Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Handledarutbildning för VFU-handledare, handledningssamtal

Hej och välkommen till handledarutbildningen, handledningssamtal. Jag Agneta Malmedal är kursansvarig lärare på kursen. Med mig i kursen arbetar även Maria Forsgren Hellberg. Inför kursstart måste du göra några saker innan du kan börja. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till mig eller vår studieadministratör, du hittar våra kontaktuppgifter nedan. Vi ses i januari!

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja till din studieplats

    Om du har blivit antagen till en utbildning eller fått en reservplats måste du tacka ja för att behålla din plats. Vill du inte ha din plats, kan du låta en reserv få den genom att lämna återbud. Tacka ja eller nej gör du på Mina sidor på Antagning.se senast den 19 december 2022.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    På denna kurs tillämpar vi självregistrering, vilket innebär att du själv ska logga in och registrera dig via studentwebben. Det kan du göra mellan 9-16 januari.

    Det är oerhört viktigt att du registrerar dig under dessa dagar! Om du inte har registrerat dig senast den 16 januari förlorar du din plats på kursen. 

    För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!

    1. Jag vill aktivera mitt Umu-id
    2. Jag har aktiverat mitt Umu-id och vill registrera mig

    Om du får problem med att skapa ditt Umu-id eller har glömt dina inloggningsuppgifter måste du kontakta IT-supporten.
    Hjälp hittar du här.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Måndag 16 jan 2023

    Tid: Någon gång under dagen

    Kursen startar måndag den 16 januari. Den lärplattform som kommer att användas är Canvas, och du loggar in där med ditt aktiverade Umu-id (användarkonto).

    Har du tänkt läsa båda handledarkurserna, men efter varandra - kontakta då den institution som är ansvarig för den kurs du väljer att läsa som andra kurs och meddela ditt studieupplägg. Detta för att undvika att du uppfattas som en inaktiv student.

    Jag vill logga in i Canvas

    Om du inte kan se din kurs i Canvas beror det sannolikt på att kurssajten inte är publicerad för er studenter ännu, alternativt att du inte har registrerat dig på kursen än.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg och kontaktuppgifter

    Den här kursen ges helt på distans. Det innebär att du bedriver studierna på egen hand när det passar dig. I den virtuella lärmiljön Canvas finner du inspelade föreläsningar och det kursmaterial du behöver för att genomföra kursen.

    Hör gärna av dig till mig om du har funderingar kring något som rör kursen.

    Agneta Malmedal
    e-post: agneta.malmedal@umu.se
    tel: 090-786 58 08

    Frågor av administrativ karaktär kan ni ställa till vår studieadministratör Christina Sander Nordin.

    Fäll ihop
  • Inlämning av uppgifter

    I kursen examineras en uppgift. Du kan lämna in din uppgift vid det första inlämningstillfället den 27 mars eller vid det andra inlämningstillfället den 4 juni. Uppgiften lämnas in i Canvas under Uppgifter.

    Fäll ihop
  • Aktivitetskontroll – visa att du avser att läsa kursen

    När du registrerat dig för en distanskurs och kursen väl startar, kommer du att bli uppmanad att utföra en uppgift. Detta är vad vi kallar "aktivitetskontroll" och den måste vi göra för att vara säkra på att de studenter som registrerat sig för våra kurser verkligen avser att läsa dem. Uppgiften består av att du uppmanas att svara på en fråga under Uppgift: Aktivitetskontroll i Canvas. Studenter som inte genomför uppgiften betraktas som inaktiva och för dessa studenter lägger vi in avbrott i studiesystemet. 

    Återigen, varmt välkommen till kursen!
    Med vänlig hälsning
    Agneta Malmedal

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)