Välkommen till kursen Introduktion till läraryrket 7,5 hp. Innan du kan börja studera måste du göra några saker före själva kursstarten. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student.
Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.
Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.
Registreringen är öppen från 2022-09-22 till och med 2022-09-30. Om du inte har registrerat dig senast den 30 september, förlorar du din plats på kursen.
Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period, måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering. Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).
Välkomna till kursen Introduktion till läraryrket, 7,5 hp
Kursen pågår 2022-09-29 – 2022-12-01
Kursen går helt på distans, men innehåller några träffar på Zoom. På kursen använder vi den digitala kursplattformen Canvas där material samt information kommer att finnas.
Kursen består av tre teman som behandlar olika aspekter av läraryrket, dessa innehåller:
- Ledarskap i klassrummet, sociala relationer, lärmiljöer
- Skolans historia och skoljuridik
I tema ett utforskar vi vilka olika styrdokument som lärare måste förhålla sig till, bland annat pratar vi om skolans värdegrund och vad den innebär. Vi kommer också att prata om vad det innebär att arbeta som lärare utifrån olika aspekter av yrket. I tema två fortsätter vi att fokusera på olika aspekter av läraryrket i form av olika typer av ledarskap, vikten av att ha goda relationer till sina elever och hur olika lärmiljöer kan påverka elevernas lärande. Och slutligen, i tema tre kommer vi att titta på den svenska skolan utifrån ett historiskt perspektiv samt fördjupa oss lite mer i skoljuridiken.
På kursen kommer det att vara fyra examinationer. Inom varje tema kommer det att vara ett examinerande seminarium som genomförs muntligt via Zoom. Det kommer också att vara en individuell skriftlig uppgift som ska lämnas in i slutet av kursen.
Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?
Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.
Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå.