Huvudområden och successiv fördjupning:
Arbetsterapi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: För denna kurs ges endast betyget G Godkänd eller U Underkänd
Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi
Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut-, och idrottsfysiologprogrammen, 2020-05-20
Reviderad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut-, och idrottsfysiologprogrammen, 2022-04-27
Innehåll
Kursen syftar till att utveckla kunskap om hur olika sjukdomstillstånd och funktionsnedsättningar inom områdena psykiatri, neuropsykiatri och utvecklingsstörning inverkar på personers fungerande i vardagen, samt vilka olika former av behandling och insatser som vanligen tillämpas. Kursen syftar även till att utveckla förståelse för hur det kan vara att leva med psykisk ohälsa, som egenerfaren och som anhörig. Innehållet relateras till människor i alla åldrar.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse: 1. Redogöra för sjukdomar och funktionsnedsättningar inom områdena psykiatri, neuropsykiatri och utvecklingsstörning samt inverkan på aktivitetsförmåga och behandling vid dessa tillstånd 2. Namnge och förklara centrala begrepp 3. Beskriva konsekvenser av kognitiva funktionsnedsättningar och inlärningssvårigheter
Färdigheter och förmåga: 4. Analysera och pedagogiskt presentera Socialstyrelsens nationella riktlinjer inom aktuella områden
Värderingsförmåga och förhållningssätt: 5. Reflektera över och beskriva innebörden av psykisk ohälsa i vardagen och diskutera hur aktuella samhällstrender kan inverka på människors psykiska hälsa
Behörighetskrav
Genomgångna kurser motsvarande termin 1 och 2 inom arbetsterapeutprogrammet, enligt utbildningsplan.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs huvudsakligen i form av föreläsningar och självstudier. Även uppgifter i form av case förekommer, samt tillfällen där studenter möts i mindre grupper för reflektion och diskussion utifrån film och litteratur. Obligatoriska undervisningsmoment av prövande karaktär anges i schemat. Informationstekniska inslag kan förekomma i undervisningen och kräver tillgång till internetuppkopplad dator.
Examination
FSR 1-3 examineras genom ett individuellt skriftligt prov FSR 4 genom en muntlig presentation i grupp med individuell bedömning FSR 5 genom ett individuellt skriftligt reflektionsprotokoll
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Alla obligatoriska moment utgör bedömningsunderlag för betyg på kursen. Bedömningskriterier anges i kursens uppgiftsbeskrivningar. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda och bedömda.
I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimligt proportionell uppgift anges. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie tillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för programmet.
Examinator kan besluta att komplettering är möjlig för att nå godkänt resultat och ska anpassas individuellt utifrån det/ de mål som inte uppnåtts. Komplettering ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet, men före nästa examinationstillfälle.
Om examinator beslutat att komplettering är möjlig har studenten rätt att välja komplettering eller att istället göra ett omprov för att ha möjlighet att uppnå ett högre betyg än godkänt.
I det fall kursen har upphört att gälla eller kursplanen genomgått större förändringar ska prov/förnyat prov som baseras på samma kursplan som ordinarie tentamen garanteras under 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Tillgodoräknande Student har rätt att få prövat om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. För närmare information se Högskoleförordningen samt http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden. Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskola. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
Övriga föreskrifter
Studierna ska bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För student som bryter mot Umeå universitets plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen 10 kap.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.