Hoppa direkt till innehållet

Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 15 april 2021)

printicon

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Handelsrättslig översiktskurs

Du är antagen till kursen Handelsrättslig översiktskurs vt.2020. Här hittar du viktig information om vad du behöver göra innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här, så hör av dig till oss via kontaktformuläret längst ned på sidan. Välkommen till kursen, vi ses i mars!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig på Studentwebben innan kursstart. Webbregistreringen öppnar 18 mars och funktionen kommer att vara öppen till och med 26 mars.

    För att du ska kunna registrera dig på kursen krävs det att du är antagen till kursen och att du har aktiverat ditt Umu-id. Umeå universitet erbjuder alla studenter ett användarkonto i samband med antagningen och mer information hittar du nedan, under rubriken : "Ny vid Umeå universitet".

    Kursen startar onsdagen den 25 mars klockan 9.15 i hörsal N360 med en introduktion till kursen, direkt följt av en föreläsning som introducerar dig till juridiken.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    2020-03-25

    Tid: 09:15

    Plats: Hörsal N360

    Fäll ihop

Om kursen

  • Programmets/kursens upplägg

    Under kursen får du möjlighet att utöka dina kunskaper inom flera av de rättsområden som påverkar både företag och enskilda individer. Nedan följer en del information, främst om kursens upplägg och administration.                                 

    Till det första övningstillfället ska du även ha skaffat en lagbok. Det brukar finnas bättre begagnade lagböcker att köpa på Juridiska institutionens studentexpedition. Lagbok är helt nödvändig och behövs redan från början eftersom vi bl.a. inleder kursen med lagboksövningar. På den här kursen bör du välja den blå eller svarta lagboken eftersom den gröna lagboken t.ex. inte innehåller de skatterättsliga bestämmelserna och inte heller bestämmelserna inom EU-rätten. Lagboken bör vara så ny som möjligt och rekommenderas inte vara äldre än två år. OBS! Det är studentens eget ansvar att hålla sig med gällande lagtext.

    Seminarierna, kursens dugga, likväl som den skriftliga tentamen som avslutar kursen är examinerande.

    Undervisningen – form och upplägg
    Kursen är vad man kallar problembaserad. Det innebär att ni jobbar med juridisk problemlösning vid seminarier och basgruppsarbeten. Seminarierna utgör kursens bas men de kompletteras av föreläsningar, streamade föreläsningar via kurshemsidan, powerpoint-bilder med ljudfiler och några inledande övningar

    Seminarierna
    Alla seminarieuppgifter innehåller juridiska problem och frågor. Dessa skall alltid först förberedas i basgrupperna, dvs. mindre arbetsgrupper om 5-6 pers. Basgruppsindelningen görs av kursansvarig efter kursstart.

    Seminarierna innebär att studenterna redovisar och diskuterar uppgifterna och de juridiska problemen i en seminariegrupp om ca 25 personer tillsammans med läraren. Att bolla resonemang och argument i grupper är ett viktigt bidrag till inlärningen.

    Observera att alla seminarier förutsätter att du är väl förberedd och aktivt deltar i diskussioner och förberedande basgruppsarbete. Som förberedelse inför basgruppsarbetet bör du även noga läsa de avsnitt där de aktuella rättsområdena behandlas i kurslitteraturen. Vi rekommenderar även att du innan seminarierna och innan basgruppsträffarna tar del av de inspelade föreläsningar som berör rättsområdet i fråga, t ex tittar på föreläsningen i köprätt innan seminariet i köprätt osv. På så sätt får du ut mer av seminariet och skapar en god rutin för dina studier.

    Alla seminarier är obligatoriska vilket innebär att ett aktivt närvarande krävs samt att komplettering måste göras om ett seminarium av någon anledning missas.

    Kurskrav och examination
    En skriftlig tentamen avslutar kursen. Tentamen innehåller vanligtvis fem– sex frågor á sex poäng, oftast problemorienterade, som ska lösas inom max fem timmar. För godkänt resultat krävs 50 % och för betyget väl godkänd krävs 75 %. Om du uteblir eller blir underkänd vid det första tentamenstillfället kan ett nytt försök göras vid omtentamen. Mer information om tentamen, vilka hjälpmedel som är tillåtna m.m., kommer du att få under kursens gång.

    Än en gång – varmt välkommen till kursen!

    Tobias Indén, kursansvarig.

     

    Tobias Indén, 090-786 77 12, tobias.inden@umu.se

    Kursadministratör: Linda Andersson, 090-786 68 59, linda.k.andersson@umu.se

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Med anledning av Covid-19

    Så kul att du sökt till oss, och vi ser framemot att ses! Vi lever fortfarande i en annorlunda tid, som påverkar våra utbildningar på olika sätt. Till exempel kan vissa delar av undervisningen ske på distans, så att vi inte samlas alla på campus samtidigt och kan hålla avstånd till varandra.

    Om du vill hålla dig uppdaterad om vad som händer och hur dina studier kan komma att påverkas, håller du koll på Studentwebben! Där hittar du också råd, tips och verktyg för studier och samarbete på distans. Sidorna uppdateras löpande, så fort det kommer nya regler eller rekommendationer.

    Förändringar på grund av Covid-19

    Fäll ihop
  • Välkommen ny student på Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id!

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    Om du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Jag vill veta mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt konto eller logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför vill vi helst att du i första hand mejlar, ringer eller chattar med oss.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)