TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Välkommen till kursen Fysioterapi - examensarbete, 30 hp som ges vid Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering, avdelningen för fysioterapi. Innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i höst!
Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.
Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig i Ladok innan kursstart. Det kan du göra från och med måndag 26 augusti till och med måndag 2 september. Om du inte har registrerat dig i Ladok innan den 2 september förlorar du din plats på kursen.
För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt användarkonto, Umu-id och MFA.
Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.
Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).
E-post: Studieadministrationen
1:a kursträff måndag 9 september 2024
Tid: Kl. 08.30
Kursen startar måndagen 2 september i lärplattformen Canvas.
Du loggar in i Canvas med ditt aktiverade Umu-id och MFA.
Kom ihåg! För att kunna börja kursen måste du först ha registrerat dig.
Kan du inte vara med vid den första kursträffen 9-10 september?
Meddela oss i förväg!
Den här kursen är nätbaserad, vilket innebär att du självständigt bedriver det mesta av studierna med stöd från lärare och kursmaterial som finns i lärplattformen Canvas. Efter att du har registrerat dig på kursen får du åtkomst till Canvas där du kan läsa mer om kursens upplägg och de uppgifter som ingår. Kursen går på halvfart och pågår under höstterminen 2024 och vårterminen 2025.
Inför ditt arbete med uppsatsen bör du också tillfråga en person som kan vara din handledare under projektet. En handledare för ett master- eller magisterprojekt ska vara disputerad. Meddela oss under vecka 35, 26–30 augusti vilken handledare du har eller om du inte lyckats finna någon.
Kursansvarig:
Martin Björklund, Docent i fysioterapi
E-post: martin.bjorklund@umu.se
Det här är en distanskurs med fyra träffar då de seminarier som ingår i kursen genomförs. Träffarna följer forskningsprocessen och har som syfte att stödja dig allt från din projektidé och vidare till ett färdigt fördjupningsarbete. Du kommer alltså att läsa det mesta av kursen på egen hand, men träffa lärare och kursare på distans vid 4 tillfällen:
1. 9 – 10 september, vi börjar kl. 08.30 (sluttid meddelas senare)
2. 5 – 6 november (tider meddelas senare)
3. 11 – 12 februari (tider meddelas senare)
4. 21 - 22 maj (tider meddelas senare)
Kursträffarna sker via Zoom, räkna med schema fulla dagar. Som förberedelse vill vi att du ska:
1) Ladda ner Zoom-klienten/appen. Med Zoom-appen får man tillgång till fler funktioner i Zoom, funktioner som vi kommer att använda. Därför är det viktigt att du laddat ner den innan första kurstillfället! Här finns en guide: Zoom för studenter.
2) Skaffa dig ett headset (hörlurar med mikrofon) till kursträffarna. Headset förbättrar ljudkvalitén väsentligt och förebygger ljudproblem som rundgång, störande ljud mm.
3) Använd ett stabilt bredband.
Du hittar allt du behöver för kursen på lärplattformen Canvas. Där kan du även kommunicera med din lärare och dina kurskamrater.
Första kursträffen innehåller seminarier där var och en får berätta om sina projektidéer och planering för detta arbete. Före denna första träff ska ni förbereda en power point presentation på 10 minuter om er projektidé. Ange om möjligt vilken typ av studentarbete ni avser att göra:
1. Systematiskt kvalitetsarbete inom hälso-och sjukvården
2. Studentarbeten som utgör en del av forskningsprojekt
3. Studentarbeten som inte ingår i forskningsprojekt s.k. självständiga studentarbeten
Du kan läsa mer om vad som gäller kring behandling av personuppgifter i studentarbeten via följande länk.
Förbered även frågor som ni vill diskutera gällande ert tilltänkta examensarbete. Vi förutsätter att ni alla deltar i diskussionen kring kollegornas projekt så att ni på så sätt lär av varandra. Det kan även framöver vara bra att ni kan bolla frågor mellan varandra och då är det viktigt att känna till varandras projekt.
Utöver seminarier ges också föreläsning om etik i forskning. Resten av första kursträffen är planerad för kvantitativa respektive kvalitativa metodfördjupande seminarier. Dessutom ges också tillfälle att förkovra sig i referenshanteringsprogrammet Zotero. Vi uppmanar er att använda Zotero till ert arbete med uppsatsen eftersom manuell referenshantering både är osäkert och mycket tidsödande. Innan kursträffen bör ni gå den digitala kursen i Zotero: https://oer.ub.umu.se/zotero/#/
Under kursträffen erbjuds ni resurstid med bibliotekarie från Umeå universitetsbibliotek. Då finns möjlighet att ställa frågor om Zotero och få hjälp med sådant som eventuellt krånglar.
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.