TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Du är antagen till kursen Kommersiell avtals- och marknadsrätt vid juridiska institutionen. Här hittar du viktig information om vad du behöver göra innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här, så hör av dig till oss via kontaktformuläret längst ned på sidan. Välkommen till kursen, vi ses i höst!
Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.
Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.
Fäll ihopNär du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. För den här kursen ska du själv registrera dig i Ladok innan kursstart. Webbregistreringen öppnar den 21 augusti och funktionen kommer att vara öppen till och med den 29 augusti.
För att du ska kunna registrera dig på kursen krävs det att du är antagen till kursen och att du har aktiverat ditt Umu-id.
Se en film om hur du registrerar dig på en kurs.
Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.
Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).
Om du blivit antagen som reserv efter att registreringen är stängd måste du kontakta kursens studieadministratör, så att hen kan registrera dig manuellt. Meddela administratör Sandra Mattsson.
Kursen startar måndag den 28 augusti 2023 kl. 13.15 i SAM.A.333 i Samhällsvetarhuset.
Innehåll: Kursen utgör en fördjupning i immaterialrättens och konkurrensrättens kommersiella betydelse på marknaden. Tonvikten ligger på immaterialrätt och särskilt dess anknytning till licensavtal, praktiska användning samt koppling till konkurrensrätten. Kursen behandlar inte bara regelverken som sådana, utan sätter företagens strategival i fokus. Hur kan dessa regler och rättigheter användas i praktiken och vilka värden kan de tillföra företagen?
Undervisningen: Den utgörs huvudsakligen av seminarier (obligatoriska) och föreläsningar. Förhandlingsspel och case genomförs också för att stärka kopplingen till den praktiska användningen och metodfrågor. Förberedelserna av seminarierna sker i basgrupper. För att öka det praktiska perspektivet medverkar också externa lärare som är yrkesverksamma på området.
Examination: Kursen examineras i två delmoment, dels genom en individuell muntlig examination i kursens slutskede (kan ge max 12 p), dels genom en individuell skriftlig uppsats (PM) om ca 12-15 sidor med inlämning vid kursens slut (kan ge max 24 p). Poängen från den muntliga och skriftliga examinationen (totalt max 36 p) läggs samman och utgör tillsammans grund för betyget på hela kursen. Närmare information om examinationen ges vid kursstart och skriftligt i Canvas.
Schema: Schema finns i TimeEdit. I kursplanen finns närmare information om kursens uppläggning, examination m.m.
Allmän och löpande information läggs ut som anslag i Canvas under kursens gång. Tillgång till kurssidan i Canvas finns för registrerade studenter senast från kursstart.
Kontakter:
Kursansvarig lärare: Maria Eklund, maria.eklund@umu.se, 090-786 7113.
Kursadministratör: Sandra Mattsson, sandra.mattsson@umu.se, 090-786 7951.
Välkomna att höra av er om ni har några funderingar!
Maria Eklund
Fäll ihopAktivera ditt Umu-id
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska:
• registrera dig på kurser
• lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
• kolla din studentmejl
• skaffa Umu-kort
• använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Fäll ihopBeställ ditt Umu-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Jag ansöker om Umu-kortet på en gång
Fäll ihopSe på digitala studiestartsföreläsningar
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 9-12 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Det här får du vet mer om:
Se datum och tid för varje föreläsning via länken
Fäll ihop
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Fäll ihopFråga Infocenter om det krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.
Hitta till Infocenter (Mazemap)
Fäll ihop