TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Välkommen till kursen "Kommunikation i konflikthantering", höstterminen 2025! Jag heter Anders Bek, och är kursansvarig lärare. Här hittar du viktig information om kursen och vad du själv behöver göra inför kursstarten. Om du har några frågor som inte besvaras av detta brev är du välkommen att maila mig: anders.bek@umu.se
Om du har blivit antagen till en utbildning eller fått en reservplats måste du tacka ja för att behålla din plats. Vill du inte ha din plats, kan du låta en reserv få den genom att lämna återbud. Tacka ja eller nej gör du på Mina sidor på Antagning.se senast den 18 juli 2025.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via Ladok innan kursstart. Det kan du göra från och med 25 augusti till och med 1 september. Om du inte har registrerat dig senast den 1 september riskerar du att förlora din plats på kursen.
Se en film om hur du registrerar dig på en kurs.
Du som blir antagen efter den 1 september måste ta kontakt med institutionen om registrering snarast, senast fem (5) dagar efter antagningen för att inte förlora din plats på kursen.
För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!
Om du får problem med att skapa ditt Umu-id eller har glömt dina inloggningsuppgifter måste du kontakta IT-supporten.
Måndag 1 september 2025
Tid: Någon gång under dagen
Plats: Lärplattformen Canvas
Kursen startar formellt måndag 1 september 2025. Den lärplattform som kommer att användas är Canvas, och du loggar in där med ditt aktiverade Umu-id (användarkonto). Vi kommer även att använda oss av Zoom för digitala videomöten.
Kursintroduktion och första kursträff sker via Zoom, torsdag 4 september kl.18.00-20.30. Länk till Zoom-rummet finns på kursens startsida i Canvas.
Guide till de vanligaste funktionerna i Zoom
Om du inte kan se din kurs i Canvas beror det sannolikt på att kurssajten inte är publicerad för er studenter ännu, alternativt att du inte har registrerat dig på kursen än.
Kursen är helt nätbaserad. Kursinformation såsom schema, kursplan, examinationer och annat ges via kurssidan på Canvas, Umeå universitets lärplattform.
Samtliga kursträffar sker via Zoom, på torsdagar kl. 18.00-20.30. Examinationer sker delvis vid andra tillfällen. Kursträffarna är knutna till examinationer, och därför är det obligatoriskt att delta i dem. Vid frånvaro ges möjlighet till examination vid senare tillfällen.
För att kunna delta behöver du ha tillgång till dator med webbkamera och mikrofon, så att du kan kommunicera med kursdeltagare via bild och ljud.
Utöver att delta i kursträffarna läser du kurslitteratur, lyssnar på inspelade föreläsningar, och arbetar med de olika examinerande uppgifterna. Dina kunskaper och färdigheter examineras under kursen på flera sätt:
1. En skriftlig hemtentamen där du analyserar och diskuterar ett konflikt-case.
2. En skriftlig reflektionslogg som du arbetar med kontinuerligt under kursen.
3. En praktisk examination där du genomför ett konfliktsamtal och ger feedback på ett annat samtal.
Utförligare beskrivningar ges via kurssidan i Canvas, och under kursintroduktionen.
Eftersom kursens träffar sker via Zoom är det viktigt att du har förberett tekniken inför den första kursträffen:
Skapa ett konto i Zoom, och kontrollera att du kan logga in.
Se till att du har tillgång till nödvändig teknisk utrustning för kommunikation via Zoom: dator el. motsvarande, webbkamera, och mikron. Kontrollera att utrustningen fungerar felfritt, under användning i Zoom (se information om Zoom ovan).
Under kursträffarna behöver du ha tillgång till en avskild plats utan störande ljud i omgivningen, där du kan ha din kamera påslagen. Undvik att sitta på en plats där andra kan se och höra kursdeltagare i Zoom-rummet.
Frågor om kursens innehåll eller upplägg kan du ställa till mig, Anders Bek: anders.bek@umu.se
Frågor av administrativ karaktär kan du ställa till studieadministrationen på studadm.edusci@umu.se
Varmt välkommen till kursen!
Anders Bek, kursansvarig lärare
Åsa Burman Björk, medverkande lärare
Per Kristmansson, medverkande lärare
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för mer information om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.