Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Fysikaliska aspekter på arbetsmedicin

Du är antagen till Fysikaliska aspekter på arbetsmedicin, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra hur och när. Du kan även läsa lite mer om Fysikaliska aspekter på arbetsmedicin. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i vår!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med onsdagen den 24 mars till och med onsdagen den 31 mars. Om du inte har registrerat dig senast den 31 mars förlorar du din plats på kursen.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till studieadministratör Emma Lindström (emma.lindstrom@umu.se) innan sista dag för registrering.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/umu-id/

    Jag har att aktiverat Umu-id och vill registrera mig.

    https://www.umu.se/student

    Jag har ett aktiverat Umu-id men glömt mitt lösenord.

    https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/umu-id/glomt-losenord-eller-anvandarnamn/

     

    Du som är antagen med villkor

    All antagning av nya studenter görs via Antagningsenheten på Umeå Universitet och inte av kursansvarige eller studierektor. Har du frågor om just din antagning kontakta Studentcentrum på Umeå Universitet.

    https://www.umu.se/studentcentrum/

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    2021-03-24

    Tid: 10.00-11.00

    Plats: Zoom

    Kursen börjar 24 mars med en frivillig introduktionsträff 10.00 - 11.00 via videoverktyget Zoom. En länk till Zoom kommer att skickas ut dagen innan. Det är bra om du kan vara med på introduktionen men om du har förhinder är det ingen fara.  Du kommer att hitta all information du behöver på lärplattformen Canvas. Du får tillgång till kurssidan på Canvas när du registrerat dig på den inledande kursen.

     

    Du loggar in i Canvas med ditt aktiverade Umu-id.

    Kom ihåg! För att kunna börja kursen måste du först ha registrerat dig.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id

    https://www.servicedesk.its.umu.se/Activation/Guide/Default.aspx

     

    Jag vill logga in i Canvas

    https://login.canvas.umu.se/

    Fäll ihop

Om kursen

  • Programmets/kursens upplägg

    För den här kursen använder vi lärplattformen Canvas. Där hittar du bl. a. schema, instruktioner för praktisk moment, slutseminaret, individuella och grupparbetet, lista över kursdeltagare, kurslitteraturlistor och meddelanden från läraren.

    Kursen består av inspelade föreläsningar, två obligatoriska träffar via zoom (se Träffar under kursen Fysikaliska aspekter på arbetsmedicin) samt ett individuellt arbete och ett grupparbete. Instruktioner för dem och gruppindelningen kommer vara tillgängliga via kurshemsidan i Canvas vid kursstarten.

    Du kommer alltså att läsa kursen till stor del på egen hand, men kommunicera med lärare och interagera/samarbeta med kursare via videoverktyget Zoom och lärplattformen Canvas.

    För att komma in på lärplattformen loggar du in med din UMU-ID/särskilda inloggningsuppgifter.  Länken till lärarplattformen, Canvas, är:

    https://login.canvas.umu.se/

    Information om kursen finns även på:

    https://www.umu.se/utbildning/kurser/fysikaliska-aspekter-pa-arbetsmedicin/

    Fäll ihop
  • Övrig information 1

    Träffar under kursen Fysikaliska aspekter på arbetsmedicin.

    Det här är en kurs med 2 obligatoriska träffar samt en frivillig träff den 24 mars. Du kommer alltså att läsa det mesta av kursen på egen hand, men träffa lärare och kursare vid 3 tillfällen via digitalmöten på zoom. De träffar som är obligatoriska betyder att du måste vara med på träffarna för att kunna bli godkänd på kursen.

    Obligatoriska träffar, datum.

    1.        20 april – Praktiska moment

    2.       2 Juni – Slutseminarium grupparbetena

    Vi möts då via det digitala mötesprogrammet zoom, länk skickas ut dagen innan tillfällena.

    På de obligatoriska träffarna kommer vi bland annat att genomföra gruppövningar där ni använder er av föreskrifter och vetenskaplig litteratur för att tolka, förstå och veta begränsningarna för vissa kliniska mätningar som görs på patienter vid företagshälsovårder. Vid slutseminariet kommer ni redovisa, i grupp, era grupparbeten och ge konstruktiv kritik till varandras grupparbeten.

    Tiden mellan träffarna hittar du allt du behöver för kursen på lärplattformen Canvas. Där kan du även prata med din lärare och dina kursare.

    Fäll ihop
  • Övrig information 2

    Kontakta mig, administratören eller studierektorn om du har frågor!

    Hör gärna av dig till mig om du har funderingar kring något som rör kursen.

    Återigen, varmt välkommen till denna kurs

    Hans Pettersson

    Kursansvarig

    ------------------------------------------------------------------------------

    Kursansvarig för Fysikaliska aspekter på arbetsmedicin, 7,5 hp

    Hans Pettersson
    e-post: hans.pettersson@umu.se
    tel. 090-785 69 27

    Administratör

    Emma Lindström
    e-post: emma.lindstrom@umu.se
    tel. 090-786 88 85

    Studierektor för Magisterprogrammet i Arbetsliv och hälsa:

    Helene Johansson
    e-post: helene.johansson@umu.se    
    tel. 090-786 70 69

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Studier och covid-19

    Kul att du valt Umeå universitet, vi ser verkligen framemot att ses! Från och med den 30 september är de flesta tidigare covid-åtgärder helt slopade – välkommen tillbaka till campus! Helt som normalt blir det dock inte direkt, till exempel kan vissa utbildningsmoment fortfarande vara digitala och det är viktigt att fortsätta tänka på avståndet ett tag till.

    På Studentwebben finns sammanfattning av saker att tänka på om Studier och covid-19

    Fäll ihop
  • Välkommen ny student på Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben, både för dig som studerar på campus eller för dig som läser helt på distans. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt Umu-id eller att logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Som student har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365 under din studietid. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster som kan underlätta din studietid och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Läs om Office 365 och hur du installera det till din dator.

    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför ber vi dig att i första hand mejla, ringa eller chatta med oss.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)