Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Industridesign för industriell ekonomi

Välkommen till kursen Industridesign för industriell ekonomi, vt 22

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med måndag 10 januari till och med måndag 17 januari. Om du inte har registrerat dig senast den 17 januari förlorar du din plats på kursen.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    Kontrollera att din e-postadress på Studentwebben är den e-postadress du vill att vi ska skicka meddelande till. Brådskande information skickas ut via e-post.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Tisdag 18 januari

    Tid: 09.00

    Plats: Zoom

    Schema kan också fås in textformat.

    Vi arbetar fortfarande med schemat som är preliminärt fram till en månad före kursstart.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Kursen kommer till stor del utföras digitalt.

    Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, handledning, grupparbete och projektarbete. Kursen är indelad i ett flertal moment som examineras fortlöpande.
    I de inledande momenten genomförs ett grupparbete som fokuserar på hur industridesign kan användas inom produktutveckling, på vilka krav som kan ställas vid upphandling av industridesign samt för dess strategiska betydelse vid utveckling av produkter.
    Under kursen kommer ni också att skapa förståelse för designprocessen och designmetoder för att sedan bygga vidare med insikter om användarens betydelse i processen samt kreativa metoder. Vi tittar även på presentationsteknik och industridesignens historia.

    Kurslitteratur
    Den obligatoriska kurslitteraturen bör du ha köpt in eller lånat på UB så att du har dem vid kursstart.

    Information om obligatorisk litteratur samt referenslitteratur hittar du i kursplanen. (Se under rubrik Börja kursen.)

    Fäll ihop
  • Lärarplattformen Canvas

    För den här kursen använder vi lärplattformen Canvas. Där hittar du allt du behöver för kursen, som till exempel schema, instruktioner för övningar, lista över kursdeltagare och meddelanden från läraren. Det är också på lärplattformen du lämnar in dina uppgifter.

    Logga in på Canvas och gå till Industridesign för industriell ekonomi. Du måste ha självregistrerat dig på kursen innan du kan se kursen.

    Teknik för att delta i undervisning
    För att delta i undervisningen krävs att ni har tillgång till dator med mikrofon och kamera.

    Programvaror som kommer användas är alla tillgängliga för er studenter och guider finns på
    https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/

    Vi kommer att använda oss av Zoom och office 365 programvarorna inklusive Teams.

    Fäll ihop
  • Praktisk information

    Kontakt med skolan
    Frågor om kursen kan ställas till kursansvarig lärare Oscar Björk.
    Problem med registrering, kontakta utbildningssamordnare Birgitta Sundberg.

    Närvaro
    Vi har vissa undervisningstillfällen med obligatorisk närvaro. Kravet på närvaro beror på att dessa inslag innehåller praktiska övningar, seminarier eller handledning av prövande karaktär, och alltså vägs in vid betygsättningen. Vi har naturligtvis förståelse för att man kan ha andra åtaganden som gör det svårt att delta i alla kursdagar. Ta därför kontakt med respektive lärare/handledare om du vet att du kommer att vara borta, eller om du blir sjuk, för att kunna göra en överenskommelse med den personen om hur du ska få kursinformation samt eventuella kompletteringsuppgifter.

    Ingen akademisk kvart
    På Designhögskolan använder vi ingen akademisk kvart, vilket betyder att när det står kl 9 i ett schema så betyder det 09.00. Kurstiderna är 9.00-12.00 samt 13.00-16.00 om inte annat anges i schemat eller av läraren/föreläsaren.

    Schemaändringar
    På grund av att vi har många externa besök och andra aktiviteter som kan dyka upp på kort varsel, och även externa lärare som kan måsta flytta undervisningspass ibland, kommer det säkerligen att ske ändringar av lokaler och tider i schemat. Är det på väldigt kort varsel (samma morgon), meddelar vi via e-post och/eller sms. Annars uppdateras schemat online kontinuerligt. Ta för vana att kolla schemat dagligen för att alltid ha aktuell information.

    Generell information: Wozzop
    Varje måndag klockan 10.15 hålls en generell veckoinformation för studenter och lärare via zoom digitalt. Vill ni ta upp något på info-stunden går det bra att bara komma dit och göra det spontant.

    Onsdagsföreläsningar
    På onsdagseftermiddagar är det ofta aktiviteter i form av öppna föreläsningar eller workshops med inbjudna yrkesverksamma designer eller andra intressanta personer. Information om föreläsningar sätts upp på anslagstavlor och väggar, samt meddelas på Wozzop.

    Skolmöten
    Klockan 13:00 den första onsdagen i varje månad (utom september och juni) hålls ett gemensamt informations- och diskussionsmöte för alla studenter och all personal – du som går en fristående kurs hos oss är alltså också välkommen. Alla som vill informera om något, eller ta upp något till diskussion är välkomna att antingen anmäla det i förväg till biträdande prefekt, eller ta upp det under mötet själv eller genom en studentrepresentant, lärare eller annan personal.

    Öppna projektpresentationer
    Alla projektpresentationer som hålls av studenter på Designhögskolan är öppna för alla andra studenter och anställda på skolan om inte annat sägs (ibland kan sekretess föreligga på grund av patentärenden). Veckans presentationer meddelas på Wozzop och på skärmen i entrén. Ta gärna tillfället i akt att sitta med på några presentationer i mån av tid – det brukar vara både roligt och lärorikt.

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 23–26 augusti

    Det kan vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala studiestartsföreläsningar 23–26 augusti, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om? 

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå.

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)