TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Välkommen till kursen Introduktion till läraryrket 7,5 hp. Innan du kan börja studera måste du göra några saker före själva kursstarten. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student.
Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.
Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Registreringen är öppen från 2024-09-25 till och med 2024-10-03. Om du inte har registrerat dig senast den 3 oktober, förlorar du din plats på kursen.
Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period, måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering. Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).
Alla frågor om registrering kan du maila in till administration.pedag@umu.se så hjälper vi dig.
För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id. Se instruktioner längre ner på denna sida.
Välkomna till kursen Introduktion till läraryrket, 7,5 hp
Kursen pågår 2024-10-02 – 2024-12-03
Kursen går helt på distans, men innehåller några träffar på Zoom. På kursen använder vi den digitala kursplattformen Canvas där material samt information kommer att finnas.
Kursen består av tre teman som behandlar olika aspekter av läraryrket, dessa innehåller:
- Skolans uppdrag, styrdokument, läraruppdraget, didaktik
- Ledarskap i klassrummet, sociala relationer, lärmiljöer
- Skolans historia och skoljuridik
I tema ett utforskar vi vilka olika styrdokument som lärare måste förhålla sig till, bland annat pratar vi om skolans värdegrund och vad den innebär. Vi kommer också att prata om vad det innebär att arbeta som lärare utifrån olika aspekter av yrket. I tema två fortsätter vi att fokusera på olika aspekter av läraryrket i form av olika typer av ledarskap, vikten av att ha goda relationer till sina elever och hur olika lärmiljöer kan påverka elevernas lärande. Och slutligen, i tema tre kommer vi att titta på den svenska skolan utifrån ett historiskt perspektiv samt fördjupa oss lite mer i skoljuridiken.
På kursen kommer det att vara fyra examinationer. Inom varje tema kommer det att vara ett examinerande seminarium som genomförs muntligt via Zoom. Det kommer också att vara en individuell skriftlig uppgift som ska lämnas in i slutet av kursen.
Vi ser fram emot att träffas i höst.
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.