Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Fysikaliska aspekter på arbetsmedicin

Välkommen till kursen Fysikaliska aspekter på arbetsmedicin inom magisterprogrammet i arbetsliv och hälsa!

Så här börjar du

Om kursen

  • Om kursen

    För den här kursen använder vi lärplattformen Canvas. Där hittar du bl.a. schema, instruktioner för praktisk moment, slutseminariet, individuella och grupparbetet, lista över kursdeltagare, kurslitteraturlistor och meddelanden från läraren.

    Kursen består av inspelade föreläsningar, två obligatoriska träffar via zoom (se Träffar under kursen Fysikaliska aspekter på arbetsmedicin) samt ett individuellt arbete och ett grupparbete. Instruktioner för dem och gruppindelningen kommer vara tillgängliga via kurshemsidan i Canvas vid kursstarten.

    Du kommer alltså att läsa kursen till stor del på egen hand, men kommunicera med lärare och interagera/samarbeta med kursare via videoverktyget Zoom och lärplattformen Canvas.

    För att komma in på lärplattformen loggar du in med din UMU-ID/särskilda inloggningsuppgifter. Länk till lärarplattformen, Canvas

    Här finns även information om kursen

     

    Träffar under kursen Fysikaliska aspekter på arbetsmedicin.

    Det här är en kurs med 2 obligatoriska träffar samt en frivillig träff den 24 mars. Du kommer alltså att läsa det mesta av kursen på egen hand, men träffa lärare och kursare vid 3 tillfällen via digitalmöten på zoom. De träffar som är obligatoriska betyder att du måste vara med på träffarna för att kunna bli godkänd på kursen.

     

    Obligatoriska träffar, datum.

    1.        29 mars – Praktiska moment

    2.       31 maj – Slutseminarium grupparbetena

    Vi möts då via det digitala mötesprogrammet zoom, länk skickas ut dagen innan tillfällena.

    På de obligatoriska träffarna kommer vi bland annat att genomföra gruppövningar där ni använder er av föreskrifter och vetenskaplig litteratur för att tolka, förstå och veta begränsningarna för vissa kliniska mätningar som görs på patienter vid företagshälsovårder. Vid slutseminariet kommer ni redovisa, i grupp, era grupparbeten och ge konstruktiv kritik till varandras grupparbeten.

    Tiden mellan träffarna hittar du allt du behöver för kursen på lärplattformen Canvas. Där kan du även prata med din lärare och dina kursare.

    Fäll ihop
  • Allmän information

    Studiehjälp

    Det finns stöd för dig som student med dina studier genom Universitetet. Det finns guider för akademiska studier vid Universitetet, studieverkstadens drop-in samt handledning, studiehjälp till student

     

    Studera med funktionshinder

    Har du behov av stöd för funktionshinder ska du ansöka i god tid. Information om hur du ska göra för att få stöd hittar du på sidorna för studenter med funktionshinder, stöd för funktionshinder

     

    System och IT-tjänster för studenter

    Som student vid Umeå universitet får du tillgång till ett antal system och IT-tjänster. Ett system är Studentwebben där du bl. a. hittar student-e-posten och får tillgång till registreringar och resultat för dina kurser. Ett annat system är lärplattformen Canvas, som används under kursen för att bl.a. dela ut kursmaterial och lämna in arbetsuppgifter. Mer information om system och IT-tjänster

     

    Kontakta mig, administratören eller studierektorn om du har frågor!

    Hör gärna av dig till mig om du har funderingar kring något som rör kursen.

    Återigen, varmt välkommen till denna kurs!

     

    Hans Pettersson

    Kursansvarig

    Fäll ihop
  • Kontaktuppgifter

    Kursansvarig för Fysikaliska aspekter på arbetsmedicin, 7,5 hp

    Hans Pettersson
    e-post: hans.pettersson@umu.se
    tel. 090-785 69 27

    Administratör 

    Åsa Williams
    e-post: asa.williams@umu.se

    tel. 090-786 66 52

    Studierektor för Magisterprogrammet i Arbetsliv och hälsa:

    Helene Johansson
    e-post: helene.johansson@umu.se    
    tel. 090-786 70 69


     

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)