se : 2019 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Öhman Margareta
    Barnen äger leken
    Förskoletidningen : 2019 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Läroplan för förskolan : Lpfö 18
    Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
    Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327364
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ring Malin
    Omsorg stödjer lärande
    förskoletidningen/3 : 2018 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022
    [Stockholm] : Skolverket : [2022] : 262 sidor :
    Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327784
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läroplanens tredje del: Förskoleklassen.

    Relevanta lagtexter tillkommer

    Referenslitteratur

    Att studera på högskolan : studieteknik, motivation och inspiration
    Bergman Marina, Israelsson Britt-Marie
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 166 s. :
    ISBN: 9789144104287
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Akademiskt läsande och skrivande
    Blomström Vendela, Wennerberg Jeanna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 202 s. :
    ISBN: 9789144092546
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket
    Förskoleklassen : ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del
    Stockholm:Skolverket : 2022 :
    Fulltext

  • Giltig från: 2023 vecka 31

    Rekommenderad kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

    Barnet och förskolans pedagogiska ledarskap
    Arnér Elisabeth, Sollerman Solveig
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 118 sidor :
    ISBN: 978-91-44-11348-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Professionell vägledning : med samtal som redskap
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
    ISBN: 978-91-44-01537-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar)

    Juridik för lärare
    Andersson Anderz, Boström Viola, Lyrenäs Sara, Nilsson Rådeström Nina, Sidenhag Lina
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 206 sidor :
    ISBN: 9789147112975
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Förskolans historia : förskolepolitik, barn och barndom
    Lindgren Anne-Li, Söderlind Ingrid
    Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2019] : 206 sidor :
    ISBN: 9789140697219
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar

    Olsson Newman Karolina
    Empatiskt ledarskap : samspel i barngruppen
    Första upplagans första tryckning : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 143 sidor :
    ISBN: 978-91-27-45109-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att lära känna sin historia
    Engdahl Ingrid, Ärlemalm-Hagsér eva
    Ingår i:
    Att bli förskollärare
    Stockholm : Liber : [2020] : 348 sidor :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Finns tillgänglig som pdf i canvas

    Undervisning i förskolan
    Skolverket :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Utan lek inget lärande
    Forskning.se : 2019 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Öhman Margareta
    Barnen äger leken
    Förskoletidningen : 2019 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Läroplan för förskolan : Lpfö 18
    Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
    Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327364
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ring Malin
    Omsorg stödjer lärande
    förskoletidningen/3 : 2018 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022
    [Stockholm] : Skolverket : [2022] : 262 sidor :
    Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327784
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läroplanens tredje del: Förskoleklassen.

    Relevanta lagtexter tillkommer

    Referenslitteratur

    Att studera på högskolan : studieteknik, motivation och inspiration
    Bergman Marina, Israelsson Britt-Marie
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 166 s. :
    ISBN: 9789144104287
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Akademiskt läsande och skrivande
    Blomström Vendela, Wennerberg Jeanna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 202 s. :
    ISBN: 9789144092546
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket
    Förskoleklassen : ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del
    Stockholm:Skolverket : 2022 :
    Fulltext

  • Giltig från: 2023 vecka 11

    Rekommenderad kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

    Barnet och förskolans pedagogiska ledarskap
    Arnér Elisabeth, Sollerman Solveig
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 118 sidor :
    ISBN: 978-91-44-11348-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att studera på högskolan : studieteknik, motivation och inspiration
    Bergman Marina, Israelsson Britt-Marie
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 166 s. :
    ISBN: 9789144104287
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Akademiskt läsande och skrivande
    Blomström Vendela, Wennerberg Jeanna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 202 s. :
    ISBN: 9789144092546
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Professionell vägledning : med samtal som redskap
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
    ISBN: 978-91-44-01537-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar)

    Juridik för lärare
    Andersson Anderz, Boström Viola, Lyrenäs Sara, Nilsson Rådeström Nina, Sidenhag Lina
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 206 sidor :
    ISBN: 9789147112975
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Förskolans historia : förskolepolitik, barn och barndom
    Lindgren Anne-Li, Söderlind Ingrid
    Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2019] : 206 sidor :
    ISBN: 9789140697219
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar

    Olsson Newman Karolina
    Empatiskt ledarskap : samspel i barngruppen
    Första upplagans första tryckning : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 143 sidor :
    ISBN: 978-91-27-45109-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att lära känna sin historia
    Engdahl Ingrid, Ärlemalm-Hagsér eva
    Ingår i:
    Att bli förskollärare
    Stockholm : Liber : [2020] : 348 sidor :
    Obligatorisk

    Undervisning i förskolan
    Skolverket :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Utan lek inget lärande
    Forskning.se : 2019 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Villanueva Gran Tora
    Inget lärande utan omsorg
    Lärarförbundet : 2018 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Öhman Margareta
    Barnen äger leken
    Förskoletidningen : 2019 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Läroplan för förskolan : Lpfö 18
    Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
    Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327364
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
    Skolverket : 2022 :
    https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/aktuella-forandringar-pa-grundskoleniva/andrade-laroplaner-och-kursplaner-hosten-2022
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Ny läroplan från 1 juli, se läroplanens tredje del: Förskoleklassen.

    Förskoleklassen : ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del
    Stockholm : Skolverket : 2016 : 27 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327043
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Relevanta lagtexter tillkommer