Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Grundläggande tvådimensionell formgivning

Du är antagen till kursen Grundläggande tvådimensionell formgivning, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra hur och när. Du kan även läsa lite mera om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi.

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig i Portalen innan kursstart. Det kan du göra från och med Måndag den 24 augusti till och med Tisdag 1 september. Om du inte har registrerat dig i Portalen senast den 1 september förlorar du din plats på kursen.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id. Längre ner på den här sidan hittar du information om hur du aktiverar.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Tisdag 1 september

    Tid: 10.15

    Schemalänk publiceras här senast 30 dagar innan kursstart.

    Linda Bogren is inviting you to a scheduled Zoom meeting.
    Join Zoom Meeting
    https://umu.zoom.us/j/63692007626?pwd=YW9UVmxMcm1uMzJIeE1md2NoazJwQT09
    Meeting ID: 636 9200 7626
    Password: 508916
    One tap mobile
    +46850539728,,63692007626# Sweden
    +46844682488,,63692007626# Sweden


    Observera att schemat är preliminärt fram till en månad före kursstart.

    Det går också att se hela schemat i ett textformat.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Kursen ger dig en första orientering i designämnets konstnärliga, kreativa och praktiska sidor, med fokus på traditionell tvådimensionell formgivning och konsthantverk (exempelvis grafik, typografi, fotografi, teckning m.m.). Under kursens gång bygger du en personlig portfölj med praktiska arbetsprover för att till exempel kunna söka designutbildningar eller andra konstnärligt baserade utbildningar eller yrken.

    Lärplattformen Canvas
    För den här kursen använder vi lärplattformen Canvas. Där hittar du allt du behöver för kursen, som till exempel schema, instruktioner för övningar, lista över kursdeltagare och meddelanden från läraren. Det är också på lärplattformen du lämnar in dina uppgifter.
    Uppgift om hur du loggar in på Canvas/kursen får du vid kursstart.
    Här hittar du en genväg till Canvas. https://www.umu.se/student/

    Förbrukningsmaterial och utrustning
    Kursen är indelad i veckovisa uppgifter och teman. Uppgifterna kräver visst material och viss utrustning som kan variera beroende på med vad och hur du föredrar att jobba. Ett exempel är uppgiften Illustration, där du har stor frihet att själv avgöra om ni vill jobba digitalt till 100% eller kanske en blandning där du delvis jobbar analogt. Detta gör det svårt att fullständigt ange vilket material och vilken utrustning du behöver till kursen. Det grundläggande förbrukningsmaterialet är:
    - enklare vitt papper att skissa på samt några ark svart papper
    - blyertspenna (eller pennor du själv föredrar)
    - sax, brytbladskniv, tejp
    - linjal, lim (att limma papper med)
    - 3 till 4 akvarellpapper med finare gräng, 300g, storlek 30 x 40 cm.

    Ett tema under kursen kommer att vara återbruk, så samla gärna på dig förpackningar från din vardag och annat som du tycker ser intressant ut av någon anledning, det kan exempelvis vara godispapper eller omslagspapper.
    Ett annat tema under kursen handlar om fotografi, och där kommer du själv att fotografera. Skolan har möjlighet att låna ut systemkameror på plats men det kommer även att fungera med mobilkamera.

    Undervisningen kommer att genomföras på distans av försiktighetsskäl på grund av det rådande läget med covid-19. Undervisningen planeras därför att genomföras via Zoom.

    Skolan har datorlabb som är bokade för kursen under olika dagar. Utöver bokningarna som ni finner i schemat av datorlabb kommer det att vara begränsad tillgänglighet av datorer. Om du behöver få tillgång till datorlabb utanför schemalagd tid så måste bokning ske genom lärare.

    Undervisning i digitalmiljö kommer att genomföras i Adobe-miljöer. Dessa programvaror kommer endast kunna erbjudas från datorlabb i skolan. Som alternativ till Adobe-mjukvarorna finns alternativa kostnadsfria programvaror att presenterade på Canvas.

    Fäll ihop
  • Praktisk information

    Kontakt med skolan
    Frågor kan ställas till kursansvarig lärare Linda Bogren eller till utbildningssamordnare Birgitta Sundberg.

    Närvaro
    Vi har vissa undervisningstillfällen med obligatorisk närvaro. Kravet på närvaro beror på att dessa inslag innehåller praktiska övningar, seminarier eller handledning av prövande karaktär, och alltså vägs in vid betygsättningen. Vi har naturligtvis förståelse för att man kan ha andra åtaganden som gör det svårt att delta i alla kursdagar. Ta därför kontakt med respektive lärare/handledare om du vet att du kommer att vara borta, eller om du blir sjuk, för att kunna göra en överenskommelse med den personen om hur du ska få kursinformation samt eventuella kompletteringsuppgifter.

    Ingen akademisk kvart
    På Designhögskolan använder vi ingen akademisk kvart, vilket betyder att när det står kl 9 i ett schema så betyder det 09.00. Kurstiderna är 9.00-12.00 samt 13.00-16.00 om inte annat anges i schemat eller av läraren/föreläsaren.

    Schemaändringar
    På grund av rådande omständigheter med corona kan undervisning och förutsättningar för undervisning komma att ändras, ibland med kort varsel beroende på förändrade riktlinjer. Det kan även vara så att undervisande och administrativ personal blir sjuk vilket medför att inplanerade undervisningspass och tider kan komma att förändra i schemat. Är det på väldigt kort varsel (samma morgon), meddelar vi via e-post och/eller sms. Annars uppdateras schemat online kontinuerligt. Ta för vana att kolla schemat dagligen för att alltid ha aktuell information.

    Ytterdörrar
    Designhögskolans dörrar kommer att vara öppet under begränsade tider och i dagsläget gäller att skolan endast är öppet när det sker undervisning på plats. Vilka öppettider som gäller kommer att meddelas på Canvas. Vi vet idag inte under vilka tider som du som student kan använda ditt UmU kort. Programmeringen av kortet görs inte förrän du har registrerats på kursen. Behörigheten kommer att var begränsat utifrån riktlinjer för undervisning under coronatiden. Umu-kortet kommer att vara begränsat till de lokaler som används under kursen.

    Datorlabb
    Våra datorlabb brukar vara bokade för undervisning 9-16. Pga av covid-19 så kommer man i de flesta fall inte kunna använda labben under dagtid under andra tider än de som är bokade enligt kursens aktuella schema eller enligt särskild överenskommelse med lärare. OBS! För att kunna arbeta i våra datorlabb måste du ha aktiverat ett CAS användarkonto och skapat student e-postadress.

    Utskrifter
    UmU kortet kan tyvärr inte användas för kopiering och utskrifter. Du får information om hur det hanteras i början av kursen.

    Generell information: Wozzop
    Varje måndag klockan 10.15 hålls en generell veckoinformation för studenter och lärare, i dagsläget sker detta digitalt. Vill ni ta upp något på info-stunden går det bra att göra det spontant. Kontakta annars kursansvarig lärare så tar hen upp det i ert ställe. Information/länk meddelas senare.

    Onsdagsföreläsningar
    På onsdagar är det ofta aktiviteter i form av öppna föreläsningar av inbjudna yrkesverksamma designer eller andra intressanta personer. Information om föreläsningar sätts upp på anslagstavlor och väggar, samt meddelas på Wozzop. Onsdagsföreläsningar kan komma att påverkas av de riktlinjer som gäller under hösten. Information/länk till Zoom meddelas senare.

    Skolmöten
    Klockan 13 den första onsdagen i varje månad (utom september och juni) hålls ett gemensamt informations- och diskussionsmöte för alla studenter och all personal. Alla som vill informera om något, eller ta upp något till diskussion är välkomna att antingen anmäla det i förväg till prefekten, eller ta upp det under mötet själv eller genom en studentrepresentant, lärare eller annan personal. I dagsläget sker skolmöten digitalt. Information/länk till Zoom meddelas senare.

    Fika/Lunch
    Konstnärligt Campus har en restaurang/café, Hansson & Hammar. I dagsläget vet vi inte under vilka förutsättningar som restaurangen är tillgänglig. Vi ber dig därför att söka information om vilka riktlinjer som gäller för Hansson & Hammar. Vid uppvisande av studentkort kan man få studentrabatt. I restaurangen finns också mikrovågsugnar om man vill värma egen mat.
    I Designhögskolans studentkök finns mikrovågsugnar för den som vill värma medhavd mat. Förutsättningar för användande av studentköket m.m. kommer att meddelas vid kursintroduktionen.
    Det finns kaffeautomater på skolan men då krävs det att du har med egen mugg. Betalning sker genom betalkort. Varu- och dryckesautomater finns i anslutning till verkstad/bottenvåning.

    Fäll ihop
  • Omständigheter rörande Covid-19

    Kursen genomförs på distans utifrån de regler och riktlinjer för undervisning som gäller för Umeå universitet gällande covid-19. Det innebär att Designhögskolan anpassar all undervisning utifrån den verksamhet som sker och vi arbetar med social distansiering, digitala möten när vi träffas i stora grupper, reglerade tider för att vara på skolan etc. Designhögskolan har ett kontinuerligt arbetsmiljöarbete som omfattar personal och studenter vilket innebär att förutsättningar för undervisning kan komma att förändras och anpassas under kursen.
    Om universitets riktlinjer och förutsättningar för undervisning förändras kan det påverka kursens upplägg, genomförande m.m. Vi ser i dagsläget att kursen är möjlig att genomföra på ett bra sätt, men det innebär att personal och studenter tar ett individuellt ansvar att följa riktlinjer och ramar för undervisning.

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Välkommen till Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben. Både för dig som studerar på campus eller för dig som läser helt på distans. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt Umu-id eller att logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Som student har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365 under din studietid. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster som kan underlätta din studietid och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Läs om Office 365 och hur du installera det till din dator.

    Fäll ihop
  • Ny på universitetet – introduktionsföreläsningar

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till digitala studiestartsföreläsningar 11-14 januari, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om? 

    • Ny på universitetet – en överblick 
    • Varför finns studentkåren? 
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera 
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden 
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför ber vi dig att i första hand mejla, ringa eller chatta med oss.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)