TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Välkommen till kursen Industridesign för industriell ekonomi, vt 22
När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med måndag 10 januari till och med måndag 17 januari. Om du inte har registrerat dig senast den 17 januari förlorar du din plats på kursen.
Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.
Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).
Kontrollera att din e-postadress på Studentwebben är den e-postadress du vill att vi ska skicka meddelande till. Brådskande information skickas ut via e-post.
Fäll ihopSchema kan också fås in textformat.
Vi arbetar fortfarande med schemat som är preliminärt fram till en månad före kursstart.
Kursen kommer till stor del utföras digitalt.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, handledning, grupparbete och projektarbete. Kursen är indelad i ett flertal moment som examineras fortlöpande.
I de inledande momenten genomförs ett grupparbete som fokuserar på hur industridesign kan användas inom produktutveckling, på vilka krav som kan ställas vid upphandling av industridesign samt för dess strategiska betydelse vid utveckling av produkter.
Under kursen kommer ni också att skapa förståelse för designprocessen och designmetoder för att sedan bygga vidare med insikter om användarens betydelse i processen samt kreativa metoder. Vi tittar även på presentationsteknik och industridesignens historia.
Kurslitteratur
Den obligatoriska kurslitteraturen bör du ha köpt in eller lånat på UB så att du har dem vid kursstart.
Information om obligatorisk litteratur samt referenslitteratur hittar du i kursplanen. (Se under rubrik Börja kursen.)
Fäll ihopFör den här kursen använder vi lärplattformen Canvas. Där hittar du allt du behöver för kursen, som till exempel schema, instruktioner för övningar, lista över kursdeltagare och meddelanden från läraren. Det är också på lärplattformen du lämnar in dina uppgifter.
Logga in på Canvas och gå till Industridesign för industriell ekonomi. Du måste ha självregistrerat dig på kursen innan du kan se kursen.
Teknik för att delta i undervisning
För att delta i undervisningen krävs att ni har tillgång till dator med mikrofon och kamera.
Programvaror som kommer användas är alla tillgängliga för er studenter och guider finns på
https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/
Vi kommer att använda oss av Zoom och office 365 programvarorna inklusive Teams.
Fäll ihopKontakt med skolan
Frågor om kursen kan ställas till kursansvarig lärare Oscar Björk.
Problem med registrering, kontakta utbildningssamordnare Birgitta Sundberg.
Närvaro
Vi har vissa undervisningstillfällen med obligatorisk närvaro. Kravet på närvaro beror på att dessa inslag innehåller praktiska övningar, seminarier eller handledning av prövande karaktär, och alltså vägs in vid betygsättningen. Vi har naturligtvis förståelse för att man kan ha andra åtaganden som gör det svårt att delta i alla kursdagar. Ta därför kontakt med respektive lärare/handledare om du vet att du kommer att vara borta, eller om du blir sjuk, för att kunna göra en överenskommelse med den personen om hur du ska få kursinformation samt eventuella kompletteringsuppgifter.
Ingen akademisk kvart
På Designhögskolan använder vi ingen akademisk kvart, vilket betyder att när det står kl 9 i ett schema så betyder det 09.00. Kurstiderna är 9.00-12.00 samt 13.00-16.00 om inte annat anges i schemat eller av läraren/föreläsaren.
Schemaändringar
På grund av att vi har många externa besök och andra aktiviteter som kan dyka upp på kort varsel, och även externa lärare som kan måsta flytta undervisningspass ibland, kommer det säkerligen att ske ändringar av lokaler och tider i schemat. Är det på väldigt kort varsel (samma morgon), meddelar vi via e-post och/eller sms. Annars uppdateras schemat online kontinuerligt. Ta för vana att kolla schemat dagligen för att alltid ha aktuell information.
Generell information: Wozzop
Varje måndag klockan 10.15 hålls en generell veckoinformation för studenter och lärare via zoom digitalt. Vill ni ta upp något på info-stunden går det bra att bara komma dit och göra det spontant.
Onsdagsföreläsningar
På onsdagseftermiddagar är det ofta aktiviteter i form av öppna föreläsningar eller workshops med inbjudna yrkesverksamma designer eller andra intressanta personer. Information om föreläsningar sätts upp på anslagstavlor och väggar, samt meddelas på Wozzop.
Skolmöten
Klockan 13:00 den första onsdagen i varje månad (utom september och juni) hålls ett gemensamt informations- och diskussionsmöte för alla studenter och all personal – du som går en fristående kurs hos oss är alltså också välkommen. Alla som vill informera om något, eller ta upp något till diskussion är välkomna att antingen anmäla det i förväg till biträdande prefekt, eller ta upp det under mötet själv eller genom en studentrepresentant, lärare eller annan personal.
Öppna projektpresentationer
Alla projektpresentationer som hålls av studenter på Designhögskolan är öppna för alla andra studenter och anställda på skolan om inte annat sägs (ibland kan sekretess föreligga på grund av patentärenden). Veckans presentationer meddelas på Wozzop och på skärmen i entrén. Ta gärna tillfället i akt att sitta med på några presentationer i mån av tid – det brukar vara både roligt och lärorikt.
Aktivera ditt Umu-id
Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel
När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Så här aktiverar jag mitt Umu-id.
Det här funkar ju inte. Hjälp!
Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.
Fäll ihopSkaffa Umu-kort
När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som
Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.
Fäll ihopDigitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari
Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?
Tillgång till hela Microsoft Office 365
Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.
Office 365 och hur jag installerar det.
Fäll ihopOm något krånglar finns Infocenter
Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå.
Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).
Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.
Fäll ihop