Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Hem- och konsumentkunskap A

Du är antagen till kursen Hem- och konsumentkunskap A, 30 hp (50% studietakt) hos oss i höst. Jag som skriver det här brevet heter Cecilia Lindblom och är kursansvarig. Har du frågor eller funderingar som gäller kursen får du kontakta mig eller studieadministratören Patrik Wallström.

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    Det är du själv som ansvarar för att registrera dig på kursen. Det gör du genom att logga in på studentwebben med ditt Umu-Id. Läs mer nedan hur du aktiverar ditt Umu-id.

    Webbregistreringen är öppen mellan 27/8 – 1/9.

    Det är viktigt att du ser till att registrera dig i tid så du inte riskerar att förlora din plats på kursen eller få problem med CSN. Du kommer inte heller att kunna komma åt kursen i lärplattformen Canvas förrän du är registrerad.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    31 augusti 2020

    Tid: Valfri tid den 31 augusti

    Plats: Canvas

    Schemalänk publiceras här senast 30 dagar innan kursstart.

    Terminen startar v. 36 med tre självstudieveckor via lärplattformen Canvas, som öppnas måndagen 31/8. Observera att du inte kommer åt kurssajten förrän du är registrerad.

    Du bör se till att ha den obligatoriska litteraturen för modulerna ”Hem- och konsumentkunskap -en introduktion” samt ”Livet i hem och familj” tillgänglig då kursen startar.

    Observera att tisdag 1/9 klockan 15.30-17.00 kommer vi att ha en kursintroduktion och presentation via zoom. Länk till den zoomträffen kommer att skickas ut via lärplattformen första dagen på kursen.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg!

    Kursen går på distans med 50% studietakt, det innebär att du bedriver det mesta av studierna på egen hand och att du har stöd från lärare och hittar kursmaterial på lärplattformen Canvas.

    Dessutom består kurser av fyra veckoträffar (två träffar under hösten 2020 och två träffar under våren 2021). Eftersom träffarna innehåller obligatoriska moment måste du ha deltagit i dessa moment för att bli godkänd på kursen, vilket innebär att det är obligatoriskt att delta i träffarna.

    Veckoträffarna för hösten är v.39 och v.2.

    När det gäller träffen v.39 kommer den att genomföras via zoom som är ett videokonferensprogram. Det innebär att ni inte  kommer att träffas fysiskt på plats på campus den första träffen. När ni bli antagen på kursen och får tillgång till lärplattformen finns mer information att läsa om zoom. Vad gäller träffen v.2 är det fortfarande inte bestämt hur den kommer att genomföras men vi hoppas på en fysisk träff på plats.

    Fäll ihop
  • Kontakta oss!

    Studieadministratör:
    Patrik Wallström

    Kursansvarig lärare:
    Cecilia Lindblom

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)