Handledarutbildning för VFU-handledare, handledningssamtal
Jag som skriver det här heter Helena Rosqvist och är kursansvarig lärare på kursen. Innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi hörs vidare i slutet av augusti!
På denna kurs tillämpar vi självregistrering. Det innebär att du själv ska registrera dig innan kursstart. Det kan du göra mellan 24 aug - 9 sep.
Det är oerhört viktigt att du registrerar dig under dessa dagar, även om kursen ska påbörjas senare. Om du inte har registrerat dig innan den 9 september riskerar du att förlora din plats på kursen. Instruktioner för självregistrering hittar du här: https://www.umu.se/student/mina-studier/registrering-pa-kurs/
För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id (användarkonto) först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!
Kursen startar måndag den 31 augusti i lärplattformen Canvas. Du loggar in i Canvas med ditt aktiverade Umu-id (användarkonto).
Har du tänkt läsa båda handledarkurserna, men efter varandra - kontakta då den institution som är ansvarig för den kurs du väljer att läsa som andra kurs och meddela ditt studieupplägg. Detta för att undvika att du uppfattas som en inaktiv student.
Den här kursen ges helt på distans. Det innebär att du bedriver det mesta av studierna på egen hand och att du har stöd från lärare och hittar kursmaterial i den virtuella lärmiljön Canvas. I lärmiljön kommer du att finna det kursmaterial du behöver för kursens genomförande.
Hör gärna av dig till mig om du har funderingar kring något som rör kursen.
Första inlämningstillfället för kursens examinerande uppgift är fredag den 6 november och det andra inlämningstillfället är fredag den 15 januari. Uppgiften lämnas in i Canvas under Uppgifter.
Återigen, varmt välkommen till kursen! Med vänlig hälsning Helena Rosqvist
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska: • registrera dig på kurser • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat • kolla din studentmejl • skaffa Umu-kort • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 22-25 augusti då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Det här får du vet mer om:
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.