Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Klinisk farmaci

Du läser kursen på Institutionen för Integrativ Medicinsk Biologi (IMB), kursansvarig är Maria Gustafsson och studieadministratör Nadia Ferry Yassin nadia.ferry@umu.se

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    Du måste registrera dig på varje kurs som du läser på universitetet. Genom att registrera dig vid varje kursstart kommer du med på kurslistor, får tillgång till kurssajter, du är försäkrad under kursens gång, dina betyg kan registreras och CSN kan se att du studerar.

    Vi använder oss av webbregistrering på kursen. Webbregistreringen är öppen en vecka före kursstart och stänger natten till kursstart kl. 24.00. Det är viktigt att du registrerar dig på kursen inom utsatt tid, annars kommer du att förlora din möjlighet att delta på kursen. Mer information om hur registreringen går till hittar du här: https://www.umu.se/student/mina-studier/sa-funkar-studentwebben/

    På antagningsbeskedet framgår det om du har blivit antagen med villkor. Du blir antagen med villkor till samtliga kurser som har behörighetskrav, uppfyller du kravet kommer studieadministratören för kursen att lyfta ditt villkor ca 1 vecka innan kursen startar, därefter kan du registrera dig via studentwebben.

    Får du problem med registreringen ska du kontakta studieadministratör för den kurs du läser (kontaktuppgifter finnas i Kursöversikt i Canvas programsajten Farmaciprogrammen). Ange alltid namn, personnummer och kursnamn i meddelandet om du skickar e-post.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    2022-03-14

    Tid: 10:15

    Plats: https://umu.zoom.us/my/mariagustafsson

    Schemat blir tillgängligt fyra veckor före kursstart. För detaljschema besök programsajten i Canvas, se År4&1APO/MAF

    Fäll ihop

Om kursen

  • Information från kursansvarig

    Du är antagen till kursen Klinisk farmaci vid Umeå universitet. Jag som skriver det här brevet heter Maria Gustafsson och är kursansvarig. Jag vill med detta brev hälsa dig varmt välkommen till kursen samt passa på att skicka med en del information. 

    Upplägg
    Under kursen går vi igenom metoder för klinisk farmaceutiskt arbete. Du kommer att arbeta med och diskutera komplexa patientfall, med fokus på läkemedelsrelaterade problem. Du kommer att öva på att dokumentera patientfall och att presentera dessa muntlig och skriftligt i Zoom. Du kommer även att öva på att framföra dina förslag på rond och prata med patient.

    Kursstart
    Kursen ges på distans. Det innebär att du bedriver det mesta av studierna på egen hand och att du har stöd från lärare och hittar kursmaterial på lärplattformen (Canvas). Kursen startar den 14 mars med en kursintroduktion i Zoom klockan 10.15. Zoom är det program som vi använder för att ha möten med headset och webbkamera. För att komma till mötesrummet används följande länk: https://umu.zoom.us/my/mariagustafsson. För att kunna delta i möten behöver du ladda ner programmet till din dator. Information om hur du gör det finns här: https://manual.its.umu.se/ladda-hem-och-installera-zoom-for-windows/ (för PC) och https://manual.its.umu.se/ladda-hem-och-installera-zoom-pa-mac-os/ (för Mac). Under den här kursen använder vi lärplattformen Canvas. Där hittar du information om kursen, lista över kursdeltagare och meddelanden från läraren. Där finns också allt lektionsmaterial som t.ex. videoföreläsningar, seminarieuppgifter, länkar och artiklar. Canvas används också för informationsutbyte under kursen, här finns t.ex. möjlighet att ställa frågor till kursansvarig. För att komma in på lärplattformen loggar du in med ditt UmU-id. Kurssidan i Canvas blir tillgänglig i samband med kursstart. Schemat för kursen blir tillgängligt senast fyra veckor innan kursstart. Schemat kommer att läggas ut på programsajten i Canvas.

    Träffar under kursen
    Träffar under kursen sker endast på distans i Zoom.

    Obligatoriska moment
    För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov, seminarier och obligatoriska moment är godkända.

    • Minst betyget godkänt på skriftlig tentamen
    • Deltagande vid obligatoriska moment vid samlingar i Zoom
    • Deltagande vid alla seminarier, där ett aktivt deltagande krävs för godkänt betyg.
    • Ett seminarium är examinerande
    • Inlämnad reflektion

    Tentamen
    Tentamen på kursen kommer att hållas som en hemtentamen (datum 13 april 2022). Anmälan till tentamen sker till studieadministratör Nadia Ferry Yassin senast tio dagar innan tentamen (kontaktuppgifter se nedan).

    Kurslitteratur
    I kursen ingår ingen obligatorisk kursbok. Länkar till olika websidor (som exempelvis FASS, Läkemedelsboken, Läkemedelsverket, Socialstyrelsen, SBU och sjukvårdens egna riktlinjer och rekommendationer) och annat material som finns tillgängligt via Canvas ingår som kurslitteratur. Fas ut 3 – att utvärdera, ifrågasätta och skonsamt avsluta läkemedelsbehandling - kommer att finnas tillgänglig elektroniskt. Referenslitteratur finns angivet i Canvas.

    Kontakta oss
    Hör gärna av dig till oss om du har funderingar kring något som rör kursen.

    Kursansvarig
    Maria Gustafsson
    E-post: maria.gustafsson@umu.se
    Integrativ medicinsk biologi
    Umeå universitet
    901 87 Umeå

    Studieadministratör
    Nadia Ferry Yassin
    Tel. 090-786 95 10
    E-post: nadia.ferry@umu.se
    Integrativ medicinsk biologi
    Umeå universitet
    901 87 Umeå

     

    Fäll ihop
  • Canvas Programsajt och Kurssajt

    Vi använder oss av läroplattformen Canvas och e-mötesprogrammet Zoom på utbildningen.

    Canvas programsajt

    Vi har skapat en programsajt för samtliga farmacistudenter (Receptarieprogrammet, Apotekarprogrammet och Master i farmaci) som heter Farmaciprogrammen och finns i Canvas. I programsajten finns mer utförlig information om de tröskelkrav som finns under utbildningen, vanliga frågor och svar om dina studier och kursöversikt. I kursöversikt kan du se vilka tider som kurserna du ska läsa går och vem du ska kontakta vid frågor.

    Canvas kurssajt

    På kurssajten i Canvas kommer du att se en lista över kursdeltagare, hitta det självstudiematerial du behöver, som exempelvis inspelade föreläsningar, instuderingsfrågor och läsanvisningar. Där sker även vissa schemalagda examinationer och andra aktiviteter. Det mesta av kommunikationen med dina lärare och kursare har du i Canvas kurssajterna. Samtliga antagna studenter ser Canvassajterna för sina kurser senast samma dag som kursen startar, efter två dagar är kurssajten i Canvas endast tillgänglig för registrerade studenter.

    Övrig information hittar du i studentwebben i högermenyn.

    Fäll ihop
  • Anmälan till tentamen

    Vi använder oss inte av anmälan till tentamen via studentwebben för kurser inom farmaciutbildningarna.  Du kan anmäla dig till tentamen senast 10 dagar innan tentamensdatum. För anmälan till tentamen se anvisningar i Canvas programsajten farmaciprogrammen. 

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Välkommen till Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben. Både för dig som studerar på campus eller för dig som läser helt på distans. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt Umu-id eller att logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Som student har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365 under din studietid. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster som kan underlätta din studietid och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Läs om Office 365 och hur du installera det till din dator.

    Fäll ihop
  • Ny på universitetet – studiestartsföreläsningar

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till digitala studiestartsföreläsningar 11-14 januari, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om? 

    • Ny på universitetet – en överblick 
    • Varför finns studentkåren? 
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera 
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden 
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför ber vi dig att i första hand mejla, ringa eller chatta med oss.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)